Cum vor lucra Judecătoriile, Tribunalele, Curțile de Apel și Parchetele cu justițiabilii? Ce măsuri trebuie luate pentru a preveni infectarea cu COVID-19 în aceste instituții? Câteva întrebări la care Ministerul Justiției pare a fi găsit deja răspunsurile. Instituția a elaborat deja un „document de politică publică” în care sunt prevăzute „recomandări pentru armonizarea regulilor de prudență sanitară în sediile instanțelor și parchetelor”, având în vedere că în 15 mai va fi ridicată deja starea de urgență, iar „reluarea activităților de urmărire penală și de judecată” reprezintă o necesitate – conform Ministerului Justiției. Așadar, trebuie știut că justițiabili nu vor intra în sediile instanțelor sau a parchetelor fără să le fie măsurată temperatura cu termoscannerul și fără să treacă printr-un tunel de dezinfectare – folosit doar la instanțele în care se înregistrează trafic mare. Ministerul Justiției a prevăzut deja și ideea montării unor panouri despărțitoare din plexiglas „pentru momentul nepublic al deliberării în situația completelor colegiale”. Iar pentru ca activitatea instanțelor și a parchetelor să fie mai „aerisită” s-a anunțat și posibilitatea ca zilele de sâmbătă să devină zi lucrătoare.
Recomandarea Ministerului Justiției este ca pe lângă respectarea distanțării sociale de minimum 1,5 m și evitarea unor contacte directe care nu respectă distanțarea socială pentru o perioadă mai mare de 15 minute să se implementeze și alte măsuri de precauție. Astfel, s-a ajuns la concluzia că activitatea instanțelor și a parchetelor se poate desfășura în intervale orare diferite, chiar și sâmbăta – după caz, dar și limitarea accesului publicului în sala de judecată – chiar dacă ședințele sunt publice – astfel încât să poată fi respectate regulile de distanțare socială. De asemenea, se poate limita numărul de cauze pe ședința de judecată prin planificarea ședințelor de judecată la intervale mai scurte de timp.
Măști, mănuși și echipament de protecție
Pentru protecția personalului instanțelor și parchetelor se va impune portul de măști/mănuși/echipamente de unică folosință și folosirea de biocide și produse dezinfectante. Totodată, pentru cei care pot lucra de acasă, sunt încurajați să procedeze în acest mod dacă își pot efectua o parte din activitate astfel. Tot pentru protecția personalului instanțelor și parchetelor se instituie obligativitatea montării de panouri despărțitoare din plexiglas în ipoteza în care distanța socială nu poate fi asigurată, cu mențiunea că măsura se poate institui în birourile în care funcționează mai multe persoane și nu există posibilitatea relocării acestora în alte spații, precum și în boxele amenajate pentru persoanele aflate în stare de reținere sau arestare preventivă. Mai mult de atât, Ministerul Justiției spune că „panourile de plastic pot fi imaginate și pentru momentul nepublic al deliberării în situația completelor colegiale”. Totodată, și justițiabilii vor fi obligați să poarte măști/mănuși de protecție în interiorul instituțiilor judiciare.
Activitate suspendată pentru dezinfectare
Activitățile instanțelor sau parchetelor pot fi suspendate la anumite intervale de timp pentru aerisirea sau dezinfectarea spațiilor de lucru/săli de ședință, săli de audiere etc. Totodată, este prevăzută plasarea serviciilor care deservesc publicul în spații mai mari decât cele obișnuite de lucru – de exemplu o registratură mutată într-o sală de judecată -, în funcție de infrastructura instanțelor/parchetelor. Ministerul Justiției atrage atenția personalului din instanțe să efectueze „prioritizarea cauzelor judiciare/reducerea numărului cauzelor de pe rolul instanțelor, cu respectarea/observarea principiilor care guvernează procesul penal și procesul civil, respectiv a principiului celerității tragerii la răspundere penală, principiului soluționării cauzelor într-un termen rezonabil, principiului soluționării <de urgență și cu precădere> a cauzelor al căror obiect sau a căror natură a fost evaluată, ca atare, de către legiuitor, respectiv de către judecătorul cauzei (exemplu: cauzele din materia dreptului familiei), exigențe impuse, deopotrivă, de normele constituționale și convenționale (art. 6 CEDO); utilizarea sistemului de videoconferință, dacă acesta este tehnic posibil și în măsura în care natura, obiectul cauzei judiciare sunt compatibile cu acest sistem, care presupune sacrificarea principiului nemijlocirii, extrem de important în faza administrării probelor”.
