ARAD. O sală arhiplină și zeci de întrebări ce își căutau răspunsul. Prima întâlnire între Inspectoratul Teritorial de Muncă Arad și angajatori s-a dovedit a fi extrem de necesară mai ales în contextul numeroaselor reglementări apărute recent în relațiile de muncă. Deși la început au fost mai timizi în a adresa întrebări inspectorilor în muncă, angajatorii au prins curaj și au venit în fața ITM cu spețe concrete, solicitând lămuriri și îndrumări. Dezbaterea s-a dovedit benefică, la finalul celor aproape două ore de discuții angajatorii plecând cu o viziune ceva mai clară în reglementarea relațiilor cu angajații.
Accentul, pe prevenție
Discuția cu angajatorii a început cu o prezentare a activității Inspectoratului pe anul 2022, făcută de inspector șef ITM Arad, Ecaterina Isac. „Numărul de controale al corpului de control pe relații de muncă a fost 1.844, iar pe linia securității și sănătății în muncă s-au făcut 1.647 de controale. În ceea ce privește sancțiunile, pe relațiile de muncă au fost 1.416 sancțiuni, ceea ce implică atât amenzi, cât și avertismente. Referindu-ne la amenzi, au fost aplicate 321 de amenzi, procentul din totalul sancțiunilor fiind de 22%. Pe linia securității și sănătății în muncă au fost aplicate 1.465 de sancțiuni, din care 136 de amenzi, adică 9%. Prevenția este cel mai important deziderat al ITM, în ultimii ani punând un accent tot mai mare pe acest aspect”, a subliniat Ecaterina Isac.
În continuare, inspectorul șef a prezentat succint calendarul acțiunilor de control ce vor avea loc în acest an, iar mai apoi discuțiile au fost interactive, angajatorii venind cu întrebări privind noile modificări din Codul Muncii.
Probleme dezbătute
Printre cele mai intens dezbătute subiecte au fost: prevederile privind cumulul de funcții și programul de lucru în cazul angajaților cu mai multe locuri de muncă, reglementările de la nivel european transpuse în legislația românească, fișa colectivă de instruire pentru persoanele terțe care intră și desfășoară activități în cadrul companiei, perioada de probă care trebuie să fie inclusă în interiorul contractului de muncă, comunicarea de îndată a accidentelor de muncă etc. O situație mai specială abordată de angajatorii arădeni a fost cea a cetățenilor străini – dreptul acestora de a munci pe anumite funcții, echivalarea studiilor și calificării profesionale, dar și situația contractelor prin care arădencele merg în străinătate să îngrijească bătrâni.
„Ușa noastră este tot timpul deschisă, orice nelămurire aveți, orice întrebare, ne puteți contacta fie direct la sediul ITM Arad, fie telefonic, sau chiar pe rețelele de socializare. Încercăm să fim mereu aproape de companii și să găsim soluții în conformitate cu noile prevederi legislative”, a concluzionat Ecaterina Isac.
Dincolo de dezbateri și discuții, atât angajatorii cât și inspectorii în muncă au precizat că reglementarea relațiilor în muncă devine tot mai complicată și mai stufoasă, în încercarea de a adapta legislația la situația din teren.
Trimite articolul
XCâte controale a facut itm la institutiile de stat?
-
Alta întrebare