Profesionalism zero. Aşa s-a putea descrie pe scurt modul în care se desfăşoară reparaţiile pe drumul naţional 7. După ce, în urmă cu aproximativ o lună, reprezentanţii Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) ne-au anunţat că stratul de uzură va fi înlocuit total în zonele Arad, Pecica, Nădlac şi, pe alocuri, în alte localităţi unde asfaltul a cedat deja, am fost informaţi că se vor executa reparaţii doar în zonele în care există gropi. Toată lumea se aştepta la reparaţii de mare amploare, cu stratul de asfalt decapat şi înlocuit cu altul nou.
Realitatea este, din nefericire, alta. În Vladimirescu, una dintre localităţile în care drumul nou nu a ţinut decât câteva luni, se lucrează la fel ca şi pe drumurile comunale: se decapează doar porţiunea afectată, de câţiva centimetri pătraţi, iar groapa este umplută cu una sau două lopeţi de bitum. În schimb, pentru a putea da la lopată în linişte, angajaţii societăţii care se ocupă de reparaţii blochează traficul, circulându-se pe o singură bandă de mers. Cozile la ieşirea din Arad spre Vladimirescu se întind pe câteva sute de metri, iar timpii de aşteptare erau ieri în jurul prânzului de ordinul zecilor de minute. În schimb, la Pecica, o altă zonă afectată serios de gropile din carosabil, lucrurile stau altfel.
Din ce ne-a declarat primarul oraşului Pecica, Petru Antal, muncitorii au decapat deja aproximativ 400 de metri de asfalt în zonele afectate şi a turnat alt bitum. „Ritmul de muncă este foarte bun. Noul asfalt arată bine, dar să vedem cât ţine. Ideal ar fi să ţină 13 ani, cât a rezistat vechiul asfalt turnat pe DN7”, a declarat Antal.
Abia în 15 martie
În ceea ce priveşte drumurile judeţene, însă, reparaţiile depind de buget. Procedurile de aprobare a bugetului judeţean întârzie acţiunile de plombare. Deoarece bugetul va fi supus aprobării doar astăzi – moment în care se finalizează termenul legal de afişare la transparenţă – intervenţiile la plombarea craterelor din drumurile judeţene au fost extrem de timide. Potrivit informaţiilor furnizate de reprezentanţii Consiliului Judeţean Arad, „în prezent se fac plombări doar în anumite zone, pe tronsoanele cele mai circulate, cu mixtură stocabilă şi cu piatră spartă, pe baza contractului multianual de întreţinere a drumurilor judeţene.
Lucrările nu au fost considerabile, deoarece nici timpul nu a permis efectuarea lor”, ne-a declarat Andreea Oţoiu, purtătorul de cuvânt al Consiliului Judeţean Arad. „Lucrările vor începe cel mai probabil după aprobarea bugetului şi când temperaturile nu vor mai scădea sub cinci grade Celsius. Atunci vor demara lucrările de reparaţii pe întreaga suprafaţă a judeţului cu mixtură la cald. Cel mai probabil, lucrările vor începe în 15 martie, dar, dacă timpul o permite, şi mai repede”, spune Andreea Oţoiu.
Mai bune ca anul trecut
Vicepreşedintele CJA, Cristian Drăgan, ne-a dezvăluit faptul că, după trecerea iernii, drumurile judeţene nu au rămas extrem de afectate, comparativ cu situaţia înregistrată anul trecut. „Am făcut deplasări în judeţ pentru a verifica starea a cât mai multor drumurijudeţene. Starea lor nu este aşa de proastă ca şi anul trecut, când am întâmpinat probleme destul de grave”, a declarat Cristian Drăgan.
Moneasa, în parametri
Lucrările demarate la Moneasa în toamna anului trecut şi intrate în conservare, peste iarnă, „nu au nicio fisură”, spune Cristian Drăgan. În toamna anului 2009, Consiliul Judeţean a dat startul la lucrările de asfaltare a drumului din Moneasa, pe o porţiune de 3,7 kilometri, precum şi de amenajare de locuri de parcare în staţiune. Lucrările sunt în garanţie, dar, oricum, spune oficialul „respectă normele de calitate”.
A.G., S.B.
Citiți principiile noastre de moderare aici!