Ținând cont de aceasta, dar și de contextul Legii Educației Naționale, articolul 2, alineat 3 cu privire la idealul educațional al școlii românești ce „constă în dezvoltarea liberă, integrală și armonioasă a individualității umane, în formarea personalității autonome și în asumarea unui sistem de valori care sunt necesare pentru împlinirea și dezvoltarea personală, pentru dezvoltarea spiritului antreprenorial, pentru participarea cetățenească activă în societate, pentru incluziune socială și pentru angajare pe piața muncii.”, echipa de proiecte a liceului nostru s-a orientat spre implicarea școlii în proiectul Erasmus+ „Early support for students potentially unemployed after completing school education”, destinat elevilor din ciclul gimnazial, în scopul de a-i ajuta să-și descopere aptitudini pentru diverse domenii ale vieții sociale.
Echipa de proiecte
Drept urmare, echipa de proiecte, alcătuită din prof. Manuela Guiu, coordonator, alături de prof. Claudiu Igaș și prof. Livana Pufulete, directorii școlii, precum și de prof. Mihaela Ieudean, prof. Ioana Lasc, prof. Adriana Moț, prof. Luciana Orban, prof. Andreea Potre, prof. Adela Gorcea și economist Emilia Horat, cu sprijinul inspectorului pentru proiecte educaționale, prof. Anca Lupei, al Primăriei și al Consiliului Local Pâncota, a trecut la elaborarea de activități, structurate pe o durată de trei ani, care să ajute școlarii în alegerea profilului și a specializării potrivite ciclului liceal, iar pe termen ceva mai lung să-i stimuleze în alegerea unei profesii în funcție de vocația fiecăruia.
Activitățile
Derularea activităților din proiect se realizează atât la nivelul școlii, cât și în țările partenere – Finlanda, Germania, Italia, Polonia, Turcia.
Referindu-ne la cei doisprezece elevi ai Liceului Teoretic Pâncota selectați în proiect pentru anul școlar 2015-2016, menționăm că aceștia au desfășurat deja în școală activități diverse precum workshopuri, jocuri de rol, interviuri, prezentări video și power-point ale școlii.
În privința mobilităților externe, până la momentul de față, activitățile s-au derulat în Italia și Finlanda, elevii participanți având astfel posibilitatea să cunoască o parte din viața cotidiană de aici, să descopere diverse obiceiuri, tradiții, preocupări ale elevilor italieni și finlandezi, să viziteze mai multe locuri de muncă, să ia contact direct cu câteva profesii specifice celor două țări partenere, muncind alături de colegii lor din țările amintite și de părinții acestora.
Beneficiile
Elevii participanți ne-au împărtășit câteva dintre impresiile lor.
„Proiectul Erasmus+ m-a transformat: m-a ajutat să-mi perfecționez limba engleză, să fiu mai responsabil și să mă descurc de unul singur. Mi-au plăcut clădirile și monumentele din Italia, arhitectura deosebită, străzile înguste și pavate. Aș participa cu drag la alte proiecte.” (Cristian Păiușan)
„Plecarea mea la Palermo, Sicilia, a fost una de neuitat. Am învățat că, pentru a ajunge undeva, nu trebuie să aștepți totul pe tavă. Dacă eu nu învățam să vorbesc limba engleză și dacă nu eram o persoană comunicativă, cu siguranță nu puteam să plec niciunde. Plecarea aceasta m-a schimbat în bine. Am vorbit limba engleză cu mult mai multă lejeritate. Am învățat să mă descurc singură în situații complicate. Aș vrea să mai particip la mobilități în cadrul proiectelor, deoarece am ocazia să cunosc persoane noi cu care pot ține legătura pe parcursul anilor.” (Daria Nicula)
„Mă bucur că am avut ocazia de a participa la proiect. A fost o experiență de neuitat, am amintiri frumoase din Italia și prieteni noi. Am devenit mai deschisă, comunic mai ușor, vorbesc mai bine engleza. Am învățat că nu e ușor să ajungi unde dorești, e nevoie de multă practică.” (Mălina Lupșea)
„Mie mi-a plăcut foarte mult să particip la activitățile proiectului. Am învățat să lucrez în echipă, să mă descurc fără părinți, și cel mai important e că mi-am făcut noi prieteni. Înainte de plecare am organizat cu câțiva colegi și cu doamnele profesoare activități pe care le-am filmat și le-am prezentat în Italia, în fața echipelor din celelalte țări. A fost o experiență foarte plăcută, pe care o împărtășesc colegilor de câte ori am ocazia. Aș fi încântat dacă aș mai putea participa la astfel de activități pe viitor.” (Gil Bernath)
„Eu am fost în Finlanda, un loc minunat, în care nu credeam să pot ajunge vreodată. M-am convins că oamenii nu trebuie judecați după aspectul lor diferit sau după limba vorbită. Mi-ar plăcea să mai continue acest proiect, deoarece este o experiență minunată.” (Genisa Alexa)
„Pentru mine, participarea la proiect a însemnat lărgirea orizontului. Am lucrat o zi ca ajutor de profesor. Pentru mine a fost o noutate, la ei e chiar obișnuită ocupația de ajutor de profesor. Am constatat că această profesie este foarte grea. În altă ordine de idei, am învățat să-i accept pe cei de lângă mine, chiar dacă nu împărtășim aceleași păreri. M-am convins că prieteni de calitate poți găsi oriunde pe mapamond, și cred că e bine să ai relații de prietenie în afara țării. Acum, am ghid dacă vreau să merg în Italia sau în Finlanda!” (Ramona Abrudan)
„A fost o experiență pe care nu o voi uita prea curând. Am fost în Finlanda. Mi-a plăcut foarte mult când am vizitat școala de acolo și am cunoscut elevii finlandezi. Am muncit o zi într-un solar foarte mare numit „Green House”, unde am cultivat salată. Am învățat că munca nu este o glumă. Am obosit, dar la sfârșitul zilei am avut mulțumirea de a vedea rezultatele muncii mele. Acum vorbesc mai bine engleza. Sigur aș mai merge într-un asemenea proiect.” (Bogdan Mercea)
„În Finlanda am avut activități interesante. Am învățat să pregătim una dintre mâncărurile lor specifice – un fel de pâine dulce –, iar profesoara de acolo a spus că noi, românii, ne-am descurcat cel mai bine. Am participat la un concurs de pescuit, am muncit o zi, de la ora 7 la ora 15, împreună cu fiul gazdei, la fabrica de lacăte și chei „Assa Abloy”, unde lucrează mama acestuia. Am lucrat efectiv, având norma de 3 000 de chei, din care am reușit să facem doar 1800. A fost foarte greu. Am luat și câteva interviuri muncitorilor. M-au impresionat seriozitatea și disciplina lor. În alte zile am vizitat trei companii mari: una care produce macarale, alta care achiziționează fructe și legume en gros, iar alta care cultivă varză. Am fost surprins de utilarea modernă, dar și de faptul că nu folosesc îngrășăminte chimice. Am avut și momente de relaxare în locuri special amenajate pentru copii, în care am povestit, am jucat biliard, am fost la sala de sport, am gătit. Mi-a părut foarte rău când am plecat”. (Ramon Dulhaz)
Nutrim convingerea că, la finele proiectului, preconizat pentru anul 2018, beneficiile pentru elevii Liceului Teoretic Pâncota, implicați în activități, vor fi depline.
Citiți principiile noastre de moderare aici!