ARAD. În Ordonanța nr. 1 din 27 ianuarie 2022, pentru modificarea și completarea Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice s-a pus accent pe perioadele de suspendare ale permiselor de conducere. Dacă vechile prevederi spuneau că perioada de suspendare se reduce, acum aceasta rămâne la 90 de zile, fără a fi redusă. Comisarul șef Daniel Borta, șeful Poliției Rutiere Arad, spune că în ceea ce privește noile „reguli rutiere”, măsurile administrative sunt mai grave, iar sancțiunea contravențională, amenda, a rămas aceeași.Majoritatea prevederilor vor intra în vigoare pe 27 februarie, însă altele produc efecte deja, fiind în vigoare. Spre exemplu, dacă printr-un proces verbal sunt constatate mai multe contravenții, care implică mai multe perioade de suspendare, după noua legislație, perioadele de suspendare se cumulează aritmetic. Pe vechea lege se cumulau, dar nu puteau să depășească maximum de 90 de zile. Acum, dacă un conducător auto este depistat cu o alcoolemie de 0,16 mg/l alcool în aerul expirat și conduce autoturismul cu o viteză de 120 de km/h și mai efectuează și o depășire neregulamentară, se suspendă permisul câte 90 de zile pentru primele două contravenții și 60 de zile pentru ultima. În total, 240 de zile, adică 8 luni. În această situație nu există posibilitatea de a se reduce perioadele de suspendare.Ca o noutate, ordonanța prevede sancționarea comportamentului agresiv în trafic. Prin comportament agresiv se înțelege efectuarea, pe drumul public, de către conducătorul de vehicul, a uneia dintre următoarele manevre: deplasarea succesivă de pe o bandă de circulație pe alta sau de pe un rând pe altul, alternând din stânga în dreapta, în scopul depășirii unui șir de vehicule care circulă în același sens; întoarcerea vehiculului prin folosirea frânei de ajutor; pornirea vehiculului de pe loc prin patinarea excesivă, în gol, a roților motoare; circulația cu vehiculul la o distanță foarte redusă față de un alt vehicul, înaintea sau în spatele acestuia, cât și în lateral, ori reducerea bruscă a vitezei de deplasare fără motiv întemeiat, de natură a intimida; folosirea repetată a semnalelor sonore și/sau luminoase de natură a obliga nejustificat conducătorul de vehicul care circulă în fața sa să elibereze banda de circulație; conducerea mopedului sau motocicletei având în contact cu partea carosabilă numai una dintre roți; mersul cu spatele cu vehiculul în scopul intimidării celorlalți participanți la trafic care circulă în spatele acestuia; realizarea intenționată a unui derapaj controlat al vehiculului în vederea întoarcerii sau rotirii acestuia; conducerea intenționată a unui vehicul prin accelerarea repetată a motorului, de natură a stânjeni persoanele aflate în zona drumului public.Polițistul constată directCine decide când un conducător auto are un comportament agresiv în trafic și cum se va face sancționarea lui? Șeful Poliției Rutiere Arad, Daniel Borta precizează:
„Comportamentul agresiv, ca și orice constatare la regimul circulației, trebuie să fie constatat direct de către polițist, nu în urma unei sesizări. În plus, la acest comportament agresiv se suspendă permisul de conducere pentru 30 de zile, iar în situația în care este și o tamponare în urma comportamentului agresiv, se suspendă 60 de zile.Începând cu 27 februarie vor intra în vigoare toate aceste modificări referitoare la suspendările majorate”.
