ARAD. „Am avut marea supriză să descopăr că Aradul are niște potențiale unice în zona de vest a țării. Cetatea Aradului și Mureșul reprezintă chestiuni cu caracter unicat, pe care dacă Aradul știe să și le dezvolte, va avea o altă față comparativ cu celelalte două orașe, Oradea și Timisoara, cu care Aradul concurează, ceea ce nu este în regulă. Eu cred că are o identitate suficient de puternică încât să și-o dezvolte fără să aibă nevoie de concurență – susţine arh. Cătălin Hancheș, şef proiect în cadrul SC Iceberg SRL Timișoara, firma care a câştigat licitaţia pentru întocmirea Planului Urbanistic General (PUG) al municipiului Arad. Cred că exact aceste obiective, pe care noi le-am propus în cadrul PUG-ului, reușesc să aducă în valoare potențialul Aradului. Este foarte important ca aceste aspecte să fie conștientizate, unul dintre ele este navigabilitatea Mureșului, care ține de cultura europeană și care trebuie să fie conştientizat la nivel național. Cred că Aradul merită să joace această carte.”
Bibarţ: „Pentru oraș și oameni, nu împotriva lor”
Declaraţia arh. Hancheş a fost făcută în cadrul unei conferinţe de presă organizate, luni, de Primărie pentru prezentarea principalelor coordonate ale noului PUG al municipiului Arad. Este pentru prima dată în ultimii 26 de ani când se întâmplă acest lucru, PUG-ul cu care s-a lucrat până acum (elaborat în 1997) fiind prelungit fără să i se fi adus modificări. Noul PUG ar urma să fie operațional din 2024.
„Mă bucur că s-au făcut primii pași în direcția actualizării Planului Urbanistic General al Aradului. Am prezentat în mare propunerile ce s-au conturat. Vor urma mai multe etape de consultări, astfel încât până la toamnă să avem soluția de principiu. Apoi urmează o altă perioadă și mai lungă de avizări, care vor impune posibile modificări. Sperăm ca anul viitor să avem în sfârșit un PUG aprobat, un Plan Urbanistic General care dă direcțiile mari în dezvoltarea unui oraș și care până la urmă trebuie să fie pentru oraș și oameni, nu împotriva lor. De aceea ne-am dorit să promovăm ceea ce au propus experții astfel încât fiecare să vină cu idei, cu îmbunătățiri, totul cu un singur scop: un PUG valabil, aprobat, actual care să ajute la dezvoltarea Aradului”, a declarat primarul municipiului Arad, Călin Bibarț.
Paşii, prezentaţi de arh. Ciurariu
Până la momentul aprobării formei finale a Planului Urbanistic General în Consiliul Local al Municipiului Arad, trebuie parcurse mai multe etape, toate extrem de importante. Ne oferă detalii arhitectul şef al Municipiului Arad, Emilian Sorin Ciurariu: „PUG -ul vorbește despre un viitor, unul pe care noi, în calitate de oameni maturi, îl propunem de fapt generațiilor viitoare. Facem acest lucru în deplină cunoștință de cauză și cu responsabilitate. Avem mai multe etape: mai întâi consultări interne cu structurile de specialitate să vedem dacă toate proiectele sunt așezate așa cum trebuie, apoi consultări sectoriale cu profesioniști din mediul de afaceri, mediul cultural, pentru a vedea dacă strategiile care au fost analizate și cărora li s-au găsit răspunsuri acum, sunt cele adecvate. Abia apoi urmează momentul dezbaterii cu toți cetățenii. Fiecare cetățean va avea acces la aceste documente, astfel că vom putea avea discuții deschise și vom vedea în fiecare colțișor ce anume trebuie pus. Când toate acestea vor fi parcurse, ajungem în fața CLM, aprobăm soluția de principiu și cu această soluție mergem la avizatorii locali și naționali. După obținerea tuturor avizelor, revenim în fața CLM. Odată aprobat, el devine operațional și putem emite acte de autoritate.”
Noi instituţii
Potrivit proiectantului noului PUG, din analiza sistematică a situației existente în Arad a reieșit că sunt câteva obiective majore de care oraşul ar avea nevoie: reconfigurarea structurii majore de circulație, prin crearea unor inele menite să descongestioneze traficul din zona centrală a municipiului, navigabilitatea Mureșului – atât în scop economic, cât și turistic, precum și înființarea unor instituții publice (un nou spital judeţean, campus universitar).
