Consiliul Local Municipal a hotărât, în cea mai recentă ședință, înființarea Serviciului „Management de caz și asistență socială integrată”, în cadrul Serviciului public de interes local „Direcţia de Asistenţă Socială Arad” de sub autoritatea Consiliului Local al Municipiului Arad. „Decizia a fost luată în baza Legii nr. 100/2024 și Ordinului nr. 2489/2023. Potrivit noii legislații, trebuie să avem management de caz pentru toți beneficiarii persoane vârstnice aflați în evidențele noastre, atât la nivelul serviciilor publice, cât și la nivelul serviciilor private” – precizează Oana Pârvulescu, directoarea DAS Arad.
Justificare
Legislația, care prevede o abordare centrată pe persoana vârstnică, pe serviciile de care are aceasta nevoie, a fost adoptată în urma investigațiilor care au scos la iveală tratamentului inuman la care erau supuși bătrânii din „azilele groazei”. Potrivit legii, un funcționar DAS poate manageria maximum 50 de persoane vârstnice. Cum în municipiul Arad sunt undeva între 600 și 700 de persoane internate în cămine de bătrâni (de stat și private), este nevoie de mai mult de 10 manageri de caz.
În prezent, atribuțiile managerilor de caz sunt îndeplinite de personalul Direcției de Asistență Socială care – și așa supraîncărcat din cauza plecărilor din instituție – a primit sarcini suplimentare. Efortul pe care trebuie să îl depună angajații este epuizant, iar asta ridică semne de întrebare și asupra calității muncii prestate. Dar probabil că acesta e ultimul lucru care îl interesează pe legiuitor…
Teoria nu-i ca practica
Hotărârea CLM stabilește că nou-înființatul Serviciu Management de caz și asistență socială integrată are 11 posturi în structura de personal. E vorba de o funcție de conducere de șef serviciu și 10 funcții de execuție din care: 3 funcții de inspector de specialitate II, 2 funcții de inspector de specialitate I, 3 funcții de asistent social, grad practicant și 2 funcții de asistent social, grad specialist.
În teorie, problema e rezolvată. Practic, e rezolvată doar pe hârtie pentru că cele 11 posturi nu pot fi ocupate deoarece angajările în sistemul bugetar sunt blocate. Așadar, Serviciul Management de caz și asistență socială integrată din cadrul DAS – deși există scriptic – în realitate este nefuncțional.