O conferință de presă atipică, în care „s-a stat la povești” cu actrițele și regizorul spectacolului „Familia Ibsen”, cea mai recentă producție a teatrului arădean. Pe scurt, asta s-a întâmplat joi dimineața, în foaierul teatrului, cumva legat de Ziua Internațională a Femeii, de pe 8 martie.
Un spectacol cu o distribuție exclusiv feminină, dar cu personaje aparținând ambelor sexe. Un spectacol cu un text și niște costume la care a lucrat întreaga echipă și, mai presus de toate, un spectacol cu un mesaj puternic. Despre texte și costume am povestit și vă vom povesti și vouă, însă pentru a afla mesajul spectacolului, vom fi nevoiți să îl vedem. Următoarea reprezentație va avea loc pe 14 martie, în Sala Mare a Teatrului Clasic.
Trei texte
La baza spectacolului stau textele „Nora”, „Femeia Mării”, „Hedda Gabler” și „Strigoii”, ale lui Ibsen. Însă toate acestea au fost prelucrate și re-prelucrate de întreaga echipă artistică a spectacolului, aproape până în ziua premierei. Cum, de altfel, s-a întâmplat în cazul tuturor celor patru producții arădene ale regizorului Cristian Ban, toate cu scenarii colective. Peste textele lui Ibsen s-au adăugat lucruri despre femeile care l-au inspirat, despre cum erau privite acestea în Norvegia, în secolul XIX. „Se realizează astfel un soi de oglindă între societatea de atunci, în care femeile erau în stare să facă gesturi cu adevărat îndrăznețe pentru epocă – să divorțeze, să împrumute bani fără acordul soțului, lucruri care atunci erau de neimaginat – și societatea de acum”, se arată în sinopsisul spectacolului.
Șapte actrițe
„Familia Ibsen înseamnă cele șapte actrițe, alături de păstorul lor – regizorul Cristian Ban. O poveste percutantă atât pentru actori, cât și pentru spectatori, pentru că există o convenție, convenție în care dacă publicul intră de la bun început, cu siguranță va fi purtat cu emoție și umor fin până la capăt. Spectacolul a fost pentru actori o piatră de încercare, pentru un anume punct al carierei”, a precizat Bogdan Costea
Provocări și invitații
Despre provocările spectacolului și despre ce așteptări ar trebui să aibă spectatorul care intră în sală au vorbit, rând pe rând, actrițele din distribuție, dar și regizorul Cristian Ban. „Efortul a fost unul foarte mare, în primă parte pentru că textul a fost adaptat de noi. Tot ce vreau să spun este că invit oamenii să privească acest spectacol prin ochii unei femei. Este un spectacol în care, practic, ne dăm seama că noi facem absolut totul”, spune Iulia Alexandra Dinu, una dintre cele mai noi membre ale echipei TCIS.
„Veniți la spectacol, veți vedea oameni de toate vârstele. Chiar și un bătrân de 137 de ani. Într-adevăr, cred că trebuie privit prin ochii femeilor. Așa trebuie să veniți, gândindu-vă că tot ce e acolo este văzut prin ochii unei femei. Inclusiv bărbații. Nici bătrânul, de exemplu, nu are 137 de ani, dar așa îl vede o anume femeie”, adaugă Alina Danciu.
Cristian Ban, aflat la cea de-a patra producție la Teatrul Clasic din Arad, spune că „cel mai mult a contat că am avut încredere unii în alții, că a fost o muncă de echipă, iar lucrul ăsta s-a văzut. În cinci săptămâni am reușit să facem spectacolul ăsta care nu este deloc ușor, din niciun punct de vedere. Și de care eu sunt foarte mândru”.
Cu miros de levănțică
Și pentru că adevăratele secrete ale unui spectacol le poți afla doar văzându-l, nu vă vom dezvălui decât data și ora următoarei reprezentații. Cu un scenariu colectiv inspirat din piesele lui Henrik Ibsen, „Familia Ibsen” va fi pusă în scenă pe 14 martie, joia, de la ora 19, în Sala Mare a Teatrului Clasic. Un spectacol cu surprize, cu emoție, cu publicul pe scenă și cu…miros de levănțică.
Citiți principiile noastre de moderare aici!