ARAD. De ani de zile se vorbeşte despre o modificare a legii achiziţiilor publice, o lege care a încetinit sau a chiar stopat proiecte în valoare de sute de milioane de euro, la nivel naţional. Toţi factorii politici locali, indiferent că erau la guvernare sau în opoziţie, susţineau necesitatea unei noi legi a achiziţiilor, care să reducă timpii de aşteptare şi care să grăbească investiţiile. Acum, politicieni din cercul guvernamental, respectiv de la PNL, PSD şi UDMR, şi-au „dat mâna” şi au venit cu o primă modificare a legii. Dar modificarea nu se referă la reducerea termenelor privind licitaţiile, acolo unde se pierd luni, ani de zile. Modificarea se referă, în schimb, la achiziţiile directe, cele care se fac prin negociere directă, fără licitaţie.
Propunerea deputatei pesediste Laura Vicol a fost semnată de 137 de deputaţi de la cele trei partide aflate la guvernare. Printre ei, şi cinci deputaţi de Arad, respectiv Sergiu Bîlcea şi Glad Varga, de la PNL, Adrian Alda şi Mihai Fifor, de la PSD, şi de Petru Farago, de la UDMR.
Dar să vedem ce propune noua lege: achiziția directă de bunuri și servicii se poate face dacă valoarea estimată a achiziției, fără TVA, este mai mică de 500.000 de lei (față de 135.060 lei în actuala lege); achiziția directă de lucrări se poate face dacă valoarea estimată a achiziției, fără TVA, este mai mică de 5.000.000 de lei (față de 450.200 lei în actuala lege). Aşadar, valoarea bunurilor şi serviciilor creşte de aproape patru ori, în timp ce valoarea pentru lucrări creşte de peste 10 ori.
Proiectul de modificare a legii propune că autoritățile contractante sunt obligate să „consulte” cel puţin trei operatori pentru achizițiile directe de peste 130.000 de lei la bunuri și 500.000 de lei la lucrări. Dacă, în urma consultării, autoritatea respectivă (consiliu judeţean, primărie, minister etc.) primește doar o ofertă valabilă, achiziția poate fi realizată.
Motivaţiile deputaţilor
Am interpelat toţi deputaţii arădeni semnatari ai acestui proiect de modificare a legii achiziţiilor şi le-am solicitat punctul de vedere referitor la motivul pentru care oferă susţinere acestei modificări, dar i-am întrebat şi dacă, prin această nouă lege, nu se dă „undă verde” jafului din banii publici. Transmitem, mai jos, răspunsurile pe care le-am primit de la fiecare dintre ei, în ordinea în care acestea ne-au fost remise.
Sergiu Bîlcea (PNL):
„Vorbim, pentru moment, despre un proiect de lege, nu înseamnă că va fi şi votat în forma actuală. Pentru a închide toate lucrările pe PNRR până în 2026 şi pentru a absorbi cât mai mulţi bani din POR, e nevoie de o schimbare legislativă privind achiziţiile. Vedem, după consultările cu colegii din parlament, care va fi textul final al legii. Pentru că, în prezent, este doar un proiect care, în funcţie de avize, de discuţii, se va finaliza într-o modificare a legii. În ceea ce priveşte partea de corupţie, toţi cei care o comit să răspundă, iar organele de anchetă să îşi facă treaba. Nu este logic ca un proiect de modernizare să fie blocat ani de zile în proceduri. Încă o dată, aceasta ar fi valoarea maximă prevăzută pe legea achiziţiilor, vedem dacă va fi şi adoptată în această formă”.
Mihai Fifor (PSD):
“Cred că este mai mult decât necesar să facem orice modificare în legea achiziţiilor publice, care să ducă la deblocarea investiţiilor. Au fost şi sunt o sumedenie de situaţii în care proiecte importante au fost blocate luni întregi, dacă nu ani, prin intermediul unei adevărate <culturi> a contestaţiilor de dragul contestării, uneori fie şi numai pentru a bloca, pur şi simplu, o investiţie. Cât priveşte corupţia, cred cu tărie că respectarea legii nu este opţională pentru niciunul dintre cetăţenii acestei ţări. Iar pentru cei care încalcă legea, instituţiile statului trebuie să acţioneze şi să îşi facă datoria. Nu cred că modificarea propusă va genera corupţie, dacă legea se respectă. Cred, însă, că vom putea oferi soluţii menite să sprijine derularea investiţiilor atât de necesare pentru această ţară. Şi, ca o clarificare, nu aş dori să se înţeleagă faptul că se vor elimina procedurile de achiziţie. Acestea rămân şi trebuie respectate. Modificarea pragului valoric nu înseamnă eliminarea procedurilor de achiziţie specifice, care trebuie respectate şi derulate conform legii”.
