ARAD. Timp de două nopţi, pe o vreme nu tocmai favorabilă muncii în aer liber, liniile de tramvai din faţa stadionului UTA au fost înierbate. Acţiunea s-a derulat în cadrul unui proiect-pilot asumat de o firmă din Târgu Mureş, în beneficiul municipalităţii arădene. Potrivit primarului Călin Bibarţ, firma a instalat pe cheltuiala ei un strat vegetal de Sedum (iarbă grasă) pe o suprafaţă de 300 de metri pătraţi adiacentă şinelor de tramvai. Investiţia va fi ţinută sub observaţie şi, dacă administraţia arădeană va fi mulţumită de rezultat, proiectul s-ar putea extinde – mai întâi în Vlaicu, apoi şi în alte zone din municipiu.
„Dacă în orașe precum Basel (Elveția), Milano (Italia), Strasbourg (Franța), Bratislava (Slovacia) sau Baltimore (Statele Unite ale Americii), noțiunea de <linie verde> este extrem de populară, pentru țara noastră este o noutate, astfel că putem spune că ceea ce s-a realizat la Arad este o premieră din punct de vedere a materialului folosit pentru înierbarea căii de rulare a tramvaiului, respectiv Sedum” – a precizat primarul Călin Bibarţ în cadrul unei conferinţe de presă susţinute joi.
Ce s-a făcut?
Potrivit municipalităţii, primul pas a fost curățarea zonei supuse intervenției. Pietrele dislocate au fost reașezate și s-a nivelat întreaga suprafață. A urmat instalarea unui geotextil de filtrare care nu va permite ca particulele fine levigabile din amestecul special de substrat multicomponent (zgură vulcanică măcinată, compost, alte materiale) să se amestece cu pietrele fundației căii de rulare și s-a așezat un element special de dren și retenție de apă, care va putea absorbi o cantitate de peste 20 l/mp. Înainte de a se instala rulourile de Sedum s-a montat un strat de 3-10 cm de substrat și aditivi de mărire a capacității de reținere a apei.
„Dacă se confirmă faptul că din punct de vedere al întreținerii, costurile sunt mult mai mici decât în cazul gazonului clasic, iar prețul de instalare va fi unul avantajos, ne gândim ca anii următori să bugetăm o astfel de investiție. Mai mult decât atât, le-am propus ca în cazul în care doresc să-și extindă afacerea să ia în calcul, dacă nu municipiul, cel puțin județul nostru, pentru a produce aici aceste rulouri” – a declarat primarul Călin Bibarț.
Principalele beneficii
În cadrul conferinţei de presă, edilul Aradului a enumerat şi beneficiile „liniilor verzi”. Iată câteva dintre acestea:
*Vegetația instalată necesită mentenanță minimă, mai exact de 4 până la 6 ori mai puțin îngrijire decât gazonul obișnuit; *Este rezistentă la secetă, având nevoie de aproximativ 10 ori mai puțină apă decât gazonul. În majoritatea cazurilor nu este necesară intervenția omului. Totuși în zilele toride de vară, pentru un aspect verde, se recomandă irigarea covorului de Sedum de câteva ori; *Vegetația nu este veșnic verde, ci policromă. Aproape săptămânal va arăta altfel (înflorește, își schimbă culoarea în funcție de anotimp sau de condiții meteo); *Spre deosebire de materiale precum betonul ori asfaltul, zonele verzi nu se supraîncălzesc în timpul zilei și se răcesc mult mai rapid. Se reduce astfel așa numitul efect de „Urban Heat Island” (insulă urbană de căldură); *Captează CO2 și microparticule, astfel, aerul din oraș este mai curat, mai bogat în oxigen; *Reține apa meteorică și o purifică. Sistemul de canalizare va fi utilizat în mai mică măsură, reducându-se astfel riscul de inundații; *Reduce temperatura pe șine și atenuează poluarea fonică.
Trimite articolul
XPuteau pune si musetel, sa ne facem niste ceai, cat vizitam centrul comunei Arad. Macar atat.
-
Ai comentat si tu asa in dorul lelii
-
Dacă tu te simți țărănoi, treaba ta! Eu locuiesc în municipiul Arad!
-
Da, Aradul are de toate, numai iarba grasă îi mai lipsea să poată fi comparat cu municipiile învecinate. Văd că au ieșit la lăudat oamenii primăriei, dacă ați pune mâna să faceți un oraș modern și cochet poate că v-as înțelege. Altfel tot lingăi rămâneți
-
Tie-ti place cum arata municipiul Arad? Daca vin prieteni sau cunostinte din alte tari, ce ii duci sa viziteze, biroul lui Falca, unde te inchini zilnic ca la un zeu? Aradul este un oras in coma profunda de zeci de ani, dar unii dintre voi, platiti bine din banii nostri, nu faceti nimic altceva decat sa promovati conducerea dezastruoasa a acestui asa-zis municipiu. Felicitari inteligentilor, ati coborat Aradul la rangul de sat, nici macar comuna.
-
Înainte ,cei de la CTP sigur nu au mai cârpit linia,făcând nivelul !!!
Degeaba tot “facem” dacă linia e cum e și tramvaiele se “leagănă ” datorită neintretinerii acesteia !
-
niște bănci în stații și copertine ar fi prea mult? oameni vârstnici stau planton , în ploaie,soare vara și o jumătate de ora …inadmisibil ..doar la.banci și eon,enel mai e asa
-
Banci doar daca vor costa 8000 de Euro…
-
-
Câtă prostie…
sigur se usuca la prima canicula…
Iarba e moartea liniilor ferate!
-
Stii tu?sau,tot ne arzi asa de cate ori ai ocazia?tu,stii pe ce salar de mizerie lucru eu-de mai bn de 18 ani?ordinarule?
-
Gheorghe-vatmanul,
Toata ziua te plimbi cu tramvaiu’, mai dai cite un autograf gagicilor…
-
Vad in comentarii, negativismul “in floare”!
-
Nici aplaudacii nu se lasa mai jos!