Chestionare, termoscannere și tuneluri de dezinfectare
Cum vor avea acces justițiabilii în sediile instanțelor/parchetelor? Ei bine, și în acest caz, Ministerul Justiției a elaborat un set de reguli. Prima regulă este că se interzice „accesul persoanelor care au simptome de COVID-19 sau care au fost în contact cu un bolnav de COVID-19 în ultimele 14 zile, sens în care se poate imagina un chestionar de completat la intrarea în instituție, cu întrebări clare și simple”. În documentul întocmit de minister este prevăzută și „utilizarea termoscannerelor la intrarea în instituțiile judiciare cu trafic mare de persoane și instalarea la instanțele/parchetele cu trafic mare de tuneluri de dezinfectare”, o măsură suplimentară de precauție.
Delimitare cu benzi
Alte reguli întocmite de minister sună astfel: „delimitarea în pardoseli cu benzi colorate vizibil a sensurilor de intrare și de ieșire, iar, corelativ, crearea unor așa numite sensuri unice, în măsura în care este posibil; delimitarea în pardoseli cu benzi colorate vizibil a distanței de 1,5 m care trebuie respectată pentru accesul la serviciile care deservesc publicul (arhivă, registratură) și stabilirea de reguli de acces clare, putându-se avea în vedere pentru început, inclusiv, prelungirea programului de lucru cu publicul; interzicerea accesului în birourile instanțelor/parchetelor a persoanelor din afara instituțiilor, dacă nu există permisiunea personalului și dacă interesul vizitelor nu se justifică pe chestiuni de interes profesional; limitarea în timp a prezenței justițiabililor în sediul instanțelor/parchetelor după finalizarea dosarului/operațiunii care a necesitat prezența lor în acel loc, respectiv impunerea părăsirii în cel mai scurt timp a sediului instituției și creșterea frecvenței la care se desfășoară igienizarea și aerisirea spațiilor de desfășurare a activității”.
Trimite articolul
Xintrebare pt conducerea CEC Arad
Dlui /d-nei/ director – ca nu cunosc cine conduce aceasta banca-
Am incercat sa sun la telefonul secretariatului acestei institutii de stat , dar nimeni nu raspunde la telefonul 0257-308400 Or fi in somaj tehnic cumva?
De ce nu se poate pune cate un paravan de plexiglas in fata salariatelor de la agentiile CEC Arad care sunt fata in fata cu clientii? La toate asemenea locuri unde se lucreaza cu publicul inclusiv magazine , salariatii au in fata mai nou montat un asemenea paravan din plexiglas dar la CEC nu exista asa ceva. Riscul e mare si pt doamnele ce lucreaza la CEC dar si pt noi
clientii acestei banci care avem conturi deschise . la CEC Bank Arad si dupa cate vad mereu acolo ( ma refer la agentia Vlaicu in primul rand si apoi si la sucursala) unde vine multa lume Nu poti sti care client e bolnav sau e doar purtator al acestui periculos virus si ii sufla in fata salariatei de la ghiseu Aceste doamne poarta masca dar asta nu e de loc suficient
Oare CEC Bank nu are bani de o bucata doua de plexiglas pt ca sa isi fereasca personalul dar si pe noi clientii de o eventuala contaminare? De ce in alte magazine sau firme unde salariatii stau față in față cu publicul se poate si la CEC Bank NUUU?
ALO!!!!! aude cineva? Poate protectia consumatorilor sau poate DSP sau cine o mai fi..!
O decizie inteleapta
BRAVOO !! BRAVOOOOOO!!!!
SA LUAM PENSII SPECIALE CAT MAI MULT TIMP