„Din toate analizele pe care noi le-am făcut, a reieșit nevoia a două obiective majore. Aradul nu are un campus universitar compact și nu are institut de cercetare la nivel local sau național, obligatorii prin lege. Acest amplasament pe care noi l-am găsit se pliază peste nevoile Aradului, iar cealaltă componentă, pe partea de sănătate, a reieșit dintr-o lipsă a numărului de paturi necesare la nivelul municipiului, care să deservească atât județul, cât și municipiul” – detaliază arh. Cătălin Hancheș.
„Aradul, o poartă cosmopolită”
Şeful de proiect de la Iceberg Timişoara consideră că Aradul are un potențial complex, care ar trebui să fie o poartă industrială, cosmopolită de pe Mureș. „El este poartă din punct de vedere al primului municipiu de acces pe autostradă în România. El ar putea fi poartă pe calea navigabilă a Mureșului, pe partea de căi ferate împreună cu orașul Curtici, pe partea de aeroport sau pe partea industrială, pentru că vocația istorică industrială a Aradului este foarte bine cunoscută și nu ar trebui să și-o piardă ci să și-o dezvolte într-o manieră actualizată din punct de vedere al tehnologiei. Este o poartă cosmopolită, pentru că multiculturalitatea arădeană este foarte veche și ține de identitatea locală, inclusiv faptul că este sediu episcopal. Nu toate orașele au un sediu episcopal în cadrul lor. Locația Mureșului a făcut ca și Aradul să apară pe această locație. Acest curs al Mureșului are un potențial de dezvoltare deosebit: navigație, turism, agrement și așa mai departe. Aradul poate să și le dezvolte fără niciun fel de concurență cu alte orașe din zona de vest” – conchide arh. Cătălin Hancheș.
Trimite articolul
XDa cu submarinele când ne putem plimba pe Mureșel? Hai nu vă lăsați. Așa batem tot, ce Timișoara sau Oradea. Aia vor fi mici copii.
-
Se plimbă vaporul pe Bega ,care pe lângă Mureș e la nivelul de parausi noi nu suntem în stare să facem ceva cu el ,să ne plimbăm și noi.Fratii maghiari au vapoare,inclusiv vapoare restaurant pe Tisa ,care e fratele dac al Mureșului!Noi nu vrem să atragem turiști parcă, doar pe combinații suntem puși.Strandul plin de terase ,un aquapark funcțional cu apă termală și tobogane ,restaurante pe vapor pe Mureș,pontoane pe lângă el.Cand ai un oraș străbătut de o apă k Mureșul, mulți turiști ii poți atrage acolo.
-
Nu stiu ce esti fată sa bărbat dar poți sa faci bine oraşului Arad. In fuecare zi să laşi la usa pnl o pungă cu gunoi care sa conțina pamperşi ,resturi menajere si diverse mortaciuni . Ei sint principali vinovați care sau opus intodeauna.Cind nu reuseau ei plasa cobai usr la inaintare pe urma le lua trofeul.Vezi 10 August.
-
astia nu sunt in stare sa asfalteze trecerile peste linile de tramvai de 5 ani iti rupi masina cand treci peate ele la uta la bila micalaca la uta…trago comic bibi cu specialistii lui cascadorii rasului
Mult nisip cum cel mai bineee oare nu sa construit de ce lipsesc balastierele la zabrani sa făcut ceva doar si a costat ați mai băgat si primarul la pușcărie???
Mai bine Mureșelul navigabil decât Mureșul că e mai puturos
Evident, se vor trezi o grămadă de miștocari (unul a și apărut, cu submarinul). E tipic arădeanului, care nu pricepe despre ce e vorba dar se pronunță sigur de el asupra subiectului! Poate n-ar strica să li se explice oamenilor ca PUG-ul e un un act absolut necesar pentru orice se face într-un oraș, că el trasează și identifică potențialul orașului, strategii posibile viitoare, în baza cărora se pot planifica punctual obiective de realizat în viitor. Personal, cred că un obiectiv realizabil în viitorul imediat ar fi legat de lucrările care pot scoate traficul din centrul Aradului. Și așa mai departe… până se ajunge și la Mureș navigabil. Isteții uită că Oradea a avut nevoie de mai mult de 10 ai pentru a ajunge unde este!
Dar e greu să te pui cu arădeanul, care e specialist în absolut orice domeniu, fie că e vorba despre toaletarea pomilor sau asfaltări, de sistematizarea circulației sau habitatul castorilor 🙂
-
Bla, bla, bla… Si marmota invelea ciocolata. Te-ai trezit din somnul de frumusete pe care ti-l faci intr-unul din birourile primariei si aduci osanale conducerii? Ce PUG iti trebuie sa repari niste treceri la nivel si sa aduci canalele la suprafata? Lasa-l incolo de Mures, nu e o strada in tot orasul facuta cum trebuie. Unirii cred ca are cele mai multe canale pe mp, adevarat slalom printre ele.
