Acestea sunt primele efecte ale proiectului de reabilitare a liniei ferate Frontieră-Curtici-Arad pe care navetiştii acestei rute le simt în fiecare zi. S-a modificat orarul trenurilor, pentru a se plia pe graficul lucrărilor, dar niciodată nu se respectă ora de plecare. Nu ştii când vine şi când pleacă trenul, nu ştii dacă azi va pleca la aceeaşi oră ca şi ieri. O degringoladă generală în care nimeni nu pare interesat să aducă puţină ordine.
Nici măcar vocea din spatele megafonului, care anunţă plecarea unui tren care…nici măcar nu a sosit încă. Şi anunţul revine cu încăpăţânare după alte câteva minute şi atenţionează, din nou, că soseşte acelaşi tren. Toată lumea pe peron. Fără ca locomotiva să fi intrat în Gara Arad, vocea feminină îi anunţă iar plecarea. Trenul nu e de găsit. E oprit undeva pe ruta Arad-Curtici. Vocea repetă în ritm inconfundabil textul „Trenul personal…pleacă în direcţia Curtici de la linia 2”. Povestea se repetă zile în şir, iar călătorii aleargă pe peron şi aşteaptă. Niciodată vreun peron nu şi-a împlinit atât de bine destinul: simbolul aşteptării pline de speranţă.
Scuza e destul de piperată: e vorba de un proiect de peste 300 de milioane de euro în care călătorii sunt trecuți doar la viitori beneficiari dar nu și la pierderi colaterale. Deși sunt plătitori de bilete, nimeni nu pare să îi ia în calcul în momentul de față. Nu contează dacă vin cu jumătate de oră mai repede, nu contează dacă mai stau încă vreo 20 de minute, nu contează dacă sunt purtați din 15 în 15 minute pe peron de către vocea de la megafon și e doar o altă păcăleală.
Ce urmează
Și totuși, dacă lucrurile se vor întâmpla conform proiectului, călătorii care astăzi stau și așteaptă un tren care îi duce cu o viteză de 60km/h spre destinație, din 2014 vor fi purtați de trenuri ce vor circula cu o viteză de până la 160 km/h. Și vor aștepta, dacă va mai fi nevoie, pe peroane moderne, nu vor mai alerga dintr-o parte în alta ci vor fi duși de lifturile sau scările rulante ce vor coborî direct pe peroane. O gară de vis, un vis european din care să sperăm că va face parte și punctualitatea trenurilor.
Așteptăm precizările
Am încercat să aflăm care sunt explicațiile oficialilor de la CFR și, după ce am fost pasați de la Arad, la Regionala de la Timișoara, în final am ajuns la purtătorul de cuvânt de la București. Unde am constatat că mai trebuie să așteptăm ca întrebările noastre să primească un răspuns, via e-mail. Suntem pe peron.
Citiți principiile noastre de moderare aici!