Dosarul AC/DC în care zece angajaţi ai Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADR), care au cerut mită în Vama Nădlac de la staff-ul tehnic al trupei, a fost închis. Toţi cei zece angajaţi au fost scoşi de sub urmărire penală din lipsă de probe. Procurorul de caz, Codrin Gavra, a declarat că „s-a dispus neînceperea urmăririi penale pentru că nu s-a putut proba. Persoana care a anunţat telefonic cazul de mită la Ambasada României la Paris nu a putut fi identificată. Robert Davies, cum s-a recomandat telefonic, nu figurează printre cei 58 de şoferi ai convoiului şi nu a putut fi în nici un alt fel identificat”, a declarat procurorul Gavra. Conform declaraţiilor procurorului, cercetarea iniţială a vizat pe toţi cei 10 angajaţi care erau în tură la vama Nădlac în acel moment, dar ulterior s-a restrâns doar la patru angajaţi, cei care se aflau pe tura de pe sensul de ieşire din România.
Concertul trupei AC/DC în România a avut loc pe 16 mai, în Bucureşti.
Drumarii arădeni erau acuzaţi că, la ieşirea din ţară, le-au cerut câte 50 de euro pentru fiecare dintre cele 29 de camioane încărcate cu echipament pentru a permite TIR-urilor să părăsească România şi să treacă spre Ungaria. Conform plângerii depuse de reprezentanţii trupei AC/DC, drumarii au cerut spre verificare rovinietele şi pe perioada de şedere în România, solicitare ilegală.
Dorina Tiron, directorul în acea vreme al CNADR declara atunci, potrivit Mediafax, că: „Este o plângere făcută de echipa care a transportat echipamentul trupei, plângere pe care am primit-o azi (1 iunie 2010 – n.r.). Reprezentanţii AC/DC susţin că au fost opriţi la graniţă şi li s-au cerut roviniete valabile. Ei au prezentat documentele şi rovinietele, care erau în acel moment valabile. Oficialii români ar fi cerut atunci roviniete valabile şi în perioada şederii lor în România, ceea ce nu e legal. Au fost trei-patru oameni care s-au dus deoparte şi au început să negocieze. Era vorba despre 28-29 de maşini în total. În final, după cum se precizează în plângere, s-a ajuns la suma de 50 de euro pe maşină. Oficialii AC/DC nu au primit în schimb niciun document, nimic”.
Poliţiştii de la Serviciul de Investigare a Fraudelor din cadrul Poliţiei Judeţene Arad s-au autosesizat, în 3 iunie 2010, iar dosarul de mită a fost înaintat procurorilor Parchetului de pe lângă Tribunalului Arad.
Cei patru angajaţi vizaţi au fost daţi afară la scurt timp după scandal, în urma unei anchete interne a CNADR. E vorba de Adriana Bălan, Andreea Vlai, Cazimir Haliţchi şi Elisabeta Miuţescu. Ceea ce la acea vreme, Ioan Maliţa, directorul regionalei de drumuri, estima că s-ar putea întâmpla („Am mai avut cazuri în care compania a fost dată în judecată de persoanele concediate, iar instanţa ne-a obligat să le reîncadrăm”), s-a întâmplat.
Odată cu scoaterea de sub urmărirea penală, doi dintre cei patru foşti angajaţi ai CNADNR au contestat în instanţă decizia de concediere. Este vorba despre Andreea Vlai şi Elisabeta Miuţescu, însă demersurile nu au fost atât de simple. Şi asta pentru că Tribunalul Arad a respins acţiunea intentată de Andreea Vlai. Aceasta a făcut recurs la Curtea de Apel Timişoara iar, în 18 ianuarie, judecătorii timişoreni au decis să admită calea de atac asupra deciziei Tribunalului Arad a fostei angajate de la drumuri. Ca atare, dosarul este pe drum, înapoi la instanţa arădeană.
În cazul Elisabetei Miuţescu, Tribunalul a stabilit deja un prim termen, în 17 februarie. În ceea ce-i priveşte pe Cazimir Haliţchi şi Andreea Bălan, reprezentanţii Tribunalului Arad spun că aceştia nu au intentat nicio acţiune în instanţă.
JA – M.A.
Citiți principiile noastre de moderare aici!