De curând, în cadrul Liceului Teoretic Sebiș s-a derulat un eveniment cu semnificații deosebite: un grup de elevi a făcut un voiaj în Spania. Deplasarea nu a avut motivații de agrement turistic, ci a presupus implementarea unui proiect Erasmus +, cu titlul „Local services with european quality” . Mai precis, proiectul a vizat 15 elevi din clasa a X-a F, domeniul Turism și Alimentație, calificarea Tehnician în gastronomie, care au efectuat stagiul de pregătire practică, timp de două săptămâni, la modulul Armonie și Savoare (CDL), la agenți economici din Granada (Spania). Cei 15 elevi, fete și băieți, au fost însoțiți de două cadre didactice și un monitor din partea Liceului Teoretic Sebiș. Toți cei 15 elevi au avut asigurată cazarea, masa, transportul cu avionul și bani de buzunar, conform reglementărilor UE.
Iată care sunt „actanții” prezentului proiect: Apopei Daniela-Denisa, Apopei Adrian-Octav, Bajko Denisa-Andrea, Bogdan Alexandra-Raluca, Caliu Fernando Diego, Cherascu Ramona Daiana, Copil Roxana-Dariana, Gabor Timeea-Ramona, Hărdăuț Emanuela Gabriela, Ienciu Paul Sebastian, Ilca Adrian-Bogdan, Lazăr Diana Andrada, Sălceanu Ovidiu-Bogdan, Țica Mălina-Daliana, Zbîrcea Ioan-Elias. Elevii au fost însoțiți de profesorii: Crainic Marioara și Oarcea Viorica. Monitorul din partea scolii a fost prof. Costea Angela, directorul școlii. Echipa care s-a ocupat de scrierea şi implementarea proiectului are următoarea componentă: dir. prof. Costea Angela (responsabil de proiect), prof. Crainic Marioara (responsabil cu pregătirea profesională), prof. Demetrescu Dana (responsabil cu diseminarea) și contabil Condea Lucreția (responsabil financiar).
Am dorit să cunoaștem părerea însoțitorilor despre activitatea și atitudinea elevilor în timpul practicii din Spania. În acest sens, prof. Oarcea Viorica ne-a spus că elevii s-au comportat exemplar și activitatea lor a fost apreciată de tutorii și directorii hotelurilor. Își amintește cu plăcere de evaluarea finală impusă de proiect, urmată de o întâlnire festivă, cu înmânare de diplome și, de ce nu, cu lacrimi la despărțire. La rândul ei, prof. Crainic Marioara remarcă promptitudinea partenerului intermediar – MEP Europrojects Granada – în acordarea sprijinului pe parcursul desfășurării mobilității și interesul deosebit al elevilor pentru activitățile practice la agenții de primire. Personal, se simte onorată de faptul că a participat ca profesor însoțitor a doua oară și consideră că acest proiect a constituit un incontestabil succes.
Prof.Dana Demetrescu consideră că proiectul „Local Services with European Quality” și-a îndeplinit cu succes obiectivele propuse, deoarece elevii participanți și-au dezvoltat atât competențe profesionale specifice domeniului lor, cât și competențe lingvistice. Proiectul a avut și o componentă culturală de remarcat, iar per total impactul pozitiv este atât la nivel personal, cât și instituțional.
Director prof. Costea Angela spune că scrierea şi implementarea acestui proiect s-a realizat după o muncă intensă în noile condiții ale desfășurării programului Erasmus+, dar că satisfacția a fost cu atât mai mare cu cât elevii noștri au fost foarte apreciați la locurile de practică, precum şi la evaluarea finală, acest lucru fiind consfințit prin obținerea Certificatului Europass Mobility, certificat cu recunoaștere europeană.
Dar să nu intrăm în „bucătăria” proiectului, ci să ne mulțumim să amintim succint și impresia elevilor. De aceea m-am deplasat în clasa acestora și iată ce mi-au spus: au făcut practică la trei restaurante de trei şi patru stele: Navas, Alixares, Corona de Granada, dar cel mai mult le-a plăcut la Hotel Alixares prin faptul că personalul hotelului a insistat foarte mult ca elevii să facă muncă de calitate, insistând cu explicațiile, până ce elevii au dat dovadă de implicare și pricepere. Activitatea s-a desfășurat într-o atmosferă plăcută pentru că personalul hotelului a demonstrat încă o dată că reprezintă spiritul latin exuberant (plini de viață, sociabili, buni „cântăreți”, veseli și glumeți). Elevii Daniela, Denisa și alții, ne spun că nu vor uita îndrumările primite de la Valentin, Paco, Nicolas, etc. Tot ei ne mai spun că proiectul avea și o componentă culturală ce a permis elevilor să cunoască „oameni și locuri” precum: Cetatea Alhambra, cu vestigiile ei istorice, frumusețile inegalabile ale mării la Malaga și Salobrena, etc. Impresiile memorabile au fost consemnate în jurnale personale, întocmite în spiritul proiectului.
Prin implementarea acestui proiect s-a dovedit încă o dată faptul că, în spiritul comunității europene, elevii noștri au posibilitatea să cunoască lumea și să-și formeze o pregătire profesională corespunzătoare vremurilor noastre și să aducă prestigiu școlii și comunității locale. Am înțeles aceasta privind chipurile luminoase, entuziaste ale elevilor la sosirea lor acasă. Bravo lor și cinste dascălilor ce i-au îndrumat!
„Valoarea grantului de care a beneficiat Liceul Teoretic Sebiș este 32870 euro” (Angela Costea)
Citiți principiile noastre de moderare aici!