An de an, mulți dintre angajații instituțiilor publice sunt trimiși la munte ori la mare, pentru a lua parte la „cursuri de formare profesională”, transformate de fapt în vacanțe pe bani publici. Câte cinci-șase zile într-o stațiune turistică unde, teoretic, merg să se perfecționeze, însă după cum chiar unii dintre participanți o spun, nu se întâmplă nimic. Programul este „lejer”, iar la finalul săptămânii primesc și o diplomă care, de cele mai multe ori, nu înseamnă nimic.
La fel ca și anul trecut, Recorder, platformă de jurnalism independent, a luat la puricat lista achizițiilor publice, scoțând la iveală faptul că anul acesta s-au dat peste 12 milioane de lei pe concediile mascate sub forma cursurilor de formare. Aradul se află pe lista instituțiilor publice care au dat bani grei pe pachetele de servicii ce conțin aceste cursuri și cazarea aferentă. Un articol din legea ce reglementează Statutul Funcționarului Public prevede că instituțiile sunt obligate să îi trimită, periodic, pe funcționarii publici la cursuri, astfel că instituțiile se folosesc la maximum de această oportunitate. În jur de 20 de mii de lei a cheltuit Direcția Județeană de Evidența Populației Arad pentru șapte pachete de „Servicii Hoteliere”, achiziționate de la Fundația Centrul de Formare APSAP și Adminpedia. Nici Centrul Cultural Județean Arad nu s-a lăsat mai prejos, cheltuind peste 21 de mii de lei pentru a-și trimite cei aproximativ 30 de angajați la cursuri de perfecționare. Ceva mai modești au fost cei de la Primăria Comunei Olari, care au dat din bugetul local 17.500 de lei pentru servicii hoteliere la Băile Herculane, Dunavățu de Jos, Vatra Dornei, Sovata și Mamaia.
Alții au fost mai darnici
Compania de Apă Arad, societate comercială deținută în proporție de 93% de Consiliul Județean, a cheltuit peste 52 de mii de lei pe cazare la Mamaia (zece pachete), Costinești și Eforie Nord. De menționat este faptul că aproximativ aceeași sumă a achitat-o și Camera Deputaților pentru cursurile de formare de vara asta. Și mai generoși au fost cei de la Primăria Comunei Secusigiu, care au dat pe cazarea aferentă cursurilor de formare peste 53 de mii de lei, asta în condițiile în care la începutul anului, bugetul prognozat al comunei avea un deficit de aproximativ 600 de mii de lei.
21 de pachete de servicii de cazare în stațiuni de pe malul Mării Negre a achiziționat în ultimele luni Consiliul Județean Arad. Peste 67 de mii de lei au cheltuit mai marii județului pentru a îi forma și perfecționa pe unii dintre cei 236 de angajați ai instituției, în hoteluri din Mamaia, Costinești, sau București.
În capul listei
Din nou, ca în 2017, capul listei este ocupat de Primăria Orașului Curitci. Din totalul de 12 milioane de lei dați la nivel național pe cursurile de formare și perfecționare profesională, aproape 173 de mii de lei au fost achitați de Primăria Orașului Curtici. Instituţia cu aproximativ 50 de angajați a fost și anul trecut „cireașa de pe tort”, achitând atunci peste 234 de mii de lei către cinci companii. Anul acesta, însă, Curticiul a rămas fidel unei singure firme: Lectoform Travel SRL, din Bacău, căreia i-a achitat cei 173 de mii de lei. De altfel, Orașul Curtici este în topul listei la nivel național, suma plătită de orașul arădean cu aproximativ 7500 de locuitori fiind depășită doar de către Municipiul Ploiești (182 de mii de lei) și Poliția Locală a Sectorului 1 din București (258 de mii de lei).
Varianta mai ieftină, evitată
Cel mai scandalos lucru este acela că instituțiile publice au la dispoziție o alternativă mult mai ieftină pentru a-și educa angajații. „În primăvară, Institutul Național de Administrație (INA) a deschis șase centre regionale și a prezentat o ofertă de cursuri organizate în fiecare județ, pentru instruirea funcționarilor cât mai aproape de casă și cu costuri cât mai mici pentru instituție”, spun cei de la Recorder. Cu toate astea, mai puțin de 50 de pachete au fost achiziționate la nivel național de la Institut.
Chibzuiți, sau „pe ascuns”?
Alții au fost mai chibzuiți cu banii pe care i-au cheltuit pe cursuri de formare și perfecționare, fie achiziționând foarte puține pachete, fie neachiziționând vreun pachet de servicii de acest gen. Totuși, mai există o modalitate prin care instituțiile publice pot cumpăra servicii de perfecționare și formare profesională „pe lângă” Sistemul Electronic de Achiziții Publice, făcând astfel imposibilă monitorizarea banilor dați pe aceste servicii.
Citiți principiile noastre de moderare aici!