„Nu vreau să bulversez foarte tare o instituţie care merge, dar este nevoie de modernizare”, a fost una dintre declaraţiile memorabile făcute de arădeanul Marcel Lucaciu, şeful Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă (IGSU), aflat vineri în inspecţie la Arad. Pregătit fără cusur, cu un debit verbal de invidiat, extrem de hotărât şi fără prea multe de ascuns, mai marele situaţiilor din urgenţă din România şi-a prezentat planul de acţiune care ar urma să ducă, peste ani, la modernizarea radicală a inspectoratelor de urgenţă din ţară. A susţinut, în plus, că bate în lung şi în lat ţara pentru a afla problemele cu care se confruntă inspectoratele, pentru a vedea care este situaţia cu planul de reorganizare implementat până acum. A prezentat, în plus, cifrele disponibilizării şi cum ar trebui să sune viitorul dacă toţi cei cu care lucrează ar fi la fel de motivaţi.
Problemele unei naţiuni pregătite
A precizat, din start, că este de o săptămână şi mai bine tot pe drumuri, pe la inspectoratele din ţară pentru a prezenta priorităţile IGSU, pentru a cunoaşte care sunt priorităţile la nivel local şi pentru a afla problemele din teritoriu. La Arad, vineri, a început cu priorităţile IGSU. „Am încercat să croim o viziune, care să meargă pe termen mediu şi lung, ca să fim < O naţiune pregătită>. Pentru aceasta am proiectat o dezvoltare pe trei paliere: autorităţi, inspectorate şi cetăţeni”, a schiţat, din prima, intenţiile sale Lucaciu. Oficialul nu s-a ferit să amintească şi de problemele cu care s-a confruntat în construirea acestei viziuni. Lipsa de reacţie a primarilor, care nu ajung la instruirile pe teme de protecţie civilă şi urgenţe şi atitudinea de asistat pe care o manifestă mereu cetăţenii în privinţa contribuţiei lor în situaţii de urgenţă sunt doar două dintre acestea.
Un regulament din anii 70
Lucaciu a punctat şi care sunt paşii care se vor face în viitorul apropiat pentru modernizarea sistemului: un sistem integrat de management pentru situaţii de urgenţă, care cel mai probabil va deveni operaţional în februarie anul viitor, un ghid al carierei, care va preciza clar cum şi cine va avea acces la posturi şi funcţii în inspectorate, care va stabili criteriile de profesionalism, perioadele de şcolarizare etc., modernizarea regulamentului de intervenţie, care a fost elaborat în… 1972, deschiderea dialogului mereu absent între judeţe şi IGSU, în condiţiile în care „cei de sus prea cred că le ştiu ei pe toate” şi cooptarea în acest plan de modernizare a tuturor celor 28.000 de angajaţi. „Nu vreau să vând un produs, ci să găsesc sprijin pentru a îmbunătăţi un sistem”, şi-a spus părerea colonelul, după prezentarea priorităţilor IGSU.
Câţi pleacă din sistem?
Lucaciu nu a dorit şi nici nu ar fi putut ocoli problema disponibilizărilor, precizând din start că au existat situaţii problematice, de înţeles când disponibilizezi, per total, 1.200 de oameni, dar că s-a încercat impunerea unui sistem în care „am vrut să dăm şi posibilitatea comandanţilor să facă o selecţie între cei care nu au avut niciodată probleme la locul de muncă şi cei care le creează, iar mai apoi să dăm şansa oamenilor cu experienţă, dar care nu mai pot să fugă aşa rapid să rămâne pe funcţii, ca şi celor tineri dar dezgheţaţi”.
Reclamaţii la disponibilizări
Nu a fost uşor, însă, iar procedura nu e încă finalizată. Doar la nivelul şefului IGSU, 40 de persoane au depus reclamaţii legate de disponibilizări pe care le-au prezentat în audienţe, iar numărul celor sosite per total inspectorate este mult mai mare. Cele mai multe au venit din zone cu probleme, din Giurgiu şi Teleorman, acolo unde încadrările şi disponibilizările au creat probleme mari şi unde IGSU a decis să aibă o intervenţie mai fermă, dar şi din Argeş şi Ialomiţa. „Ar fi culmea să spun că moralul oamenilor nu este afectat de disponibilizări”, a concluzionat colonelul.
39 pleacă din Arad
Şeful ISU Arad, Ioan Bogdănescu, a prezentat situaţia disponibilizărilor la nivelul judeţului nostru, precizând că iniţial erau 44 de posturi care nu se mai regăseau în structurile creionate de noile reglementări, dar că prin demisii şi pensionări au rămas doar 39 de posturi care vor fi reduse din viitoarea schemă de personal.
„Nu vreau să vând un produs, ci să găsesc sprijin pentru a îmbunătăţi un sistem” Marcel Lucaciu
adriana.barbu@informmedia.ro
Citiți principiile noastre de moderare aici!