Consilierii locali municipali au aprobat, în şedinţa ordinară din 31 mai, Conceptul General (Master Planul) de Regenerare Patrimonială a Cetății Aradului.
„Ansamblul Cetății reprezintă reperul turistic cu cel mai mare potențial pentru Municipiul Arad, fiind un obiectiv extrem de important pentru oraș, datorită dimensiunii sale, a poziției centrale, a valorii arhitecturale și istorice, a relației cu râul Mureș și a gradului de atractivitate turistică. În aceste condiții Cetatea Aradului, reprezintă o oportunitate pentru implementarea unor proiecte ample de dezvoltare și valorificare, benefice pentru locuitori, dar și pentru creșterea atractivității zonei la nivel regional, național și internațional. Odată cu apariția noilor programe de finanțare neramburasabilă pentru perioada 2021-2027, apare posibilitatea obținerii de sprijin financiar pentru implementarea proiectelor în domeniile de infrastructură și servicii publice de turism, inclusiv obiective de patrimoniu și regenerare urbană. Conceptul General (Master Plan) de Regenerare Patrimonială a Cetății Aradului oferă linii directoare pentru întocmirea documentațiilor viitoare. Obiectivul final al master planului îl constituie dezvoltarea durabilă a ansamblului urban cu valoare culturală excepțională, Cetatea Aradului, prin <regenerarea> acestei zone ca <hub> cultural: spectacole, evenimente comunitare, de entertainment, economic (târguri, expoziții, convente și congrese) contribuabil (funcții suport: hotel, food-court, localuri pentru promovarea produselor locale etc.), totul <îmbrăcat> într-un ambient peisagistic etajat: spații tematice <intra muros>, amenajarea nivelului superior a fortificației, punerea în valoare a șanțurilor și a lucrărilor de teren” – se arată în documentaţia ataşată proiectului de hotărâre aprobat în CLM.
Reactivare şi remodelare
Elementele principale ale intervenției sunt: ●„Reactivarea” cetății prin curățire și conservare parțială, refacerea profilelor și lucrărilor de pământ, restaurarea părților istorice; ●Remodelarea spațiului urban din interiorul fortificației. Spațiul intra-muros se va constitui prin restructurarea rețelei originale de străzi, constituită din pateuri de 70×70 m, având în centru „Piața Armelor”, cu Mânăstirea Franciscană și cele două clădiri palațiale (administrative).
Cheltuieli estimate
Proiectul a fost împărțit în două etape majore, cu multiple componente de intervenție (restaurare, conservare, construcții clădiri noi, intervenții peisajere, edilitare, studii de specialitate etc.). Totalul cheltuielilor estimate, într-o primă fază, pentru execuția obiectivului de investiții se ridică la 117.385.809 de euro, din care 79.585.557 de euro pentru prima etapă şi 37.800.252 de euro pentru etapa a doua. Foarte probabil, însă, actualizarea investiţiei va conduce la depăşirea a 200 de milioane de euro, potrivit municipalităţii.
Scurt istoric
Cetatea Aradului a fost construită între anii 1763-1783, din ordinele împărătesei Maria Tereza. Construcția a fost proiectată de Ferdinand Philipp Harsch, fiind o variantă originală a fortificațiilor franceze de tip Vauban-Tenaille, în prezent fiind clasificată ca monument istoric în categoria A, conform Ordinului nr.2314 din 2004 privind aprobarea Listei monumentelor istorice, actualizată, și a Listei monumentelor istorice dispărute, cu modificările și completările ulterioare.
ZONA 1: teatru, muzeu, galerii de artă, hotel, cafenea, grădini tematice
Nucleul Central al Cetății (Zona 1), este format din nouă pateuri grupate în jurul pieței, care constituie și nucleul de distribuție al rețelelor edilitare. În interiorul zonei 1 se află Piața Armelor, transformată în „Theatrum Urbanum” prin edificarea unui podium prosceniu în fața Mănăstirii Franciscane și a unui amfiteatru supraînălțat pe structură metalică.
Grila urbană a Cetății e tăiată de o diagonală „istorică” care leagă cele două porți istorice, traversând piața centrală. Se propune crearea unei diagonale, care leagă bastionul B4, noua intrare, de marele bastion B1 care va deveni un muzeu digital tematic (Muzeul Fortăreței). A doua axă va fi semnalată de două accente (taluzuri înierbate) copertina amfiteatrului și cilindrul muzeului cu catargul său.
Una dintre cele două structuri palațiale va adăposti spații pentru ONG-uri, cluburi, asociații, comunități și cealaltă un hotel de 80 de camere ale cărui anexe vor fi amplasate într-o structură triunghiulară amplasată la N, peste stradă și legată printr-o pasarelă.
