ARAD. Fie că este un magazin mititel, la parterul unei clădiri istorice, fie că este o instituţie care ocupă toate etajele clădirii, firma magazinului şi numele instituţiei vor fi inscripţionate la fel – cu acelaşi corp de literă, sau asemănător, de aceeaşi culoare, doar în zone stabilite expres, care „nu sar în ochi”. Acesta este prima măsură specificată într-un proiect de hotărâre aflat la transparenţă. Este vorba despre proiectul privind „aprobarea Studiului privind asigurarea coerenţei imaginii urbane a zonei construite protejate din municipiul Arad”. Aleşii locali vor fi aşteptaţi să îl aprobe, în cursul lunii viitoare, studiul fiind definit de serviciul de specialitate al Primăriei drept „un instrument de lucru pentru administraţia publică locală”.
Documentul porneşte de la ideea că „există în acest moment în municipiul Arad puternice elemente de poluare vizuală ce ţin de cantitatea şi calitatea structurilor publicitare/mijloacelor de publicitate. Nu există actualmente o relaţie de coerenţă şi consistenţă vizuală, atât între diferite structuri publicitare învecinate, ca şi între aceste structuri şi suportul lor – arhiectura vizibilă / faţada / strada / ansamblul urban”. Studiul este întocmit de firma SC DEXTRADA SRL la comanda Primăriei Arad.
„Prioritatea generală e conservarea vizuală (păstrarea la vedere) a arhitecturii pe care se aplică semnalistica publicitară. Pentru ca acest deziderat să fie atins, studiul de faţă propune o tratare nediferenţiată atât a signalisticii marilor companii şi instituţii, cât şi a signalisticii actorilor minori care utilizează şi influenţează scenografia stradală”, se precizează în studiu.
Documentul destul de stufos – care se întinde pe 100 de pagini – vine cu propuneri de corpuri de litere şi locaţii pe faţadele clădirilor din zona istorică, cu paleta cromatică, în funcţie de diferitele stiluri arhitecturale. Totodată, cuprinde şi câteva exemple de clădiri a căror valoare a fost aproape anulată, prin afişaj publicitar.
Trei propuneri
Se desprind, din studiu, trei propuneri de înlocuire a afişajelor actuale: cu litere volumetrice individuale, fără fundal, încorporate sau nu în tencuială – după modelul Palatului Cultural, al Teatrului sau al Primăriei. Literele vor putea fi confecţionate din tencuială, metal, sticlă, lemn. A doua variantă este cea a literelor montate pe un panou – fundal. Placajele se poziţionează în gurile de vitrină / fereastră / uşă „în aşa fel încât să nu acopere mai mult de 15% din golul respectiv”. Culoarea suportului trebuie să fie cât mai apropiată de una din culorile faţadei sau tâmplăriei.
A treia variantă este cea a literelor plasate pe faţadă sau vitrină la nivelul ochilor. Literele, cu înălţimea de maxim 15 cm şi grosimea de 2-5 cm, vor fi lipite la o înălţime de la sol de 150 – 160 cm.
Reabilitare cu poză
O propunere interesantă este în situaţia clădirilor aflate în proces de restaurare sau renovare. După sistemul aplicat în străinătate de ani buni, şi la Arad ar putea fi amplasate mesh-uri de protecţie pe perioada efectuării lucrărilor, pe care să fie reprodusă imaginea finală a respectivei faţade. În zona istorică, nu este permis ca aceste mesh-uri să fie inscripţionate texte publicitare pe o suprafaţă mai mare de 5%.
„Impunerea unor reguli”
„Transformarea imaginii urbane prin impunerea unor reguli de coerenţă va produce şi schimbarea tipului de comerţ realizat în zona centrală, iar prin aceasta, în cele din urmă, modificări în stilul de viaţă”, se subliniază în studiu.
Citiți principiile noastre de moderare aici!