Hărţi strategice de zgomot. Acesta este planul Primăriei Arad pentru viitorii ani. Până la finalul acestor proceduri, Municipalitatea recunoaşte că s-a realizat o hartă strategică de zgomot pentru calea ferată principală.
Analiza rezultatelor obţinute în urma realizării hărţii de zgomot pentru Gara Arad nu au indicat tragedii pe poluarea fonică. Numai că nimeni nu a făcut măsurători acolo unde situaţia e evident mult mai tragică decât în gară: în triaj.
Din start, studiul realizat indică faptul că Gara Arad este plasată în interiorul oraşului, într-o zonă centrală, fapt ce impune o evaluare atentă a poluării fonice. Tot aici se arată că sistemul de cale ferată din oraş prezintă două zone: cea a gării, pentru care s-a realizat harta de zgomot, şi cea a triajului, ce continuă zona gării, zonă care este, se recunoaşte în studiu, „o sursă majoră de zgomot datorită traficului de manevră, numărului ridicat de macazuri şi a zgomotului de la formarea sau desfacerea garniturilor de tren”.
În zona gării, ca atare, zgomotul produs de deplasarea garniturilor de tren este combinat cu cel datorat activităţilor conexe celor de tranzit de vagoane, iar, în atare condiţii, realizarea unei hărţi de zgomot complexe ar trebui să folosească o abordare combinată – surse de zgomot liniare, specifice trenurilor, şi surse de zgomot de suprafaţă, specifice activităţilor industriale distribuite pe o zonă largă. Numai că, în obligaţia CFR SA, cea care a realizat harta, a stat doar realizarea hărţii de zgomot datorate traficului în tranzit, deci doar a celui prin zona gării, concluziile fiind ca atare doar pe jumătate.
Harta de acum indică faptul că o analiză a impactului căii ferate asupra oraşului, din punct de vedere acustic, este posibilă doar prin realizarea unor hărţi de zgomot pentru întreg complexul feroviar din zona oraşului şi pentru toate sursele de zgomot generate de acesta”.
Doar pentru gară
Cât priveşte harta de acum, ea indică faptul că gara nu afectează fonic populaţia, o cauză a acestui fapt pozitiv fiind şi faptul că staţia CFR „este separată de gară de clădiri industriale aparţinând căii ferate, ce acţionează ca ecran acustic faţă de zgomotul produs de circulaţia trenurilor în gară (aceste efect de ecranare este evident la analiza hărţilor de zgomot, atât pentru 24h cât şi pentru durata nopţii)”.
Tot protecţie faţă de zgomotele gării oferă şi clădirile de dimensiuni mari de tip industrial şi administrativ, din zona de vest, care acţionează şi ele ca un ecran acustic faţă de zgomotul produs de circulaţia trenurilor în gară.
Fără populaţie afectată
Ca atare, potrivit acestei jumătăţi de studiu, „zgomotul datorat traficului din zona gării nu are impact semnificativ asupra populaţiei, atât datorită reducerii vitezei în gară, cât şi datorită existenţei unor clădiri cu scop industrial sau administrativ în vecinătatea complexului de linii, ce acţionează ca un ecran acustic”.
Noi am mai adăuga la aceasta şi activitatea tot mai puţin intensă din Gara Arad şi serviciile proaste oferite de CFR care îi îndepărtează pe români de acest mijloc de transport. Concluzii sunt valabile atât pentru zgomotul pe durata unei zile (24h), cât şi pentru zgomotul pe durata nopţii (intervalele orare 23 – 24 si 00 – 07). În ceea ce priveşte populaţia expusă în raport cu limitele admisibile pentru calea ferată, acelaşi studiu indică faptul că „pe durata unei zile complete (24h), peste limita de 70 db nu există locuitori afectaţi iar, pe durata nopţii, peste limita de 60 dB există 10 locuitori afectaţi”.
Bani pentru hărţi de zgomot
Pentru a avea o idee clară însă asupra poluării din zona gării este necesară realizarea unor hărţi de zgomot şi în privinţa triajului şi a zonelor învecinate.
Din bugetul general al Municipiului Arad au fost alocate anul trecut sumele necesare demarării procedurii de achiziţie publică pentru atribuirea contractului de servicii pentru „Întocmirea hărţii de zgomot a municipiului Arad” iar licitaţiile sunt în curs. Până la finalizarea acestora, însă, drumul e încă lung.
Modernizare şi pe zgomote
Staţia Arad este cuprinsă în Proiectul de reabilitare a coridorului pan-european IV, lucrare ce cuprinde şi măsuri de reducere a nivelului de zgomot.
Citiți principiile noastre de moderare aici!