Doua dragline ponton in valoare de 2 ,5 mil euro stau in Budapesta pe malul Dunarii din 2009 cumparate din Germania de magnatul Matera C. in asteptarea startului pentru dragare a Muresului.Dar aici probabil trebuia sa intre cineva in forța si sa rupă gaşca de interese a pnl si astazi Muresul era navigabil din Lipova pina in Cenad. Prin asta se scadea pretul agregatelor si probabil supăra firmele de casă a partidului.
Cum se poate elabora un PUG care cuprinde navigarea pe Mureș? Oamenii aceștia locuiesc pe o altă planetă.
În primul rând, imediat la ieșirea din oraș este o arie protejată prin lege. Ca să intervii acolo trebuie modificată legea. Practic acest PUG presupune ceva care în acest moment nu are suport legal.
În al doilea rând, pe ce calcule economice se bazează această propunere? Investiția ar fi enormă și ar presupune ca și celelalte UAT-uri din aval să ai proiecte finanțabile în acest sens. Și ce avantaj economic ar aduce?
În al treilea rând, de ce ar trebui să intervenim într-o zonă naturală? ONU tocmai a emis un document mai mult decât alarmant despre catastrofa ecologică către care ne îndreptăm iar noi ne facem planuri de viitor ca să navigăm pe un râu care vara va seca.
Consider cu totul deplasată propunerea, complet ruptă de realitățile viitoare ale Aradului.
-
Daca si Austria ,Slovakia si Ungaria gindeau ca tine se duceau dracu tot demult.Tu esti intelectualul care teai opus autostrazi in Moldova de frica unei invazi ruse😂? De rezerva acumulata de apa ai auzit hidrografule? Toata partea de est a Ungariei beneficiaza de Tisza si Mures in irigați.Muresul oricind poate fi navigabil si fiarte uşor dupa criteri vechi incă din perioada romană cind era Dacia. In zona Cenad este 2 piloane in Mureş unde istorici din vremea imp austro ungar nota la acea vreme de stavilariul sau barajul de la Igriş care era din busteni si piatra legate cu chingi de fier construit de imp.roman cu aproape 2000 de ani in urmă.Sa nu uitam Muresul atunci era mult mai lat si mai adinc.
-
Este evident că orice râu se poate face navigabil, nu partea tehnică este problema. Întrebarea este cu ce costuri financiare, ce costuri ecologice, și ce beneficii am avea în urma lucrării. Este irelevant ce a fost pe vremea romană/dacică/austro-ungară pentru că nu existau autostrăzi și zeci de mii de camioane, trenuri de sute metrii care într-un singur vagon duc mai multă marfă decât orice barjă ce a navigat vreodată pe Mureș. Este azi. Altă tehnologie, altă economie, altă situație climatică. Aș vrea să văd pe ce cifre se bazează propunerea din PUG. Din burtă e simplu.
-
In 1979,am adus la NADLAC,o draga fluviala de fabricatie britanica,cu bord computerizat,draga de mare capacitate,cu foreza extractiva cu diametrul de 8 metri ,avnd o greutate de 40 de tone.Pentru acest utilaj,conform legii,s-au angajat: comandant de nava,sef de echipaj,motoristi si 11 marinari.S-a inceput dragarea in zona Nadlac,nisipul dragat fiind impins dintr-o camera de refulare,pe un tren de conducteasezate pe flotori,pe malul apei unde am construit garduri de rachita,pentru retinerea materialului solid si evacuarea apei.Dupa o saptamana de lucru(luni-sambata),s-au facut profile transversale ale albiei,iar luni,s-au repetat profilele.Spre surprinderea noastra,profilul albiei minore,era acelasi ca si cand n-am fi lucrat deloc.Ulterior,facandu-se studii hidrologice aprofundate,s-a constatat ca,avand in vedere traseul sinuos cu meandre si cu o panta foarte mica,depunerile de aluviuni tarate si in suspensie,insumeaza aproape 15 miliarde de metri cubi pe an.Nici in cazul construirii de bazine de retentie,cu stavilare,situatia nu s-ar schimba,pentru ca ar fi colmatate rapid.Nu intamplator, austro-ungarii,au construit canalul Bega si n-au incercat sa faca Timisul navigabil.A existat o tentativa de a naviga de la Szeged la Arad,pe la sfarsitul anilor 1880-1900,dar aradenii au asteptat degeaba vaporasul,care s-a impotmolitla intrarea din Tisa in Mures si a fost readus in Tisa,tractat cu ajutorul cailor. Avand i vedere ca am aceasta specialitate si sunt stapan pe cunostintele mele,pot spune cu certitudine:chiar daca prin micsorarea sectiunii,ar creste nivelul,iar prin taierea meandrelor ar creste si panta,nu vom avea niciodata suficienti bani,nici sa executam aceste lucrari,dar mai ales nu vom putea intretine astfel de lucrari hidrotehnice.
