ARAD. Noi discuţii iscate de ADI Transport în Consiliul Local Municipal. Dacă în urmă cu patru luni useriştilor din CLM li s-au alăturat şi PSD şi (o parte din) PNL, în ceea ce priveşte nemulţumirile faţă de ADI Transport, de data aceasta USR a rămas singur. Dacă în februarie era vorba de bugetul instituţiei, acum, pe masa aleşilor locali s-a aflat Strategia de dezvoltare a Serviciului de transport public local pe raza teritorială a ADI Transport Public Local Arad.
„Pentru ce există acest ADI?”
USR, prin vocea consilierului Codrin Vlad, a sugerat plagierea strategiei şi şi-a exprimat dubiile privind existenţa vreunui beneficiu al municipiului Arad, ca membru în ADI Transport.
„În acest document numit <strategie> găsim informaţii nerelevante la momentul respectiv. Municipiul are mai mult de şase tramvaie noi, noi nu facem parte din strategia Uniunii Europene pentru Regiunea Dunării şi nu avem autogară publică – în caz că nu ştiţi. În acest document, toate cele trei exemple se regăsesc. Am vota <împotrivă> dacă în acest document nu s-ar face referire cel puţin teoretic la piste de biciclete, autogări de tip park&ride şi noduri intermodale. În afară de strategii pe hârtie, nu înţelegem pentru ce există acest ADI Transport. Care este beneficiul pe care îl aduce municipiului Arad?” – a întrebat, în încheierea intervenţiei sale, Codrin Vlad.
Desigur, nu a răspuns nimeni la această întrebare, preşedintele şedinţei, Liliana Waas, punctând:
„Pentru că s-a discutat în comisii acest subiect, o să vreau să trecem direct la vot.”
Şi s-a trecut la vot. Proiectul de hotărâre a fost aprobat cu 16 voturi „pentru” şi 6 abţineri (USR), un consilier neparticipând la vot.
Responsabilitatea capitalei de judeţ
Apoi, primarul Călin Bibarţ a luat cuvântul pentru a-i răspunde, în fapt, lui Codrin Vlad, dar privându-l pe acesta de a-i mai da vreo replică (pentru că, potrivit Regulamentului CLM, după vot doar primarului îi mai este permis să vorbească).
Iată precizările edilului:
„Într-adevăr, noi suntem consiliu local şi ne focalizăm pe municipiu. Dar Compania de Transport operează şi în municipiu şi în judeţ. De la modificarea legislaţiei, dacă nu ar funcţiona prin ADI Transport, nu ar mai putea să deservească rute din judeţ. Noi, totuşi, suntem capitala judeţului şi înţelegem acest lucru şi facem un efort… Da, ar fi fost mult mai rentabil să fie doar pe municipiu. Sunt foarte multe judeţe în România care, de la apariţia legii, au suspendat cursele din judeţ, au rămas doar pe municipii şi cele din judeţ le-au lăsat strict în domeniul privat. Domeniu privat care, evident, s-a focalizat cu preponderenţă pe rutele foarte rentabile, rămânând localităţi mai puţin rentabile cu copii care nu pot să meargă la şcoală pentru că nu mai au acel transport. Ăsta e motivul pentru care am menţinut acest sistem, făcând un efort noi, municipiul, în calitate de capitală de judeţ. Dacă dumneavoastră consideraţi că ar fi corect ca alţi copii care n-au şansa să trăiască în municipiu să nu mai meargă la şcoală, iarna să meargă pe jos sau cu căruţa pentru că nu mai merge autobuzul acolo, e opinia dumneavoastră…”
Cheltuială enormă
Costurile mari pe care ADI Transport le impune UAT-urilor pe care le are în componenţă au condus la numeroase „evadări”; din cele peste 70 de localităţi membre la începuturi, au rămas în Asociaţie doar 46. Pe anul 2022, fiecare UAT plăteşte ADI Transport o cotizaţie de 1,30 de lei pentru fiecare locuitor al său; Municipiul Arad plăteşte cel mai mult – 225.986 de lei. Pe lângă cotizaţie însă, toate UAT-urile plătesc subvenţii către ADI Transport; anul trecut, Municipiul Arad a acordat subvenţii de 31 de milioane de lei.
Citiți principiile noastre de moderare aici!