Încep să apară tot mai multe detalii legate de viitorul drum expres Arad-Oradea, pe măsură ce documentaţiile tehnice avansează. Consiliul Judeţean Arad a publicat detalii despre viitorul proiect estimat la 1,7 miliarde de euro, respectiv detalii despre nodurile rutiere de pe viitoarea şosea de mare viteză.
„Se estimează că următoarele etape vor fi realizate până la finele anului 2023: adoptarea Hotărârii de Guvern privind exproprierea terenurilor și emiterea deciziei de expropriere; realizarea Auditului de Siguranță Rutieră și lansarea procedurilor de achiziție pentru atribuirea contractelor de execuție pe cele trei sectoare: Oradea – Salonta, Salonta – Chișineu-Criș și Chișineu-Criș – Arad”, se arată într-o comunicare a CJA.
„Desemnarea ofertelor câștigătoare și semnarea contractelor de execuție sunt estimate că se vor realiza în primăvara anului 2024”, a anunţat şi Iustin Cionca, preşedintele Consiliului Judeţean.
În ceea ce priveşte traseul detaliat al drumului expres, pe teritoriul județului Arad, dinspre Bihor, şoseaua începe în partea de vest a localităților Zerind și Iermata Neagră și se desfășoară spre sud printre localitățile Chișineu-Criș și Socodor. Traseul drumului expres continuă în lungul DN 79, pe partea de vest a localităților Nădab, Șimand și Zimandu Nou. În continuare, drumul expres ocolește municipiul Arad pe partea de nord-vest și face joncțiunea cu Varianta de Ocolire Arad la nivel de autostradă în nodul rutier proiectat la intersecția Variantei de Ocolire cu DN 7.
„Ca noduri rutiere în județul Arad, drumul expres are prevăzute șase urcări-coborâri, pe cei aproximativ 60 de kilometri ai traseului în județul nostru. Două dintre ele sunt în municipiu, celelalte în județ”, anunţă cei de la Consiliul Judeţean, care fac şi o descriere a acestor noduri. Primul dinspre municipiul nostru va vi la intersecția cu urcarea pe autostradă. Nodul rutier Varianta de Ocolire Arad – DN7 va fi situat la kilometrul 119+873 la intersecția cu drumul național DN 7. Drumul național DN 7 va fi relocat astfel încât supratraversează Drumul Expres Arad– Oradea la km 119+873. La minim 150 de metri de rampa pasajului vor fi amplasate sensuri giratorii pentru a permite accesul pe toate direcțiile de mers.
Nodul al doilea va apărea la urcarea din zona industrială Arad Vest. Nodul rutier DJ 709C (Arad-Iratoș) și drumul de legătură cu zona industrială Arad Vest (strada 2) va fi situat la kilometrul 114+436 la intersecția cu drumul județean DJ 709C. Nodul va fi de tip „trompetă”, iar accesul spre și dinspre nodul rutier pe drumul expres se va realiza printr-un sens giratoriu amenajat pe drumul județean DJ 709C și viitorul drum Arad – Zona Industrială Vest.
Nodul rutier cu numărul trei va apărea în zona Șofronea-Curtici. Nodul rutier DJ 709B (Arad-Șofronea) va fi un nod rutier de tip B. Pe drumul județean DJ 709B se vor realiza două sensuri giratorii. La această intersecție dintre drumul expres Arad-Oradea și drumul județean DJ 709B, drumul expres va supratraversa drumul județean în dreptul kilometrului 109+820.
Cel de al patrulea nod rutier este proiectat la Varianta de Ocolire Arad Nord, un drum care va fi construit în viitorul apropiat de Consiliul Judeţean. Nodul rutier Varianta de Ocolire Arad-Nord va fi situat la kilometrul 106+736 la intersecția cu drumul național DN 79. Nodul va fi de tip „trompetă”, iar accesul spre și dinspre nodul rutier pe drumul expres se va realiza printr-un sens giratoriu amenajat pe drumul național DN79 Arad-Oradea.
În zona Curtici-Șimand va apărea nodul cu numărul cinci. Nodul rutier DJ 792C va fi situat la kilometrul 94+246, la intersecția cu drumul județean DJ 792C (Curtici-Sântana). Drumul județean DJ 792C va fi relocat astfel încât supratraversează Drumul Expres Arad – Oradea la km 94+246. La minim 150 de metri de rampa pasajului vor fi amplasate sensuri giratorii pentru a permite accesul pe toate direcțiile de mers.
În sfârşit, al şaselea nod rutier din judeţul nostru va fi construit în Chișineu-Criș. Nodul rutier Chișineu-Criș va fi situat la kilometrul 73+524, la intersecția cu drumul național DN 79A şi DN 79. Nodul se va realiza denivelat, drumul expres supratraversând drumul național DN 79A. Accesul spre și dinspre nodul rutier pe drumul expres se va realiza printr-un sens giratoriu ovoidal amenajat pe drumul național DN 79A și un sens giratoriu amenajat la intersecția cu drumul național DN 79.
Parcări moderne
Cei de la Consiliul Judeţean Arad au detaliat şi dotările care vor apărea pe viitorul drum expres. Este vorba despre parcările şi spaţiile pentru servicii. Vom avea trei astfel de spaţii în judeţul Arad, în zonele Chişineu-Criş, Curtici şi Arad. În ceea ce priveşte centrele de întreţinere şi coordonare, vom avea două, în zona nodurilor rutiere de la Șofronea-Curtici și Chișineu-Criș.
„De asemenea, la limita județului Arad va exista și un punct de sprijin pentru întreținerea mașinilor, adiacent nodului rutier cu drumul național Arad-Oradea”, mai spun reprezentanţii CJA.
Toate spațiile de servicii, centrele de întreținere și punctul de sprijin vor fi prevăzute cu sistem de iluminat public/panouri fotovoltaice, cu spații de parcare, utilități, clădiri administrative, ateliere, depozite și stații de încărcare mașini electrice. „În parcări sunt prevăzute toalete, utilități specifice, spații de parcare, de odihnă, platforme pentru amenajări comerciale, platforme de cântărire”, se mai arată în descriere.
În parteneriat
Proiectul realizării drumului expres Arad-Oradea este primul la nivel naţional în care, în cadrul unui parteneriat încheiat între Ministerul Transporturilor, Consiliile Judeţene Arad şi Bihor şi Primăriile Arad şi Oradea, se doreşte realizarea unei şosele de mare viteză. Lider de proiect este Consiliul Judeţean Bihor, iar lucrările efective ar trebui să înceapă în prima jumătate a anului viitor.