-
-
Ooo vin alegerile cumva? New York ul va fi fix pix….pe langa noi.
Nemernicilor…voi nu sunteti in stare sa renovati cetatea
…..
Si se facea cum ca s-o intalnit onorata echipa de “n” mesteri mari cu Pestisoru de Aur si ,,,,or ajuns la faza aia cu dorintele
Numa ca Pestisoru o vinit si el ceva intrebari . Voi,dragii mei ati atins apa Muresului MACAR CU DEGETUL ! in ultimul deceniu ? Desigur ,rasunsu o vinit in cor NU, CA NU AM AVUT APLICATIA ! Apoi dragii mei ati traversat voi Muresu inot? NU CA NU AM AVUT APLICATIA, daaaaaaaaaaaar unu din ei …EU AM TRECUT ,am aplicatia pentru trotineta si merge si la SALTEA
Si ultima intrebare Voi vreti sa-l puneti intr-un con de umbra pe Faraonu , cel pe care-l batea gandu sa ….gondolizeze doar Mureselu,? Si iar acei “n” mesteri au raspuns in cor NU CA NU AVEM APLICATIA pentru gondole,noi vrem direct JOSMARINE
La care ,usor confuz Pestisorul cere lamuriri ,,,CE-S ACELEA “JOSMARINE..??? pai ….inca nu s-au fabricat …dar deja noi am achizitiopnat si instalat ….statiile de incarcare si ii-am mintit pe aradeni ca-s pentru bitcicletele electrice …
-
Pt limba romana , apasati tasta 1 …pt handicapati , merge si textul actual ….ramane in familie !
Asa ceva se poate realica numai daca echipa merge la specializare pe Bastroe. Si acolo sa si ramana !
poate totusi e vorba de Muresel si s-a inteles gresit. De dragat se poate draga dar sa ne spuna dl Arhitect de unde face rost de apa !
LS are cea mai pertinenta interventie, bravo ! Restul , bla bla. Bibi a intrat in criza de timp si de idei si daca pana acum a facut totul pentru partid si firmele de partid in special pentru cele din costructii acum s-a trezit sa lanseze slogganul : „Pentru oraș și oameni, nu împotriva lor”. Serios Bibi ? Se apropie alegerile si iti tremura izmenele ? Poate te ajuta nasul Coldea .
Bravo celui ce semneaza “LS” , pentru “aradeanul onest” , nu este nimic de mistocarit este de plans , sa faci navigabil un rau distrus de balastiere in a carui albie minora in timpul verii apa abia se taraste ?!
Ceace nu au reusit medicii,prin cercetarile lor de-a lungul zecilor de ani,au reusit aradenii . Si anume ca imbecilitatea se transmite politic,deci e contagioasa.
O altă navigabilitate decât cea de agrement și sportivă.
E o pură fantasmagorie logică și economică.
Drumul Aradului e către turism inovare tineret tehnologii nepoluante și energie verde inclusiv hidro.
Mi se pare ca acest PUG neglijează partea de turism cultura și sport domeniile care îți păstrează identitatea și dezvoltă potențialul tineretului din oraș.
Fantezii utopice de la persoane care nu cred ca sunt aradeni.
Domnilor v-ati scaldat vreodata in Mures ? Daca nu atunci veti afla ca de la Bula si pana la insula III-a fundul albiei este tare ca cimentul , plin de piloni de lemn de la vechiul pod in dreptul clubului UTA , bolovani in dreptul podului Aradul Nou. Sa va lasam totusi sa visati , poate scrieti o carte.
Mircea
Cine este furnizorul? Ce fras fumati?
Gata!? Unde ma prezint pt imbarcare!? Aeroport, port, cetate (ma rog …. un fort mai mare), Mureșu, ….! Nu sunt de acord! No sa pot parca pă centru de turiști! Să gândească o taxă pe turiști că pățim și noi ca Veneția! Viziune! Planuri! Numa dețtăpți paci!