JURNAL ARĂDEAN. E perioada concediilor dar dvs. păreţi mai ofensiv decât oricând, cel puţin în problema pasajelor. De ce acum? Cu ce scop final?
EUSEBIU PISTRU. Vreu să precizez din start faptul că mi-am făcut un ţel din finalizarea celor două pasaje peste centura Aradului. Şi nu de acum, ci încă din clipa în care acestea erau doar nişte proiecte. Le-am trecut de pe hârtie în realitate, în perioada în care am fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor. Au „crescut” alături de mine şi nu vreau să le abandonez până nu le văd finalizate. Nu este însă o luptă a orgoliilor, ambiţiilor politice, ci un război purtat pentru arădeni.
Credeţi că semnăturile sunt o armă suficientă pentru a câştiga acest război?
EUSEBIU PISTRU. Am demarat o campanie de strângere de semnături în scopul sensibilizării Guvernului privind alocarea de fonduri pentru definitivarea celor două pasaje din Arad. Am pornit, în paralel, o petiţie online pentru acelaşi scop final: ducerea la bun sfârşit a investiţiilor la pasaje, o campanie online care va veni să completeze iniţiativa pornită de organizaţia judeţeană a PDL Arad. Voi bate la toate uşile din Capitală, dacă va fi nevoie. Orice altă armă care va contribui la alocarea de fonduri pentru aceste două pasaje o vom folosi. Pentru moment, măcar una dintre cele două lucrări abandonate ar fi bine să fie reluată, să primească bani la rectificarea bugetară. Pasajul de la CET este finalizat în proporţie de 85% iar pentru terminarea lucrării nu mai e nevoie decât de aproximativ un milion şi jumătate de lei. Dacă nu se intervine, însă, cât mai curând, tot ce s-a făcut acolo, s-a făcut degeaba, se degradează şi va trebui reluată investiţia. Celălalt pasaj, cel din Micalaca, a ajuns la 70%. Din păcate, şi o spun cu durere, pentru nici una dintre aceste lucrări nu s-a făcut conservarea, aşa că e evident: cu cât se amână reînceperea lucrărilor, cu atât vor creşte costurile finalizării pasajului. În cele din urmă, se va ajunge ca lucrarea să coste cu 50% mai mult decât valoarea estimată iniţial, pentru că trebuie refăcute unele dintre elementele deja ridicate pe şantiere.
Vorbeaţi de speranţa alocării de bani cel puţin pentru unul dintre pasaje la rectificarea de Guvern, însă aceasta tocmai a trecut. Nu e campania iniţiată acum o luptă cu morile de vânt?
EUSEBIU PISTRU. E adevărat. Rectificarea bugetară a trecut şi nu oricum, ci luând bani de la Ministerul Transporturilor, din bugetul alocat investiţiilor (!) iar vestea este cât se poate de rea. De mult nu s-a mai întâmpla aşa ceva: să se taie din investiţii, calea sigură de a aduce plus-valoare. Dar aceasta e o altă discuţie, pe care putem să o purtăm separat. Nu însă această rectificare e problema pasajelor arădene. Ponta nu a alocat bani de la buget pentru continuarea lucrărilor la aceste pasaje deoarece marginalizează Aradul, supărat cel mai probabil pe scorul slab obţinut de partidul său la alegerile parlamentare. Bani au fost, dar Aradul nu i-a meritat, se pare, în viziunea guvernanţilor, tocmai din cauza acestui scor. Iar dovada stă în faptul că, deşi aceste pasaje se apropiau de finalizare iar sumele necesare închiderii şantierelor nu erau mari, Guvernul Ponta a decis să aloce bani pentru demararea construirii a două pasaje noi la Oradea! Autostrada spre Nădlac e un alt exemplu care te duce cu gândul la marginalizarea Aradului, pentru că, sunt de părere că pe lotul II lucrările puteau fi continuate şi finalizate în nici trei luni de subcontractat (FC POOR, compania care a finalizat centura Aradului în regim de autostradă), dar contractul s-a reziliat brusc, lucrările urmând a fi reluate probabil la anul.
Revenind la pasaje, povestea acestora a fost condimentată, în ultimul an, cu ştiri contradictorii: uite banii, nu sunt banii, se dau bani de la minister pentru finalizarea acestora, nu se dau, cine a tăiat banii, care guvern şi când. Un joc în care singura evidenţă, în cele din urmă, a fost abandonul lucrărilor….
EUSEBIU PISTRU. Parlamentarii USL s-au lăudat că au fost alocaţi bani din bugetul pe 2013 pentru continuarea lucrărilor la pasaje, însă, în realitate, nu s-a dat niciun leu pentru acestea. Singurii bani alocaţi au fost pentru achitarea unei părţi a datoriei din 2012 către constructor. Atât. Restul e deja istorie iar noi trebuie să privim în viitor. Cei aflaţi acum la guvernare trebuie să înţeleagă că alocarea banilor pentru aceste pasaje nu va satisface orgoliile celor care au demarat aceste lucrări, ci va muta calvarul de pe umerii şoferilor prinşi în trafic, cu orele, pe centura Aradului. Un studiu realizat de experţi germani a indicat faptul că barierele de pe centura Aradului stau coborâte nouă ore pe zi! O cifră infernală pentru oricine încearcă să ocolească pe centură municipiul nostru. Cu aşa cifre şi cu ofensiva noastră, am încredere că, în cele din urmă, vor prima interesul şi nevoia cetăţeanului. Iar pe acestea le subliniem noi prin strângerea de semnături. În doar două ore, lângă pasajul de la CET, tinerii democrat-liberali au reuşit să strângă peste 200 de semnături. Organizaţia de femei a strâns şi ea semnături, cu sutele, campania va continua şi în alte zone, iar petiţia on-line are priză printre sutele de arădeni nemulţumiţi de calvarul de pe centură, care s-au oferit să devină chiar voluntari în această acţiune. La final de campanie, voi depune, pe baza acestor semnături, o interpelare în plenul Parlamentului.
Sper că parlamentarii şi guvernanţii noştri vor înţelege că la aceste cozi sunt maşini din toate judeţele ţării, dar nu numai, ci şi din străinătate şi că nu e normal ca aici să vezi în fiecare zi cozi inimaginabile, pe o porţiune cu patru bariere, pe care viitorul pasaj ar acoperi-o. Este o problemă de interes naţional şi sper că va fi, în cele din urmă, tratată ca atare.
„Este o problemă de interes naţional şi sper că va fi, în cele din urmă, tratată ca atare” – Eusebiu Pistru
Citiți principiile noastre de moderare aici!