Cei aproximativ 46.000 de călători pe an,
care optează pentru tramvaiele şi autobuzele
CTP ar putea depinde, pe viitor, în privinţa
transportului, de un operator privat şi nu de
Compania de Transport Public, aşa cum o ştim
noi acum. Primăria Arad a propus arădenilor,
la transparenţă decizională, iar peste o
lună va propune şi aleşilor locali, un
proiect care vorbeşte de delegarea gestiunii
serviciului de transport public local prin curse
regulate, prin contract de concesiune pe timp de trei
ani.
Proiectul vorbeşte de organizarea unei
licitaţii internaţionale pentru desemnarea
operatorului sau operatorilor de transport care ar urma
să se ocupe de circulaţia publică prin
municipiu şi judeţ, dar şi de faptul
că s-a ajuns aici (la înstrăinarea
activităţii publice pe o perioadă
de timp) pentru că numărul
călătorilor cu mijloacele de transport public
în comun scade de la un semestru la altul (cu cel
puţin 10%), în timp ce datoriile cresc de la
un an la altul (la finele lui 2008 datoriile CTP
treceau bine de 20 de miliarde de lei vechi). Primarul
Gheorghe Falcă recunoaşte că
instituţia se gândeşte la asigurarea
unui management privat la Compania de Transport Public,
ba chiar la atragerea unui operator care să
vină cu mijloace propri, noi, moderne, de
transport în comun, dar că speranţele
sunt mici în primul caz şi aproape
inexistente în al doilea.Gestiunea delegată
prespune „o atribuire prin concesionare a
sistemului de transport public local prin care
autorităţile transferă unuia sau mai
multor operatori de transport rutier (…) sarcinile
şi responsabilităţile proprii cu privire
la prestarea propriu-zisă a serviciului, precum
şi la exploatarea, întreţinerea,
reabilitarea şi modernizarea bunurilor proprietate
publică aferente sistemului de transport public
local”.
Peste 11.000 de călători cu autobuzele
şi peste 34.000 de călători cu
tramvaiele vor depinde de firma care se va alege cu
gestiunea, dacă Primăria va găsi o
astfel de firmă care să vrea să se
ocupe de activitatea de transport public (activitate
care până în prezent a rezistat doar
datorită subvenţiilor).
Proiectul propus merge până departe. Se
vorbeşte aici de neajunsurile din prezent (de
reţelele stradale subdimensionate, de calitatea
îndoielnică a lucrărilor, de lipsa de
consecvenţă în lucrări), de
investiţiile care trebuie să se realizeze
în viitor şi de faptul că societatea
ofertantă va avea ca principal obiectiv
„satisfacerea nevoii de mobilitate a
populaţiei”. CTP asigură în
prezent, cu autobuze şi tramvaie
îmbătrânite, integral transportul
public de călători în municipiu
şi în proporţie de 80% în
judeţ.
Obligaţie BERD
Elaborarea acestui proiect a venit însă ca o
obligaţie impusă de BERD, ca urmare a
împrumutului. BERD a cerut un management
eficient la CTP, cu posibila delegare a serviciului,
în condiţiile în care, de la un
surplus de 71.000 de RON în 2007, compania a
ajuns să-şi treacă în cont,
în 2008, o pierdere de 2.681.660 lei. Cum
varianta gestiunii directe presupune investiţii
prea mari din bugetul local, s-a optat pentru o
delegare a gestiunii cu „posibilitatea
obţinerii unor tarife mici pentru o calitate
ridicată a serviciului”. Aceasta pe
hârtie. În practică, chiar şi
edilul crede că, şi din cauza crizei, se vor
găsi cu greu firme care să vrea să se
ocupe de managementul CTP. „Aveam obligaţia
să elaborăm acest proiect şi vom
căuta societăţi interesate, deşi
speranţe mari nu avem”, susţine
Falcă.
A.B.
Citiți principiile noastre de moderare aici!