MinisterulTransporturilor (MT) a analizat activitatea şi investiţiile Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), lăudând numărul mare de lucrări desfăşurate pe anul 2009. Printre acestea, şase lucrări se referă şi la drumuri aflate pe raza judeţului nostru. Din nefericire, situaţia prezentată de către MT nu corespunde deloc realităţii de pe şoselele reabilitate sau ranforsate. Din punctul de vedere al CNADNR, varianta de ocolire a municipiului Arad, în lungime totală de 12,25 de kilometri, este finalizată deja în proporţie de 2 la sută stadiu fizic, chiar dacă, momentan, se lucrează la întocmirea proiectului tehnic pentru această lucrare. Conform datelor MT, a fost acordată deja suma de 168,18 milioane de lei pentru această lucrare, bani proveniţi din bugetul de stat şi din fonduri nerambursabile. La fel şi cu autostrada Arad-Timişoara, porţiunea Arad-Şagu. Conform statisticilor, procentul de finalizare al lucrării este de şapte la sută, suma „înghiţită” până în momentul de faţă fiind de 91,8 milioane de lei.
Drumuri naţionale, finalizate?
După datele deţinute de către CNADNR, lucrarea de asfaltare a drumului naţional 69 este finalizată în proporţie de sută la sută, cu toate că şi în momentul de faţă se mai lucrează. 10 milioane de lei a costat această lucrare, fiind cuprinşi aici 33 de kilometri de şosea asfaltată. Şi DN 79, care face legătura între Arad şi Oradea, este în curs de finalizare, după cum spun reprezentanţii MT. Cu toate că a înghiţit deja fonduri de peste 33 de milioane de lei, şi este în lucru de aproximativ jumătate de an, drumul este o adevărată epavă, iar muncitorii bat pasul pe loc. Şi în prezent se lucrează pe patru segmente, dar se lucrează pe aceleaşi segmente pe care a început modernizarea propriu-zisă. Şi asta pentru că la nicio săptămână de la asfaltare, bitumul proaspăt pus a cedat şi a făcut loc unor cratere cu adâncimi de aproape 50 de centimetri, aşa că muncitorii au revenit să remedieze problemele apărute. Şi tot degeaba. Drumul are în continuare aspectul unui şantier, iar singurii care au de suferit sunt şoferii. O altă lucrare scoasă „în faţă” de reprezentanţii CNADNR este ranforsarea drumului naţional 7, între Sebeş şi Nădlac, o lucrare care a „sărăcit” compania cu 394 de milioane de lei. În urma muncitorilor, la câteva luni de la asfaltarea propriu-zisă, au început să apară sute de gropi, în special pe raza oraşului Pecica şi între Pecica şi Nădlac, ultimul segment de drum modernizat. Din punctul de vedere al oficialilor de la Bucureşti, lucrarea este un succes, cu toate că s-a anunţat deja faptul că, în primăvara care urmează, firma care a contractat această lucrare va reveni pentru a face reparaţiile de rigoare.
Proiecte de viitor
CNADNR şi-a făcut, în mare parte, şi lecţiile pentru anul care urmează. Din planurile de viitor ale companiei, se pare că lucrările la drumurile naţionale şi autostrada din Arad vor continua. În acest sens, se urmăreşte alocarea sumei de aproximativ 950 de milioane de lei pentru diferite investiţii, cum ar fi autostrada Nădlac-Arad, centura Aradului, autostrada Arad-Timişoara, continuarea reabilitării drumului care leagă Arad de Oradea sau modernizarea DN 76 care trece prin localitatea arădeană Vârfurile. Dintre aceste obiecte de investiţii cei mai mulţi bani vor fi înghiţiţi de autostrăzile de pe raza judeţului. Dar aceşti bani vor veni numai dacă vor fi identificate fondurile nerambursabile necesare continuării lucrărilor şi în funcţie de veniturile interne ale CNADNR, rezultate din rovinietă şi din amenzi aplicate şoferilor de către companie.
A.G.
Citiți principiile noastre de moderare aici!