ARAD. 16 aeroporturi are România. Unul la Arad. 13 dintre acestea s-ar putea să fie modernizate cu bani veniţi de la nivel naţional. Aeroportul din Arad nu se află printre ele! O veste tristă dar defel şocantă, în condiţiile în care baza aviatică arădeană nu a fost niciodată printre preferinţele de la nivel central. În plus, cu o singură companie care operează pe Arad, cu o singură destinaţie de zbor, Bergamo, şi cu perspective asemănătoare prezentului, investiţiile nici nu s-ar justifica. Se fac modernizări locale (Terminalul Cargo va fi transformat, în această perioadă, în terminal de pasageri, în speranţa atragerii de noi operatori şi de noi curse), dar nu există nicio garanţie că Aeroportul din Arad va prinde viaţă. La câţiva paşi de noi se află Aeroportul din Timişoara, care o duce foarte bine de mult timp. În mod normal, un aeroport la 40 de kilometri distanţă de un altul care „duduie” nu se justifică.
Aceasta este probabil şi viziunea Ministerului Transporturilor care a luat miercuri în discuţie modul în care trebuie investit în aeroporturile din România. Discuţia s-a referit la posibilitatea de împărţire a 600 milioane euro pentru modernizarea aeroporturilor astfel încât acestea să facă faţă dublării numărului de pasageri. Banii ar urma să fie cheltuiţi până în 2020, după cum precizează cei de la Ziarul Financiar, în condiţiile în care se estimează că traficul aerian se va dubla până atunci. Datele sunt cuprinse în Master Planul General de Transport al României, document ce va sta la baza planificării investiţiilor în transporturi.
Potrivit Ziarului Financiar, Ministerul Transporturilor a dezbătut miercuri măsurile propuse pentru dezvoltarea sectorului aerian şi nevoia de investiţii în dezvoltarea infrastructurii. Totul, în condiţiile în care se vorbeşte de faptul că traficul de pasageri va ajunge la 20 de milioane de pasageri în următorii şase ani, faţă de 10 milioane de persoane în 2012, caz în care terminalele de pasageri existente nu vor mai face faţă cererii. Ministerul îşi propune ca atare să dezvolte şi modernizeze unele terminale de pasageri. Dar doleanţele centrale nu se opresc aici, ci vizează şi crearea unor… terminale cargo.
Pe dos?
Iar această informaţie este una care ar trebui să ne pună pe gânduri şi să ridice semne de întrebare vis-a-vis de strategia pe care Aradul (în speţă Consiliul Judeţean, în ograda căruia se află aeroportul din Arad) a abordat-o în legătură cu Terminalul Cargo existent. În timp ce Ministerul Transporturilor are de gând să investească bani din suma menţionată mai sus pentru… înfiinţarea unor terminale cargo pentru traficul de mărfuri, Terminal Cargo din Arad, realizat de ani buni din fonduri europene, se transformă acum în… terminal de pasageri.
Adio, planuri!
O altă informaţie venită tot de la minister şi tot acum confirmă că intenţiile de altădată ale autorităţilor arădene, de a realiza împreună cu Timişoara un aeroport cu două baze, sau de a ridica un nou aeroport, de pildă la Şagu, sunt de domeniul trecutului. În planurile de acum, autorităţile centrale nu au prevăzută nicio investiţie în dezvoltarea de la zero a vreunui aeroport.
Dar cine primeşte bani de la minister? Potrivit ZF, pe lista fericiţilor s-ar putea număra Aeroporturile Bucureşti (Henri Coandă), Craiova, Timişoara, Oradea, Baia Mare, Cluj Napoca, Târgu-Mureş, Sibiu, Suceava, Iaşi, Bacău, Constanţa şi Tulcea. Ce aeroporturi nu se regăsesc pe lista ministerului? Puţine. Adică doar 3: aeroporturile din Băneasa (Aurel Vlaicu) care a avut 6.000 de pasageri anul trecut, Satu Mare (cu 16.000 de pasageri anul trecut) şi Arad (cu 40.000 de pasageri anul trecut).
Timişoara şi Oradea, pe listă
Cea mai mare parte din bani se va duce, desigur, spre Bucureşti, spre înfiinţarea unui nou terminal de pasageri la aeroportul Henri Coandă din Capitală (aproape 250 de milioane de euro). Pe lista de investiţii majore se află şi aeroportul din vecini. La Timişoara, ministerul are de gând să investească 78 de milioane de euro pentru extinderea terminalului de pasageri cu 2.900 mp, dar se vor da sume de bani şi pentru a analiza oportunitatea de a dezvolta un terminal cargo aici! Nici vecinii din Oradea nu au fost uitaţi de pe lista ministerului: un terminal nou de pasageri ar urma să se construiască aici, spaţiul de parcare al aeronavelor ar urma să fie extins în contul a 5 milioane de euro.
Ce se face la nivel local pentru Aeroportul Arad
În timp ce la nivel naţional milioanele destinate aeroporturilor ne ocolesc, la nivel local s-a dat undă verde pentru transformarea terminalului cargo în terminal de pasageri. Mai exact, de curând, Autoritatea Aeronautică Civilă a avizat favorabil proiectul de transformare a terminalului cargo în terminal de pasageri. Ca atare, cel care a câştigat licitaţia pentru modernizarea aeroportului poate trece la proiectarea şi execuţia lucrării. S-a trecut la întocmirea documentaţiilor necesare pentru primirea avizelor de la autorităţile locale (autorizaţii, avize şi alte documente necesare pentru demararea construcţiilor). La final se va trece la realizarea efectivă a investiţiei: doar 700 de metri pătraţi din actualul Terminal Cargo vor mai rămâne pentru mărfuri, restul urmând să fie recompartimentat şi transformat în terminal de pasageri. Actualul terminal pentru pasageri va deveni doar terminal pentru sosiri. O firmă din Braşov autorizată de Autoritatea Aeronautică din România va realiza investiţia în contul a doar 8,2 milioane de lei. O diferenţă imensă între sumele vehiculate pentru aeroporturile de care Ministerul Transporturilor are grijă şi cele pe care reuşesc autorităţile judeţene din Arad să le îndrepte spre baza arădeană.
Cum va arăta aeroportul arădean peste un an şi dacă investiţia locală de acum va duce la dezvoltarea lui, vom vedea. Va fi, însă, în continuare greu să facă concurenţă celorlalte 13 aeroporturi din România care vor primi bani serioşi pentru modernizare.
Citiți principiile noastre de moderare aici!