În acest moment, pe Aeroportul Internațional din Arad, deși s-au investit milioane de euro până acum, singurul care trece pe aici este vântul. Totul este gol deși avem un terminal la cheie, la standarde europene. În plus, chiar dacă nu este rentabil și niciun operator nu este interesat, Aeroportul generează cheltuieli de exploatare de peste 2,6 milioane lei în fiecare an. Nu vom intra în sfera politică, unde mâța este aruncată dintr-o parte în alta, ci vom încerca să răspundem la întrebări simple care ne-ar putea face să înțelegem ce se întâmplă acum pe aeroport.
Aeroportul, inclus în Masterplan
Actuala Administrație a CJA a declarat că încearcă să rentabilizeze acest aeroport. Lucru pe care l-am mai auzit, chiar şi în acest an când am fost anunțați, cu surle şi trâmbiţe, că s-a semnat un contract cu un operator. Operator care, însă, nu a mai venit deşi l-am tot aşteptat.
Actuala administrație ne spune însă că a reușit în acest mandat să reintroducă Aeroportul Arad în Masterplanul General de Transport. Şi de aici nu pot veni decât veşti bune. „Prin acest demers ne-am arătat disponibilitatea de a accesa fonduri europene, pe care le vom folosi pentru dotare și modernizare, în valoare de 27 de milioane de euro”, a declarat vicepreședintele CJA, Claudia Boghicevici. Mai mult, „dacă aeroportul ar fi preluat de Ministerul Transporturilor aceste cheltuieli ar fi suportate din bugetul ministerului și astfel s-ar putea face o economie substanțială la bugetul județului. În plus, un parteneriat cu ministerul deschide oportunități multiple pentru aducerea la Arad a unor operatori aerieni”, completează imaginea şi președintele CJA, Iustin Cionca.
Cum vor fi cheltuiți banii?
Banii care ar urma să vină la aeroport pe această cale ar putea fi folosiți pentru lucrări de modernizare a pistei de decolare-aterizare, pentru asigurarea compatibilităţii cu căile de rulare şi platforma și se vor putea asigura infrastructura, echipamentele şi utilajele de asistenţă a navigaţiei. În același timp, din aceleași fonduri se va putea asigura conectivitatea aeroportului, conform cerinţelor Masterplanului, toate aceste investiții fiind necesare pentru menținerea Aeroportului Arad la parametrii normali de funcționare.
Doar pe linia de plutire
Până la transformarea intenţiilor din masterplan în realităţi investiţionale, concret, pe aeroport nu au mai rămas decât bunele intenţii şi încercările euşate. Actuala administrație a transmis mai multor operatori de profil oferte pentru a atrage curse pe pista noastră. Este vorba de Wizz Air, Rayner, Tarom, Carpat Air, Blue Air, chiar și către o companie chineză Air Hainan. Dar, se pare, niciun operator nu se arată interesat de ofertele noastre, răspunsurile lor fiind seci și scurte: „Nu sunt interesați”.
În atare situație, Aeroportul Internațional Arad, în acest moment, se află pe linia de plutire, gura de oxigen fiind dată, vag, doar de includerea în Masterplan, o salvare care există acum mai mult în teorie. Ceea ce este evident e faptul că atâta timp cât pe pistă nu va veni niciun operator aerian, încet dar sigur, lacătul va fi pus și investițiile pierdute.
Fuziunea n-ar afecta Aradul
În ceea ce privește fuziunea Aeroportului Internațional Arad cu Aeroportul „Traian Vuia”, o intenţie veche a administraţiei locale arădene, dezgropată de actualul ministru al Transporturilor în vizita sa recentă la Arad, conform președintelui CJA, acest lucru nu ar aduce nicio pierdere municipiului nostru și este departe de a putea avea loc… Oricum, „în eventualitatea în care Aeroportul Arad va fuziona cu Aeroportul «Traian Vuia» din Timișoara, instituțional acesta nu va avea nicio legătură cu orașul vecin în condițiile în care Aeroportul Timișoara este administrat şi el în prezent de Ministerul Transporturilor”, a declarat președintele CJ Arad, Iustin Cionca.
Citiți principiile noastre de moderare aici!