O şansă unică pentru copiii
noştri
– Pentru mulţi dintre cititorii
noştri, numele Montessori, nu spune mare lucru. Ce
înseamnă o grădiniţă
Montessori ?
– Înseamnă o gradiniţă
întemeiată pe o altă viziune asupra
lumii, pe o altă pedagogie, o altă
înţelegere a învăţării
şi a nevoilor copilului, aşa cum le-a
experimentat şi apoi teoretizat dr. Maria
Montessori, prima femeie medic din Italia. Dr
Montessori a devenit faimoasă în
întreaga Europă şi apoi în
Statele Unite şi întreaga lume, după ce
a reuşit să dovedească faptul că
fiecare copil are un potenţial unic care trebuie
valorificat la maximum, într-o manieră
pedagogică total nouă, care valorizează
personalitatea unică a fiecărui copil.
În pedagogia Montessori, educatorul vine în
întâmpinarea copilului şi nu copilul
se pliază cerinţelor educatorului. Pedagogia
Montessori a înregistrat un succes
răsunator, după ce dr. Montessori, Graham
Bell şi T.A. Edison au făcut celebrul
experiment al „clasei vitrină ” cu cei
30 de elevi educaţi în pedagogia Montessori.
După trei luni, aceştia au intrat în
competiţie cu elevii americani din sistemul
tradiţional, iar rezultatele au dovedit
superioritatea absolută a acestei pedagogii.
Începând cu anul 1910, s-au deschis mii de
instituţii educaţionale Montessori.
Evident că sistemul Montessori este valabil
la toate nivelele de vârstă şi
dezvoltare a copilului: grădiniţă,
clasele primare, gimnaziale sau chiar liceale. Este
şi intenţia mea de a extinde şi continua
sistemul Montessori, început acum cu grupele de
grădiniţă, la clasele primare,
începând cu anul şcolar 2010-2011.
Angajaţii grădiniţei arădene sunt
toţi acreditaţi de către Montessori
International Council, SUA, iar educatorul principal
este un canadian vorbitor nativ de limbă
engleză, cu studiile făcute in Marea
Britanie; acestuia i se va alătura , în
ianuarie, un al doilea educator, şi el vorbitor
nativ de limbă engleză. Nu cred
că mai este necesar să enumar
personalităţile din întreaga lume care
sunt fie absolvenţi, fie suporteri
înfocaţi ai acestei pedagogii. Printre ei se
numară personalităţi politice şi
culturale de prim rang, şefi de state, membrii ai
caselor regale de pretutindeni.
– În ce relaţie se
găseşte curriculumul Montessori cu cel
oficial, care se derulează în
grădiniţele publice şi private de la
noi?
- Această relaţie este una de
complementaritate, nu de concurenţă. Politica
de deschidere spre alternativele educaţionale este
o caracteristică a democraţiei, în
toate ţările lumii. Grădiniţa este
acreditată internaţional iar pregătirea
şi formarea unui copil într-o
grădiniţă Montessori facilitează
integrarea lui în orice sistem ulterior de
educaţie şi chiar integrarea socială.
– De ce ar alege un părinte o
grădiniţă Montessori pentru copilul
său?
– Răspunsul e cât se poate de simplu: pentru
că orice părinte vrea tot ceea ce e mai bun
pentru copilul său: predare în limbi
străine, materiale didactice originale Montessori
pentru toate materiile, mini teren sport şi
sala fitness, parc de distracţii, mini zoo şi
mini sera în care „lucrează”
copiii, laptopuri cu programe educaţionale
specifice, program prelungit în sistem after
school ; după-amiază (ore pian, pictură,
aerobic, înot, fitness, dans societate, karate,
ore limba germană, franceză, spaniolă,
etc). Ceea ce pe mine mă încântă
cel mai mult, ca educator, sunt materialele
didactice extrem de inovatoare pentru toate materiile,
iar după ce am văzut modul în care se
poate preda cu aceste materiale, nu m-a mirat faptul
că cei mici fac progrese uluitoare fără
ca aparent să depună nici cel mai mic efort.
– Cum aţi descrie un traseu de
învăţare în pedagogia
Montessori?
– Dacă ar fi să folosesc o formulă
magică, aş putea rezuma în trei
cuvinte: libertate, educaţie integrală,
respectarea nevoilor fundamentale ale fiinţei
umane. Aceştia sunt pilonii care asigură
succesul pedagogiei Montessori.
– Cum trebuie să procedeze un
părinte care vrea să-şi înscrie
copilul la grădiniţa dumnevoastră
?
– Îmi doresc cel mai mult să colaborez cu
un grup de părinţi responsabili, care
să aloce copilului lor atenţia cuvenită
celei mai bune alegeri. Asta o pot face, studiind
informaţiile de pe site-ul nostru
(www.vanda-montessori.ro
) şi asigurându-se că
pedagogia Montessori se potriveşte copilului lor.
Părinţii pot lăsa datele lor de contact
pe site, (fără a avea obligaţia de
înscriere) şi vor putea fi informaţi
astfel periodic despre activităţile şi
proiectele noastre. În acest sens – pentru
că am avut foarte multe solicitări de
informare – am organizat o „Seară
Montessori” la care sunt invitaţi
părinţii care doresc să
înteleagă sistemul pedagogic Montessori.
Ziua porţilor deschise
Până în 6 decembrie, între orele
10-18 este ZIUA PORTILOR DESCHISE la
Grădiniţa Vanda „Montessori”,
CALEA TIMIŞORII, 213. Sunt aşteptaţi cu
drag toţi părinţii şi copiii
interesati. Se poate vizita întreaga
gradiniţă şi
facilităţile fără a deranja
programul copiilor.
V.F.
Citiți principiile noastre de moderare aici!