Ne mai trebuie minim trei ani până să ajungem în Ungaria pe autostradă, deşi vecinii noştri sunt aproape de Nădlac cu investiţia şi ar putea să o dea în folosinţă cândva, anul viitor. La noi însă lucrurile merg mai greu, primii paşi serioşi fiind făcuţi abia acum.
Potrivit secretarului de stat din cadrul Ministerului Transporturilor, Eusebiu Pistru, „comisia interministerială pentru aprobarea investiţiilor de interes naţional a aprobat, marţi, indicatorii tehnico-economici ai autostrăzii Nădlac-Arad, urmând ca până la finele anului să aibă loc licitaţia pentru proiectarea şi construcţia acesteia. Săptămâna viitoare se va emite hotărârea de Guvern privind indicatorii tehnico-economici ai investiţiei”.
Finalul licitaţiei va avea loc cel mai devreme în primăvară iar de atunci va mai fi nevoie de încă cel puţin trei ani pentru a pune pe picioare tronsonul Arad-Nădlac. Tronsonul Arad-Nădlac, în lungime de 38,8 km, va fi construit 36 de luni. Valoarea totală a investiţiei a fost stabilită la 366.131.841 de euro (finanţare asigurată din fonduri nerambursabile alocate de Comisia Europeană prin Fondul de Coeziune şi Guvernul României), aşa că licitaţia va avea cu siguranţă mulţi ofertanţi.
Pe moment, distanţa dintre Arad şi Szeged, locul în care începe autostrada M5, este de 100 de kilometri, iar drumul este străbătut, din cauza traficului intens, în mai bine de o oră şi jumătate.
Legătura cu Nădlacul
Una dintre lucrările adiacente care urmează, potrivit lui Eusebiu Pistru, a fi făcute pe banii destinaţi autostrăzii este drumul de legătură cu oraşul Nădlac, în lungime de 5,9 kilometri. Celelalte legături cu autostrada, cum ar fi cazul oraşului Pecica, vor fi făcute din fonduri proprii sau alte fonduri.
Altfel de despăgubiri
Terenurile pe care va trece autostrada Arad-Nădlac au fost identificate, potrivit lui Eusebiu Pistru, în marea lor majoritate. Exproprierile vor începe cel mai probabil după adjudecarea licitaţiei şi după ce Guvernul va face rost de banii necesari cumpărării terenurilor de la persoane fizice şi juridice. „Spre deosebire de tronsonul Arad-Timişoara, vom emite o hotărâre de guvern generală, care să nu mai cuprindă numerele topo, proprietarii şi toate aceste detalii, pentru a nu mai fi nevoiţi să revenim asupra ei şi să putem lucra mai operativ”, a explicat Pistru. Hotărârea de Guvern care vorbea de exproprieri de pe viitoarea autostradă Arad-Timişoara a fost refăcută de câteva ori, din cauză că anumite terenuri au fost omise.
Noua modalitate de despăgubiri lasă însă loc de multe acuze şi va aduce cu sine destul de mult scandal, dat fiind faptul că proprietarii nu se pot vedea pe liste şi nu pot compara preţurile.
Pe hârtie
Autostrada Arad-Nădlac va avea trei noduri rutiere, un centru de întreţinere şi reparaţii şi două spaţii de servicii de câte 10.000 de metri pătraţi fiecare. Într-unul dintre acestea va funcţiona un punct de control, o parcare şi un spaţiu de odihnă, iar celălalt va fi prevăzut doar cu parcare şi spaţiu de odihnă. De asemenea, tronsonul va fi prevăzut cu două poduri şi 11 pasaje.
A.B.
Citiți principiile noastre de moderare aici!