Directorii Centrelor Județene de Resurse și Asistență Educațională din România și-au dat întâlnire la Arad, în cadrul Conferinței Internaționale „Asigurarea egalității de șanse prin management educațional și servicii de asistență psihopedagogică în context european”, organizată de CJRAE Arad.
Cu această ocazie, Liviu Marian Pop, Ministrul Educației Naționale, a fost și el prezent la Arad, la Universitatea „Aurel Vlaicu” unde, după ce a luat parte la deschiderea conferinței, a susținut o conferință de presă.
Manualele școlare
O conferință de presă „cu de toate”, începută cu felicitările adresate CJRAE Arad pentru evenimentul organizat. Primul subiect abordat a fost cel al proiectului Legii Manualului Școlar, adoptat în ședința de Guvern de pe 14 decembrie, ministrul vorbind totodată și despre manualele pentru elevii cu cerințe educative speciale. „În perioada următoare, autorii de manuale vor intra în competiție, nemaifiind făcute competiții între edituri, (…) facem competiție între autori de manuale la clasa a I-a, a II-a și a VI-a, iar la clasele III, IV și V, acolo unde nu avem manuale, pentru că niciun baron al manualelor nu s-a deranjat să depună ofertă, acolo vom face, iarăși, concurs între autorii de manuale”, a declarat ministrul Liviu Marian Pop. Acesta a adăugat că îi invită și pe profesorii arădeni „să devină autori de manuale”, în așa fel încât în lunile martie-aprilie-mai să avem manualele în format PDF.
Banii profesorilor
„După cum bine știți, ieri am avut două evenimente importante în viața școlii, ședința de Guvern, în baza căreia am alocat încă 145 de milioane de lei din fondul de rezervă al ministerului, pentru plata sentințelor acolo unde nu am ajuns. Avem acoperit la nivel național 95%, în unele județe fiind făcută plata integral, chiar dacă la începutul anului, în buget nu era prevăzută nicio sumă. Prin cele două rectificări am alocat aproape opt sute de milioane de lei pentru plata sentințelor judecătorești”, a spus ministrul. Sumele așteptate de cadrele didactice trebuie plătite în urma sentințelor judecătorești prin care aceștia au primit drepturile aferente tăierilor de 25% din salarii, efectuate în 2010. Alte două tranșe reprezentând plata acestor drepturi au fost efectuate către cadre didactice în 2015 și 2016.
Cel mai mare buget din ultimii 27 de ani
Dacă tot venise vorba despre banii pentru sentințe și banii pentru salarii, ministrul Pop a ținut să vorbească puțin și despre bugetul pentru anul viitor, precizând că „este cel mai mare buget pe care l-am avut la Ministerul Educației Naționale în ultimii 27 de ani, discutăm despre șase miliarde de euro. Pe lângă cei șase miliarde de euro, sunt sume consistente alocate infrastructurii școlare. Atât Ministerul Dezvoltării, cât și Ministerul Fondurilor Europene alocă linii de finanțare. Avem 2.500 de obiective prin PNDL care intră în reabilitare sau construcții noi, iar în partea cealaltă, prin POR (Programul Operațional Regional – n.red.) am lansat săptămâna trecută 248 de milioane de euro destinați exact pentru construcție de creșe și grădinițe, reabilitări de școli. Mai sunt și banii de la programul Cornul și Laptele, unde am aprobat ieri un amendament; acest program va avea o sumă cu 15 milioane mai mult”.
Bugetul pentru anul 2018 al Ministerului Educației Naționale urmează să fie aprobat săptămâna viitoare, ministrul Liviu Pop arătându-se încrezător că acesta va fi aprobat fără probleme.
Singura țară cu profesori necalificați
11 milioane de euro vor fi alocate pentru formarea cadrelor în a doua specializare, „pentru că avem un număr nepermis de mare de colegi de-ai noștri care sunt necalificați în sistemul nostru de învățământ și ne dorim ca în următorii trei ani să-i calificăm pe toți colegii noștri din învățământul preuniversitar”, spune ministrul.
Mai bine de 20 de milioane de euro vor fi alocate și profesionalizării cadrelor didactice, numărul de profesori necalificați din sistemul nostru de învățământ fiind situat undeva la 5.000 de persoane, ministrul precizând că „suntem singurul stat care avem profesori necalificați din Uniunea Europeană”.
„Nu știm câți elevi avem”
Ministrul a ajuns cu discuțiile în zona abandonului școlar, acolo unde, conform oficialului, numărul celor care abandonează școala este din ce în ce mai mic, fiind totuși dublu față de media europeană. „Noi astăzi încă nu știm câți elevi avem în sistemul de învățământ. Am reușit în ultimele trei luni de zile să ne apropiem de adevăr, în sensul că e o migrație foarte mare a elevilor în interiorul țării, dar și în exterior”, spune ministrul. Acesta a adăugat și că în maximum două luni de zile problema va fi, însă, rezolvată, menționând și că „în momentul de față există copii care sunt înscriși în sistem, dar nu există fizic în România”.
Nimic despre inspectorii demiși
În final, Liviu Marian Pop a fost întrebat ce părere are despre faptul că mulți dintre inspectorii școlari demiși de către acesta prin Ordin de Ministru au fost repuși în funcții de instanțele judecătorești. Ministrul a declarat că „deocamdată sunt procese în derulare. S-au anulat niște ordine de ministru administrativ, nu comentez evaluările făcute de comisii. Vom vedea în momentul în care se va finaliza procesul”. Mai departe, a fost întrebat despre modul în care colaborează cu acei inspectori generali demiși și repuși pe funcție, răspunzând că „eu colaborez bine cu toți inspectorii care fac bine învățământului, nu am nicio problemă atâta timp cât respectă programul de guvernare și condițiile legii, dar nu fac rabat atunci când unii inspectori derapează”.
Citiți principiile noastre de moderare aici!