ARAD. Taxiul aerian sau turbina eoliană cu pale din material textil reciclabil, de două ori mai eficientă, la o înălțime de zece ori mai mică. Sunt realizabile încă de astăzi, pornind de la invențiile unui arădean. Tot el a construit cea mai ușoară bicicletă din lume, ce va intra în cartea recordurilor. Din păcate, în România, nici o firmă nu s-a arătat interesată să treacă la producția de masă. Invenția arădeanului a trezit însă interesul unor oameni de afaceri arabi. Șase arădeni vor participa, în luna aprilie, la salonul de inventică din Geneva, cu invenții ce ar putea revoluționa omenirea. Printre ei, Dan Sobol, un inginer care a conceput un sistem de propulsare care elimină elicea. Că vorbim de banalul uscător de păr și până la elicoptere sau avioane, elicea ar putea deveni istorie. Inginerul inventator, Dan Sobol explică: „Am conceput și am brevetat o soluție complet nouă de propulsie și, respectiv, de tracțiune care poate fi aplicată inclusiv în procesele industriale. Un alt sistem de propulsie decât tot ceea ce există până acum. Intră, totuși, în categoria turbinelor. Va fi un nou tip de turbină. Pentru drone este absolut necesar să înlocuim elicele. Sunt foarte multe dificultăți în timpul zborului legat de prezența acestor elice, ori dacă noi înlocuim aceste elice automat vom obține, în primul rând, randamente mai mari, siguranță mai mare în zbor. Vom avea avantaje atunci când vom trebui să reciclăm materialele pe care le-am folosit în elice. Sunt o mulțime de avantaje, printre care consumul mai mic de de carburant, respectiv consumul mai mic de curent, performanțe mai mari”. Acest sistem de propulsare revoluționar poate fi folosit și în cazul taxiului aerian și este deja brevetat. Este eficient în transportul coletelor sau în agricultură.
Un nou sistem de turbine eoliene Arădeanul a mai inventat un nou sistem de turbine eoliene, cu pale care să le înlocuiască pe cele clasice, din fibră de sticlă, ce nu pot fi reciclate. „Palele unei turbine sunt esența turbinei. Cele clasice de până acum erau realizate din fibră de sticlă, pale rigide. Noi prezentăm la Geneva o soluție de pale complet pliabile. Aceste pale sunt realizate din țesături elastice, reciclabile, care au și avantaje vizavi de eficiența valorificării energiei extrasă din vânt. Turbinele de tipul acesta, cu ax vertical, nu au ca cerință o înălțime foarte mare. Ele pot să înceapă undeva la 20-25 de metri înălțime, cu atât mai mult cu cât ar putea fi așezate pe o culme de deal, de munte, pe o clădire înaltă. Ele nu au nevoie de sute de metri înălțime, ceea ce înseamnă economii extraordinar de importante. Nu mai vorbim de eficiența propriu zisă energetică”, a spus Dan Sobol. Cea mai ușoară bicicletă din lume Prototipul celei mai ușoare biciclete din lume, construită din lemn, este în Arad. „Bicicleta aceasta este, într-adevăr, cea mai ușoară și indiscutabil cea mai ușoară bicicletă din lume pentru că are doar 2.764 de grame și este perfect funcțională. A fost concepută ca să realizăm biciclete mai bune, mai performante, mai ușoare, dar am vrut să demonstrez că o bicicletă cu o cutie de viteze este excepțional de performantă și poate să fie și ușoară în același timp. Avem în interior 48 de trepte de viteză ceea ce este un record. Bicicleta este realizată din lemn de pin norvegian special, bambus și placaje de aviație pe care le foloseam în mod curent în modelism. Bicicleta nu are lanț, întocmai pentru a realiza o greutate mai mică, însă are o transmisie cu cardan realizată și aceasta din lemn de bambus și cântărește 37 de grame. Este ca orice bicicletă normală, chiar este gândită ca bicicletă de velodrom – adică o bicicletă specială – și poată să ajungă la 55-60 de kilometri pe oră cu un biciclist bun. Pentru femei este, de fapt, dimensiunea aceasta, deci cu o biciclistă bună”, explică Dan Sobol, inginer inventator. Elevi pregătiți din școală Cei care au legătură cu această lume fascinantă spun că elevii ar trebui pregătiți din școală pentru a-și deschide mintea către inventică. „Cu toții dorim să avem o societate prosperă, dar prosperitatea depinde de modul cum inovăm. Creația și inovația nu se pot obține decât prin educție. Educația are un rol hotărâtor cu atât mai mult cu cât un tânăr petrece aproximativ 20 de ani în școală. Este un timp lung și de aceea eu consider că școala ar trebui să îndeplinească trei condiții esențiale. În primul rând trebuie să avem o școală atractivă, copiii trebuie să meargă cu plăcere la școală. Dacă merg cu plăcere la școală, școala trebuie să elaboreze asemenea subiecte încât copiii să le înțeleagă. Pentru că dacă le înțeleg, le și învață și dacă le învață, le pot explica. În al doilea rând, școala trebuie să facă absolut tot ce-i stă în putință să sădească în sufletul oricărui copil dorința de a învăța și de a cunoaște cât mai multe lucruri. În al treilea rând, școala trebuie să facă tot ce-i stă în putință ca să insereze în minte fiecărui copil magia. Dacă avem o școală care este atractivă, o școală în care copiii doresc să învețe, o școală care inserează magia vom avea suportul pentru a produce cunoaștere”, susține Ioan Rusu, profesor în cadrul Facultății de Inginerie. Fără interes din partea firmelor românești Din păcate, deși aceste invenții ar revoluționa piața tehnologiei, nicio firmă din România nu s-a arătat interesată să investească în aceste idei. „Inventivitatea este foarte puțin cerută pe piața românească. Se merge pe, să zicem, clasic, pe ceea ce deja știm. Nu există interes pentru a căuta, a cerceta și de a dezvolta deja o tehnologie, bineînțeles, cu investițiile de rigoare. Chiar și noi ne-am chinuit să facem rost de mici finanțări pentru cercetările noastre. În România în general, în vestul țării, unde, bineînțeles, am tatonat terenul și respectiv firmele mari de nivelul național la București, prin e-mail, prin telefoane, s-au dat la o parte pur și simplu, deși sunt brevete consacrate. Noi avem prototipuri funcționale, asta este cu totul altceva, putem să trecem, și nu mai vorbim că suntem specializați în producția industrială. Eu, la rândul meu, am condus procese tehnologice în fabricile unor patroni. Nu există inițiativă, nu există interes în dezvoltarea soluțiilor noi, soluțiilor novative”, a explicat Dan Sobol, inventator. Arădeanul negociază în prezent cu firme din Arabia Saudită pentru a pune în practică ideile sale revoluționare.
Trimite articolul
XNu e mai bime așa ????? mai bine cumpărăm produsele de la arabi, decât să le facem noi, românia, țara lui Kăkat !!!
-
biciclete de lemn pentru velodrom, si coada la pruna reinventata cu eoliene verticale. am rupt baraca iara, noi romanii.
Niciunul dintre antreprenorii mult laudati nu este dispus sa investeasca in asemenea produse? Vrem doar farmacii, covrigarii si case de pariuri?