ARAD. Gropi, şanţuri, săpături, moloz şi lucrări peste tot. Aceasta e imaginea pe care o au arădenii despre oraşul în care trăiesc. Un oraş care şi-a pierdut confortul şi farmecul mic-burghez de altă dată. De ce se lucrează peste tot? De ce e spart Aradul? Câte străzi au intrat deodată în lucru şi de ce? Câte sunt terminate la timp, câte sunt în întârziere şi câte abandonate? Cine e de vină? Şi de ce arată oraşul nostru aşa cum arată? Întrebări la care vom încerca să vă răspundem pe rând în articolul care urmează.
Un lucru e sigur în toată această ecuaţie: autorizaţiile pentru şantierele cu care „se confruntă” străzile Aradului au fost eliberate de Primăria Arad. Potrivit Corinei Drăghici, purtătorul de cuvânt al Primăriei Arad, în municipiu execută lucrări pe străzi companiile E.ON, CET, Apă Canal, dar şi firmele contractate de Primăria Arad pe tema reparaţiilor.
În acest an, tot potrivit informării venite de aici, cei de la E.ON au deschis două şantiere, cei de la CET alte două, Compania de Apă Arad trei, iar Primăria Arad 22. La un simplu calcul, ar însemna că în Arad sunt doar 29 de şantiere! Dar lucrurile nu stau chiar aşa simplu. De pildă, una dintre cele trei lucrări pentru care Compania de Apă a cerut autorizaţie de la Primărie include zeci de străzi de săpat pentru modernizarea reţelei de apă. Şi e doar un caz din cele 29 (deschise în acest an!) care pot intra mai toate în calculele disconfortului arădean.
În atare condiţii, nici măcar cei de la Primărie nu ne-au putut indica cifra exactă a străzilor pe care se lucrează în această vară. Ce am putut afla a fost că instituţia a emis autorizaţii de construire, în perioada ianuarie-iunie 2014, celor de la E.ON, pentru înlocuire conducte și branșamente gaz pe strada Diogene, dar şi în cartierul Aradul Nou, zona străzilor AM Guttenbrunn – Popa Șapcă – Cibinului – Calea Timișorii. Compania de Apă a primit autorizaţie pentru continuare lucrări stație epurare (în incinta companiei), pentru reabilitarea canalizării străzii Sinagogii şi pentru reabilitarea rețelei de apă și branșamente pe mai multe străzi din zona Biserica Sârbească. Numai că acestea nu sunt singurele străzi pe care Compania le-a spart…
Şi din trecut
Potrivit Corinei Drăghici, compania are deschise din anii trecuţi alte șantiere pe o sumedenie de străzi din Micălaca 300 (care arată ca după bombardament), pe centru (cum este cazul Bd. Decebal), în Piața Spitalului şi nu numai.
CET SA a cerut autorizaţii pentru trecere cazan 2 pe gaz (lucrarea în incinta companiei) şi pentru modernizare reţele încălzire pe mai multe străzi. Şi mai are lucrări şi din trecut.
Lucrările Primăriei
În tot acest timp, Primăria Arad a primit de la Primăria Arad în acest an autorizaţii de construire pentru: reabilitare termică blocuri (17 blocuri), realizare piste ciclişti Faleza Mureșului, instalaţie de irigat spaţii verzi (Piaţa Gării), alimentare energie la un obiectiv de pe strada Tarafului (DDAC), amplasare panouri informative pe şoseaua de centură, reabilitare reţele de termoficare pe strada Dragalina etc.
Însă, acestea nu sunt singurele lucrări ale Primăriei care au dus la deteriorarea de stăzi şi disconfort printre arădeni. O serie întreagă de lucrări pe care Primăria le-a comandat în acest an pe străzi nu au necesitat autorizaţii de construire pentru că au fost incluse în categoria „Reparații”. Dar chiar şi fără autorizaţiile cu pricina se lucrează în centru, în jurul Pieței Mihai Viteazu, la aleile dintre blocurile din cartiere, în Micălaca, zona 700, în Vlaicu, în Aradul Nou… Şi, de parcă nu ar fi de ajuns, la toate aceste lucrări se adaugă şi cele din trecut încă nefinalizate.
Puncte de vedere
Mai sunt şi lucrările, care în ochii celor care le-au executat au fost finalizate, dar în ochii arădenilor par doar abandonate. Cine le-a stricat strada şi de ce nu o mai repară? Cum poţi să faci ca lucrurile să funcţioneze şi aici? Cine e de vină că după o lucrare care oricum a durat prea mult, nimeni nu mai repară cu adevărat strada şi dacă o repară vine peste o lună o altă companie să o mai spargă o dată? Şi cine ar trebui să fie responsabil cu amenzile, singura metodă de constrângere în acest caz? Pare aproape sigur faptul că oricum nimeni nu vede vreo problemă, dincolo de arădenii care locuiesc în zonele cu pricina. Prea multe, am mai spune noi.
Citiți principiile noastre de moderare aici!