Mânăstirea Franciscană va deveni un hub cultural cu auditoriu (biserica), spații pentru artiști în rezidență (care pot popula Cetatea cu obiecte de artă tematic), galerii de artă, cafenea și birouri pentru administrarea complexului.
Colțurile pieței centrale vor fi accesibile din grădini tematice secționate de diagonale, organizate stratificat, profitând de denivelarea terenului.
ZONA 2: complex expoziţional, arene, manej pentru cai, patinoar, food-court
Zona 2 conține spațiile cuprinse între pătratul central și perimetrul interior al fortificației. În această zonă se găsesc obiective istorice – porțile principale, clădirile militare care acompaniază Bastionul Mare – B1 (Baraca Sud și Baraca Sud-Est) precum și majoritatea investițiilor noi acompaniate de câteva zone verzi.
Porțile istorice (Poarta de acces Sud-Vest, Poarta de acces N-E), legate prin diagonala principală, vor fi restaurate și piețele care le legau de rețeaua stradală a cetății vor fi refăcute.
Cele două structuri militare – Barăcile din S și SE, dispuse simetric față de accesul în bastionul mare, vor fi transformate în Biergarten și Curtea Vinurilor, folosind și spațiile dintre ele și colțurile fortificației ca terase în aer liber.
Ocupând trei cvartale la Est de Nucleul Central se găsește Complexul expozițional cu spații Conferință, compus din Sală expoziție, Piața Expozițiilor, separate între ele de Pasajul arcuit și Spațiul pentru conferințe.
Spre Nord, chiar deasupra Mânăstirii Franciscane, se va amenaja un spațiu experimental pentru spectacole, un Teatru Experimental care va utiliza ca zonă de acces, „carcasa” fostei infirmerii. De-o parte și de alta a Teatrului, se află la Est, respectiv la Vest, două grădini scufundate (Grădină ascunsă Vest, Grădină ascunsă Est), cu terase succesive dispuse în amfiteatre, oferind spații de agrement, retrase.
Deasupra grădinii de Vest, în colțul de Nord al inelului 1, se găsește Muzeul Apelor (sau al Luncii Mureșului, ca structură dedicată prezentării complexe (exponate, mediu virtual, acvarii) a ecosistemelor legate de râurile interioare. Muzeul va conține spațiile necesare: zona de acces, museum shop, auditoriu, cafenea-restaurant, spații pentru conferințe, spații auxiliare.
Latura de Vest a Zonei 2, până la poarta principală de acces, este dedicată unor activități recreative care se derulează în aer liber: re-enacment (reconstituiri istorice) și patinoarul.
Zona este constituită din câteva elemente de bază: Arenă turnir și gradene, Arenă circulară cu gradene și Padoc + Manej pentru cai. Structura poate fi parcursă pe dedesubt, ocolind arena.
În ultimul pateu, dinspre Vest, chiar deasupra Pieței porții principale se află un patinoar complet echipat cu gradene și spații auxiliare. Activitatea sa animată va introduce vizitatorii în atmosfera sa de iarnă, imediat după acces.
Latura de sud a Zonei 2 este dominată de prezența Spațiului pentru evenimente publice și târguri, o esplanadă dreptunghiulară orientată pe direcția E-V, accesibilă dinspre Piața Porții Principale, bordată de chioșcuri unite sub un acoperiș metalic comun.
Pentru a atenua impactul negativ al scării mici a chioșcurilor, acestea sunt bordate pe laturile exterioare de taluzuri înierbate și/sau pavate, situate în dreptul zonelor de acces.
Zona interioară mai conține un Food-court – o piață dalată – plantată, secvențial și mobilată cu locuri și mese fixe, separate de perdele topiare. Food-court-ul este situat între spațiul pentru evenimente și latura de S a incintei.
Sistemul de străzi din interior
Străzile de pe direcția N-S sunt bordate de vegetație în timp ce străzile de pe direcția E-V nu. Străzile, piețele și Food-court-ul, sunt dalate cu pavele de piatră dură cu latura de sub 10 cm, de nuanțe și texturi diferite de gri. Diagonala Principală va fi dalată cu pavele care vor avea aceeași culoare și textură cu pavajul Piețelor Porților.
O buclă destinată accesului camioanelor de mare tonaj a fost creată prin perforarea punctuală a incintei în zona de Est. Bucla are traseul: Pavilionul de Expoziții, limita de Sud a Pieței Centrale, diagonala până la colțul de NV a Spațiului de Conferințe și apoi spre Est către circulația exterioară. Bucla alimentează Pavilionul de Expoziții, Piața Expozițiilor și Piața Centrală. Camioanele se parchează în afara Incintei. Bucla este indicată prin marcaje echipate cu led-uri.
