ARAD. În luna decembrie a anului trecut constructorul autostrăzii Nădlac-Arad a anunţat că o porţiune de şosea, cea dintre Pecica şi Nădlac, poate fi dată circulaţiei. Regulamentele de siguranţă rutieră erau respectate la acea vreme, aşa că şoferii autoturismelor care circulau spre Nădlac au primit undă verde pentru a intra pe autostradă. Doar că, odată cu deschiderea autostrăzii, semnalizarea rutieră în zonă s-a schimbat. Un mare semn „STOP” a apărut în mijlocul drumului naţional 7, pe o porţiune dreaptă a şoselei. Şoferii obişnuiţi să circule pe acest tronson nu au ştiut, în primă fază, cum să reacţioneze. Apoi nu au înţeles care este motivul pentru care, exact pe o porţiune dreaptă de drum, a apărut semnul care te obligă să opreşti maşina pe loc. Mai ales că, la aproximativ 200 de metri distanţă de acest semn, se află nodul rutier, respectiv sensul giratoriu, prin care poţi urca pe autostradă.
„Mergi pe DN 7 pe drum drept, ai o anumită viteză, apoi îţi apare un semn de <STOP>. Opreşti acolo, pentru că altfel rişti să rămâi fără carnet. Apoi continui drumul aproximativ 200 de metri şi trebuie să te opreşti din nou la sensul giratoriu”, ne-a reclamat un şofer. La fel de surprinşi au fost mulţi alţi conducători auto care, neştiind despre semnul de circulaţie montat acolo, fie au frânat brusc, fie au trecut în viteză pe lângă el, riscând un accident.
Pentru a lămuri situaţia „STOP”-ului montat recent am contactat reprezentanţii constructorului autostrăzii. Iar aceştia ne spun că, deşi este ilogic, legea i-a obligat să monteze semnul respectiv de circulaţie. „Potrivit legislaţiei româneşti, autostrada este un drum superior, din punct de vedere ierarhic, unui drum naţional. Bretelele de urcare şi coborâre pe şi de pe autostradă fac parte din aceeaşi categorie de drum ca şi autostrada. Asta înseamnă că breteaua este superioară din punct de vedere ierarhic drumului naţional 7. Legea ne-a obligat să montăm acel semn pentru că acolo este coborârea de pe autostradă pe sensul de mers Nădlac-Arad. Odată cu montarea acelui semn, şoferii care circulă pe DN 7 trebuie să dea prioritate celor care coboară de pe autostradă”, ne-au spus cei de la asocierea Astaldi-Max Boegl.
Nu este logic
Legea e lege şi nu prea lasă loc de interpretări. Aşa că oprirea circulaţiei pe DN 7 în detrimentul autostrăzii este legală, deşi nu are pic de logică. Cum aşa? Mare parte a traficului din zonă se desfăşoară pe drumul naţional, nu pe autostradă. „Traficul de pe DN 7 este mult mai mare decât traficul de pe autostradă. Din statisticile noastre, aproximativ 80 la sută din trafic se desfăşoară pe drumul naţional, doar vreo 20 la sută dintre şoferi alegând autostrada. Pentru moment, semnul de circulaţie pus acolo nu are nicio logică. Dar asta este legea. În schimb, în momentul în care autostrada va fi legată de cea din Arad şi de cea din Ungaria, valorile de trafic se vor schimba total. Pe viitor, se impune montarea semnului <STOP> pe DN 7, dar acum nu îşi are rostul. Mai mult încurcă fluidizarea traficului decât să o ajute”, ne-au spus constructorii.
Se încearcă o manevră
Pentru moment, „STOP”-ul de pe DN 7 este o corvoadă, nu un semn benefic. Acest lucru pot să îl confirme toţi şoferii care circulă pe acel tronson de drum. Iar acest lucru a fost înţeles şi de către reprezentanţii constructorului. Aceştia vor să remedieze, pentru moment, problema. În acest sens, a fost trimisă o sesizare către Compania Naţională de Autostăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), sesizare în care se solicită revenirea la vechea prioritate. Mai precis, şoferii care circulă pe DN 7 să aibă prioritate faţă de cei care coboară de pe autostradă. Practic, se doreşte „încălcarea legii”, dacă putem spune aşa, dar asta numai în beneficiul traficului. Rămână ca CNADNR să analizeze cererea şi să dea un răspuns faţă de cererile celor de la Astaldi-Max Boegl.
Citiți principiile noastre de moderare aici!