Numărul cererilor de plată depuse la APIA Arad în acest an este cu 919 mai mic faţă de anul trecut (23.643 în 2014; 22.724 în 2015). Şi suprafaţa solicitată este, implicit, mai mică: 336.807,83 ha în 2015 faţă de 353.905,29 ha în 2014. Campania de depunere a cererilor de plată SAPS a debutat în acest an la începutul lunii aprilie şi s-a finalizat la 15 iunie 2015, fiind prelungită corespunzător cu 25 de zile calendaristice în care cererile au fost supuse unor penalizări de 1% pe zi lucrătoare, până la data de 10 iulie 2015. Campania s-a desfăşurat sub semnul unor modificări legislative care au fost adoptate pe parcurs.
Cauzele diferenţei
„Până la data expirării termenului de depunere a cererilor unice de plată, în judeţul Arad s-au preluat 96,1% din totalul cererilor depuse în anul 2014, pentru 96,33% din suprafaţa declarată în anul precedent” – se arată într-o informare a Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură Arad.
Diferenţa se datorează următoarelor cauze: lipsa actelor doveditoare a dreptului de utilizare a terenului, în conformitate cu prevederile legale în vigoare; existenţa unei cereri unice, atât pentru sectorul vegetal, cât şi pentru cel zootehnic, cumulându-se exploataţiile pe o singură cerere, acolo unde în anul anterior s-au depus cereri separate pentru sectorul vegetal şi cel zootehnic de către membri ai aceleiaşi exploataţii.
Dificultăţi
În ceea ce priveşte dificultăţile întâmpinate în campania 2015 de depunere a cererii unice de paltă, în informarea APIA Arad sunt semnalate următoarele aspecte: *îngreunarea şi întârzierea procesului de preluare a cererilor unice de plată din cauzadificultăţilor avute de primării în emiterea adeverinţelor cu suprafaţa de teren aflată în utilizarea fermierului; *nerespectarea de către fermieri a programărilor făcute de către funcţionarii APIA, fapt care a determinat aglomerări în ultimele zile de depunere fără penalizări sau depunerea cu penalizări de 1%/ zi lucrătoare pentru depunerea cererii după data de 15 iunie; *lipsa planurilor cadastrale, care duce la poziţionarea greşită a parcelelor, bazată doar pe afirmaţia fermierului, ceea ce determină un număr mare de suprapuneri şi o îngreunare a controlului administrativ, respectiv a autorizării la plată a cererilor; *modificările legislative intervenite în perioada de depunere a cererii unice, care au îngrădit iniţial eligibilitatea, dar care au fost adaptate astfel încât toate categoriile de fermieri să poată beneficia de subvenţie.
Citiți principiile noastre de moderare aici!