Un nou pod pietonal şi o poartă secundară de acces
Din punct de vedere al accesibilității, propunerea Master Planului este de realizare a două noi obiective prin care se dorește o mai bună conexiune a ansamblului cu cartierele arădene. Astfel, pentru o mai bună conexiune cu Micălaca, se propune realizarea unui pod pietonal și velo în continuarea străzii Romul Ladea, generând astfel o accesibilitate ridicată dinspre strada Voinicilor, zona sensului giratoriu din proximitatea supermarketului Billa (Carrefour) și poarta secundară de acces în cetate. Acest traseu are o variantă alternativă, prin realizarea unui pod pietonal în prelungirea străzii Dr. Cornel Radu pentru conexiunea aceleiași porți secundare cu cartierul Micălaca, având ca punct terminus al rețelelor pietonale Piața Miorița. Pe axul principal de simetrie al Cetății se află accesul propus pe latura nord-vestică, pentru care se propune o mai bună conectare cu zona Podgoria, pe strada Nicolae Bălcescu, prin intermediul unui al doilea pod pietonal și velo.
În ceea ce privește accesibilitatea motorizată, sunt abordate trei aspecte: transportul în comun, cel individual și cel de serviciu.
Pentru transportul în comun se propune facilitarea conexiunii cetății cu zona centrală și Micălaca prin introducerea unui sistem de mobilitate cu microbuze electrice de tip shuttle, permanent sau disponibil în perioade determinate, care pot accesa și interiorul cetății. Suplimentar, este necesară închiderea buclei exterioare pe strada Eugen Popa, cu stații pentru accesul principal în Cetate și spre podul peste Mureș.
Transportul individual beneficiază de o infrastructură de mobilitate care îi permite accesul ocazional în interiorul cetății, cu distribuția locurilor de parcare perimetral cetății. O parte dintre locurile de parcare sunt distribuite uniform, perimetral, în șanțul interior, aflat între ziduri și bastioane / raveline. O altă parte sunt amplasate în platforme de parcaje colective independente de-a lungul străzii Eugen Popa, pe partea nordică și pe partea sudică (în zona bazinului de înot și polo, în funcție de posibilități).
În schimb, este permis accesul și parcajul temporar al autoturismelor destinate activității curente a funcțiunilor din cetate, în funcție de necesități și profilul funcțional al acestora. Accesul de serviciu se referă la posibilitatea accesării Cetății prin intermediul unor autocamioane (trailer) de mare tonaj. Acestea au un traseu bine delimitat pentru accesarea pieței centrale și a zonei expoziționale și vor beneficia de o parcare în proximitatea descărcării de pe strada Eugen Popa.
Trimite articolul
XMinciuni gogonate marca Falcă și a aplaudacilor lui.
Deocamdată, freacă menta militarii acolo că ei nu pot fi mutați. Că unitatea din Gai era prea departe. Și totuși cine a abandonat clădirile din Gai astfel că acum trebuie plătit pentru refacere?
Să o vedem și pe asta
Bine ca investesc bani intro ruina iar Casa de cultura a Sindicatelor devine o ruina pe zi ce trece!
Alți bani de tocat! Proiecte megalomanice! Nu sunteți în stare să îngrijiți ceea ce este deja construit. Centrul Aradului arată urât, este neîngrijit, degradat, trist. Trotuarele sunt distruse de lucrările efectuate de unii furnizori de utilități, fântânile arteziene, care au costat mulți bani, nu funcționează. De clădiri atârnă multe cabluri. Vai de capul vostru!
Master Plan sau Master Jaf. Tot aia este…
asta ii preocupa pe unii ca sa fie bani de tocat
nu stiam ce ne lipseste cand in zna centrala cade tencuiala de pe case in cap la pietonii de pe trotuare sa nu mai zic de plisterele si WC-urile din cartiere gropile de pe strazi si trotuare etc….
200 de mil euro pt ce fratii mei? sume pompate de te doare capul…va construiesc eu tot ce vreti la 100mil.
Daca vor face ce spun,Aradul va fi un punct turistic important, bineînțeles sa se ocupe și de Mureș,daca voi face ce trebuie toți vor avea de câștigat! Doamne ajuta
-
ce? niste baruri birturi discoteci etc. Asta e un ”castig” mare pt aradeni……
-
De 30 de ani tot facem planuri pe hartie pentru Cetatea Aradului. Si, dupa cum merg lucrurile in urbea noastra, vom mai face inca 30 de ani.
Dacă Oradea doar în aeroport are investiții în derulare de 115 milioane de euro din fonduri UE înseamnă că, teoretic ca nu ar fi nici o problemă de atragere de surse de finanțare nici pentru Arad dacă am avea oameni competenți în administrație.