ARAD. Joi dimineață angajatorii arădeni și responsabilii cu relațiile de muncă din companii au venit la întâlnirea cu inspectorii în muncă. Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM) Arad a anunțat la începutul săptămânii că reia seria întâlnirilor cu angajatorii, dialogul deschis fiind mijlocul cel mai ușor de a clarifica situații distincte din câmpul muncii, dar și pentru a face o informare concretă privind modificările din Codul Muncii. Și angajatorii au răspuns în număr foarte mare, sala fiind arhiplină.
Comunicare directă
Întâlnirea a fost moderată de inspectorul șef al ITM Arad, Ecaterina Isac, care a făcut și o scurtă prezentare a activității inspectoratului în anul 2021. „Mă bucur foarte mult că în sfârșit am reușit să reluăm aceste întâlniri, atât de utile pentru angajatori. Codul Muncii a suferit multe modificări în perioada pandemiei și poate nu toate au fost foarte clare și explicite, tocmai de aceea este nevoie de un dialog direct. Ne întâlnim în acest cadru pentru a dezbate, pe de o parte, noutățile legislative, dar și să vă răspundem întrebărilor punctuale pe care le aveți”, a punctat inspector șef Ecaterina Isac.
Noutăți legislative
Inspectorii Valentin Iancu și Sorin Purtan au luat, apoi, cuvântul și au detaliat noile modificări din câmpul muncii. Printre cele mai importante se numără: stabilirea unui termen de maxim 24 de ore în care angajatorul trebuie să anunțe Inspectoratul privind accidentele sau incidentele de muncă (până acum legislația prevedea doar termenul de „îndată”); posibilitatea de a ține fișele de protecție a muncii și în format electronic, rămânând în continuare și posibilitatea de a ține aceste fișe în format clasic (aici însă fiecare angajator trebuie să analizeze impactul acestei decizii, costurile pentru semnăturile electronice). O altă noutate în ceea ce privesc controalele din acest an, ITM i-a înștiințat pe angajatori că vor fi acțiuni derulate și în colaborare cu ANAF pentru depistarea muncii subdeclarat „practic când angajatul este remunerat cu mai mulți bani decât salariul stabilit în acte”. „Pe lângă aceste controale vor continua și acțiunile de control stabilite prin planul național, dar și cele de la nivel local și controalele inopinate. În plus, orice control privind relațiile în muncă va avea în vedere și siguranța și securitatea la locul de muncă și viceversa”, a mai punctat Ecaterina Isac.
Întrebările angajatorilor
Cel mai așteptat moment al întâlnirilor a fost cel al întrebărilor adresate de angajatori. Temele aduse în discuție au vizat angajații din străinătate care nu cunosc limba română și instruirea acestora la locul de muncă, obligativitatea angajatorului de a da bonuri de masă și criteriile ce pot fi impuse în acest caz, posibilitatea de a lucra după îndeplinirea vârstei pensionării, preluarea angajaților de către o companie care a fuzionat prin absorbție cu o alta și altele. Fiecare nelămurire a primit răspuns, angajatorilor fiindu-le indicat atât cadrul legislativ, dar au primit și sfaturi de gestionare a acestor situații.
Citiți principiile noastre de moderare aici!