ARAD. Mirosul banilor s-a simțit până la Timișoara și Oradea, de când s-a dat vestea că în Arad se demolează mii de garaje metalice în următoarea perioadă. Mici recuperatori de fier sau chiar firme mai mari din județele vecine dau târcoale în cartiere pentru a-i convinge pe proprietari să le vândă tabla și țevile, rezultate din demolări, la prețuri de nimic, fiind duse apoi la marile centre de reciclare, unde încasează dublu sau triplu. Pe mai toate garajele au apărut afișe cu numere de telefon ale unor persoane care cumpără fierul sau oferă servicii de demolare și transport.
Obligați de municipalitate să-și demoleze garajele, arădenii încearcă să recupereze cât pot din investiția făcută cu ani în urmă. Nu prea mai au ce, însă, pentru că nu mai cumpără nimeni tabla rezultată din demolări pentru a fi refolosită cu același scop. Singurii interesați sunt samsarii, care duc fierul la centrele de reciclare și încasează între 70 și 90 de bani pe kilogram. Cum nu mulți arădeni au posibilitatea să-și demoleze singuri garajele, să taie tabla și țevile și să le transporte la centre pentru a încasa și ei acești bani, se lasă convinși de samsari, care plătesc prea puțin.
Profitul este garantat pentru cei care cumpără garajele și le duc la centrele de reciclare. Pot câștiga de trei – patru ori mai mult pe fier. ”Au venit niște țigani la mine și mi-au spus că sunt din Timișoara, că bulibașa lor i-a trimis la Arad pentru că aici e rost de pită caldă. Mi-au oferit 400 de lei să îmi demoleze garajul și să ia tot fierul. Ne-am înțeles în cele din urmă la 500 de lei, pentru că garajul meu era mare, de 24 metri pătrați, cu vreo 2.500 de kilograme de tablă groasă și țevi. Asta înseamnă că mi-au plătit doar 20 de bani pe kilogram, iar ei încasează de patru ori mai mult”, a spus un arădean care locuiește în Micălaca.
200 de lei pe garaj
În general, pentru un garaj obișnuit, recuperatorii de fier nu oferă mai mult de 200 – 250 de lei. ”Eu plătesc 300 de lei doar dacă e fierul gros și acoperișul e de tablă, altfel nu ofer mai mult de 200 de lei, că e și munca mea la demolat și transport”, ne-a spus unul dintre samsari. Acesta susține că un garaj de mărime medie din Micălaca are cam 350 de kilograme de fier, dacă acoperișul e din azbociment. Dacă e de tablă, se mai adaugă în jur de 100 de kilograme. Proprietarii susțin că, de fapt, e vorba de o cantitate aproape dublă, de 700 – 800 de kilograme de fier, dar cum nu pot cântări la fața locului, se lasă convinși. Astfel, proprietarii obțin 20 – 30 de bani pe kilogram, de trei – patru ori mai puțin decât la centrele de reciclare.
Investiția
Majoritatea proprietarilor spun că nu pot recupera mai mult de 10 la sută din investiția inițială. ”Acum vreo zece ani, când mi-am făcut garajul, doar tabla m-a costat vreo 500 de euro, dar am mai plătit și o serie de taxe. A trebuit să obțin avize de la multe instituții, de la companiile de electricitate, de apă, gaze, de la Mediu, de la ISU etc. Fiecare aviz a costat”, a spus un arădean care și-a demolat garajul.
Regenerare urbană
Din cartierele Aradului vor dispărea aproximativ 6.000 de garaje, pentru că municipalitatea a decis să reamenajeze spațiile dintre blocuri cu parcări și zone de verdeață. Totul în cadrul unui proiect de regenerare urbană care însumează investiții de 50 de milioane de euro în următorii doi ani.
Citiți principiile noastre de moderare aici!