Legenda Meşterului Manole este mai prezentă ca niciodată în Sanicolaul Mic. Ce fac muncitorii într-o zi, pe strazile din cartier, se surpă a doua zi, şi pentru că nici în a treia zi nu se fac lucrări mai bune, a patra zi e mai rău decât în prima. Nu e o poveste, este istoria străzii Theodor Păcăţeanu, stradă asfaltată pentru a cinea oară (dacă nu cumva localnicii au pierdut şirul) şi care chiar şi aşa arată de parcă acolo s-a purtat războiul de o sută de ani. Nu doar asfaltul s-a surpat de nenumărate ori, şi se va surpa şi în continuare, fapt evident la o singură aruncare a privirii, ci şi bordurile au avut de suferit. Puse, bine-merci, la început de lucrare, acum aproape un an, parte din acestea au fost scoase şi înlocuite cu unele mai scunde, ca maşinile să poate avea acces în curte. Chiar şi asfaltul care a rezistat tuturor surpărilor (pe această stradă maşina de gunoi a firmei Polaris s-a scufundat în asfalt) e greu de identificat, căci e acoperit cu un strat prea gros de noroi.
Lucrările făcute haotic în tot cartierul au adus pe străzile considerate asfaltate toată mizeria de pe cele aflate în lucru.Istoria străzii Theodor Păcăţeanu nu este, însă, una inedită, pentru cartier, deşi s-ar putea ca strada cu pricina să bată recordurile la surpări. Alte câteva străzi de aici se confruntă de luni de zile cu aceleaşi probleme: din pricina proastei compactări, asfaltul se rupe efectiv, fie că pe acolo trec maşini, fie că nu. “Chiar nu le pasă celor din Primărie că plătesc lucrări executate atât de prost? Chiar nu suferă că dau milioane ca firmele să fure şi să fuşerească totul?”, sunt cele mai des întâlnite întrebări pe care le-am primit, mai mult sau mai puţin retoric, ca să le dăm mai departe, de la locuitorii din Sânicolaul Mic.
Plătesc doar ce e bun
Răzvan Popa, directorul executiv al Direcţiei Tehnice a Primăriei Arad, îi asigură însă pe localnici că Primaria Arad nu plăteşte asfaltările repetate, ci doar asfaltarea finală, cea bună şi considerată ca atare la recepţia lucrării.
“Sunt probleme de execuţie, însă noi le cerem la predarea lucrării ca aceasta să fie la standardele în vigoare. E treaba firmei dacă toarnă asfalt de cinci ori pe aceeaşi stradă, că o face pe banul ei şi nu cred că îi convine. Singura noastră problemă aici este disconfortul pe care l-au creat locuitorilor de pe străzile respective, fapt pentru care ne cerem noi scuze”.
Garanţie de un an
Directorul ne-a asigurat de faptul că situaţia nu va rămâne aşa pe Theodor Păcăţeanu şi că, până la urmă, investiţia va fi una corectă, “pentru că noi nu o să recepţionăm lucrarea dacă nu este OK. O vor repara până când vom considera că e bună. Noi nu putem să îi amendăm acum pentru lucrările prost executate. Putem doar să nu recepţionăm lucrarea. Oricum, nu vom plăti decât asfaltul bun. Garanţia la lucrare, după recepţionarea acesteia, este şi ea de un an, timp în care putem cere, dacă apar astfel de cazuri, să repare tot ce e prost executat, văzut şi nevăzut. La toamnă va fi gata lucrarea din Sânicolaul Mic, dar nu se va pune în nici un caz problema recepţiei finale”.
Garanţie de 20% din valoare
Răzvan Popa, directorul executiv al Direcţiei Tehnice a Primăriei Arad, susţine că, în pofida faptului că încă în România legislaţia este încă favorabilă constructorului şi nu beneficiarului (obligat, în parte, să facă recepţia când un tronson din lucrare e finalizat), există, totuşi, câteva arme la mâna Primăriei. Principala armă sunt, cum era de aşteptat, banii. Dacă lucrare e pe mai departe prost executată, firma încasează mai puţin cu 20% din valoarea totală lucrării (de canalizare şi asfaltare din Sânciolaul Mic). Cele 20 de procente reprezintă garanţia: primele 10 procente sunt garanţia care se reţine încă din startul lucrării, iar următoarele zece se reţin din fiecare plată a lucrărilor executate (fiecare factură se plăteşte mai puţin cu 10%).
A.D.B.
Citiți principiile noastre de moderare aici!