Adrian Alda (PSD):
„Nu putem pleca de la o premisă pe cât de populară, pe atât de falsă că va crește automat corupția, dacă vom modifica o lege sau alta, după cum se pune problema acum, privind amendamentele propuse pentru Legea achizițiilor publice. Clar nu putem generaliza și nici nu e cazul să cădem în extreme.
Această perfecționare a legislației în vigoare pentru domeniul achizițiilor este necesară, având în vedere că vizează reducerea termenelor de evaluare a ofertelor astfel încât procedurile să fie finalizate într-un interval de timp rezonabil, fără întârzieri nejustificate și fără să apară riscul unor blocaje. Ele au ca scop facilitarea accesării fondurilor europene de către România, deci punerea în concordanță cu legislația unională a legilor autohtone. Astfel și trebuie înțelese, ca un mecanism ajutător”.
Petru Farago (UDMR):
„Cred că avem nevoie de aceste modificări pentru că, în anii următori, România va dispune de foarte multe fonduri europene, atât din PNRR, cât și fondurile normale, și există un pericol foarte mare să nu le putem accesa din cauza birocrației mari. Atât administrația locală, cât și cea centrală are nevoie de aceste modificări. În România există organe ale statului care veghează să nu existe furturi sau corupție, și ca cei care comit astfel de fapte, sa fie traşi la răspundere. Eu personal încerc să gândesc optimist și încerc să simplific legislația. Nu cred ca primarii din prima trebuie sa fie priviți ca și pasibili de fapte de corupție”.
Glad Varga (PNL):
„Proiectul de lege e în acord cu legislaţia europeană şi cu o legislaţie pe care multe ţări o au, din punct de vedere al achiziţiei publice. Doar în România s-au dus pragurile în jos, din cauza unor exemple negative. Procedurile de achiziţii sunt complicate, absorbim puţine fonduri europene. În mare parte, în urma contestaţiilor, contracte de achiziţii sunt semnate după 1-2 ani. Nu trebuie să plecăm de la premisa că în orice contract de achiziţii cineva o să fure. Sunt instituţii ale statului care îşi fac treaba bine şi vor verifica cheltuirea banilor. Cred că trebuie să relaxăm şi noi procedurile de achiziţii. Alte state reuşesc să absoarbă mult mai bine fondurile europene, ridicând aceste praguri. Vom avea foarte multe fonduri la dispoziţie: PNRR, Anghel Saligny, următorul exerciţiu financiar european. Avem nevoie de o lege care să simplifice achiziţiile”.
PSD nu susţine legea
Cu toate că iniţiatoarea legii este Laura Vicol, de la PSD, iar alţi 77 de colegi deputaţi de la acelaşi partid au semnat iniţiativa legislativă, Partidul Social Democrat anunţă că… nu susţine această lege. Într-o comunicare transmisă de PSD către g4media.ro, reprezentanţii partidului anunţă faptul că „proiectul nu a fost discutat în cadrul grupului parlamentar. PSD nu susţine acest proiect de lege”.
Trimite articolul
XCand vezi doar privirile unui Balcea sau Fifor,multi isi cam dau seama ce afaceri oneste asteapta hienele de partid….
Onestitate, ce gluma buna. Liber la furat, cu foarte mici exceptii. Vedeti faza cu podul din Neamt si cate altele. Da, trebuie redusa birocratia asta anormala, dar in asa fel incat sa nu aiba acces baietii destepti la banii nostri chiar atat de usor.
Toti furatiosi,violatori si puscariasi sa fiu tot vieti in puscarie sa nu li se da drumul ca asa le trebuie
Nu sunt de acord cu datul drumul la puscoriasi