Coincidență sau nu? Iată că, după ce săptămâna trecută, 23 octombrie, v-am prezentat pe www.aradon.ro materialul „Pistă de biciclete prin mijlocul drumului?”, săptămâna aceasta lucrurile s-au schimbat. În bine, de data aceasta. Cel puțin așa credem noi. Este vorba de, de pe acum, eternul subiect al pistelor pentru bicicliști și al modului de construcție al acestora. Unde sunt probleme acum? În Piața Caius Iacob, pe strada cuprinsă între Bancpost și pasajul Grădiște. Vineri, vă spuneam că au fost decapate porțiuni din drum pentru realizarea pistelor de biciclete. Urmare a acestor decapări am tras concluzia că între cele două sensuri de mers pe pistă va mai rămâne practic loc pentru o singură bandă, adică pentru o singură mașină, fără ca șoferii să fie nevoiți să calce pista. O practică pe care am mai văzut-o în cartierul Alfa, în Bujac și în multe zone ale municipiului. Imediat după au început lucrările la pistă, au demarat cele de amenajare a unei parcări şi ca atare pista părea că ar trece prin mijlocul drumului.
Miracol, însă. Sau pur și simplu o schimbare de plan, drept urmare a materialului publicat pe 23 octombrie. Marți, 27 octombrie, toată strada a fost decapată. Lucru care, spunem noi, trebuia făcut de la bun început.
Am stat de vorbă pentru a ne lămuri chiar cu oamenii care lucrează pe șantier, deoarece răspunsurile de pe șantier par să fie mult mai precise și concludente decât cele primite de prin bioruri.
O stradă de 14,7 m lățime
Practic, pe această stradă, muncitorii au fost nevoiți să lărgească partea carosabilă, iar soluția a fost să fie tăiat spațiul verde cu aproximativ 2, 5 metri pentru a lăsa loc și pentru o parcare, unde mașinile să fie aliniate la 45 de grade. Astfel, parcarea la 45 de grade va ocupa 4,5 metri din strada decapată în totalitate acum. Urmează pista pentru bicicliști, care va avea 1,25 metri, cele două benzi destinate autoturismelor, de 5,5 metri – respectiv câte 2,75 pentru fiecare sens de mers, din nou 1,25 metri pentru celălalt sens de mers al pistei și 2,20 metri pentru parcarea laterală urmată de trotuar. Adunând toate aceste distanțe rezultă 14,7 metri, adică distanța efectivă dintre trotuar și parc. La prima vedere nu pare să fie chiar atâta spaţiu în Caius Iacob dar vom trăi şi vom vedea. Sperăm doar ca toate aceste cote să fie respectate, măcar aici, pentru ca să nu ne trezim, ca în celelalte cazuri, unde unele cote au intrat la apă (vezi cazurile în Alfa și Bujac, unde între pistele pentru bicicliști, pe sensurile de mers al autoturismelor, nu a mai rămas loc decât pentru unul singur, deși figurează două sensuri de mers). Un astfel de neajuns de proiectare îi va forţa pe şoferi să calce pista de biciclete atunci când se vor întâlni cu un autoturism care vine din faţă.
Pe 30 decembrie?
Dar, această poveste o vom discuta, din nou, după 30 decembrie 2015, când se preconizează că pistele vor fi date în folosință. Până atunci, Primăria are timp să ceară executantului să remedieze gafele. Condiţia e să le perceapă ca atare.
Citiți principiile noastre de moderare aici!