Ca un exemplu în acest sens, și una dintre sesizările făcute de arădeni, este accelerarea motoarelor pe centru, în special în lunile de vară. Astfel, pentru ca participanții la trafic care turează motoarele să fie sancționați pe motiv de comportament agresiv, trebuie apelat numărul de urgență 112 și solicitat un echipaj de Poliție la fața locului pentru ca acesta să constate direct contravenția.Trebuie menționat faptul că nu se pot aplica sancțiuni pe constatările făcute de participanții la trafic, cum ar fi înregistrările video efectuate cu telefonul mobil sau camerele de bord amplasate pe autovehicule.Șeful Poliției Rutiere Arad spune că s-a întâlnit cu asemenea situații. Tot ce s-a putut face a fost să-i invite pe cei care au fost filmați încălcând regulile rutiere la sediul Poliției Rutiere, să vorbească cu ei despre ceea ce au făcut, să le atragă atenția, în speranța că pe viitor vor respecta legislația.Perioadele de suspendareComisarul șef Daniel Borta spune că „perioadele de suspendare ar trebui să-i sperie pe conducătorii auto”. Șeful Poliției Rutiere Arad explică:
„De exemplu, la depășire neregulamentară perioada de suspendare era de 30 de zile înainte, acum va fi 60 de zile. Un alt exemplu ar fi prioritate pietoni – aceeași situație: a fost 30 de zile perioada de suspendare, acum va fi 60 de zile. Cu posibilitate de reducere. Și aici s-a modificat legea, e puțin mai aspră: nu se mai reduce cu 30 de zile, se reduce cu o treime din perioada de suspendare. În prezent, de la 60 de zile se reduce la 30, în viitor se va reduce cu o treime, adică la 40 de zile. Cei care au permisele suspendate pentru 90 de zile, spre exemplu, la viteză: înainte se reducea tot la 30, acum se va reduce la 60 de zile. S-au înăsprit foarte mult perioadele de suspendare în cazul accidentelor de circulație cu persoane vătămate corporal, unde s-a modificat legea, și unde, după ce s-a încheiat dosarul, și în situația în care se dă clasare și nu se ajunge la instanță, în cazul accidentelor ușoare cu victime, se suspendă 180 de zile, față de 90 cât e pe vechea legislație. Este o veste bună dacă ne raportăm la reducerea riscului rutier. Sperăm că vor fi mult mai atenți conducătorii auto”.
Viteza, autostrada și trecerea la nivel cu calea feratăCa și titlu de noutate, se suspendă permisul de conducere, la viteză – dacă se depășește cu mai mult de 70 de km/h viteza legală – pentru 120 de zile. Tot cu 120 de zile se suspendă permisul și la neoprirea la trecerea la nivel cu calea ferată când barierele sau semibarierele sunt coborâte ori în curs de coborâre sau când semnalele cu lumini roșii și/sau sonore sunt în funcțiune, dar și în situația în care șoferul efectuează manevra de întoarcere sau de mers înapoi pe autostradă, circulă în sens contrar sensului de circulație sau dacă traversează sau circulă de pe un sens de circulație pe celălalt prin zonele interzise, respectiv prin zona mediană sau racordurile dintre cele două părți carosabile – tot pe autostradă.
„Se suspendă 120 de zile, situație în care – spune legea – se eliberează dovadă fără drept de circulație. Nu va mai avea voie să conducă de la momentul la care este oprit. Mai mult, nu există posibilitatea – spune legea – de a reduce perioada de suspendare. Sunt situații în care se depășește această viteză, chiar zilele trecute am avut un conducător auto depistat de aparatul radar circulând cu o viteză de 72 de km/h peste limita legală, dar cum nu au intrat în vigoare noile prevederi, s-a aplicat vechea lege. Este suspendat permisul pentru o perioadă de 120 de zile, fără posibilitatea de a se reduce, în situația în care circulă pe autostradă pe sensul opus. Și noi am avut cazuri, ele fiind și mediatizate, în care s-a făcut manevra de întoarcere sau de mers înapoi. Amenda este din clasa a V-a de sancțiuni contravenționale, cea mai mare amendă la regimul circulației care se poate aplica. La fel și la viteza de peste 70 de km/h. Și acolo e cea mai mare sancțiune prevăzută de legislația rutieră. La trecerea la nivel cu calea ferată s-a majorat perioada de suspendare de la 90 la 120 de zile în situația în care se constată contravenția, la fel, se eliberează dovadă – dar fără drept de circulație și nu se reduce perioada de suspendare”, explică comisarul șef Daniel Borta.
Șeful Poliției Rutiere Arad atrage atenția că „orice perioadă de suspendare majorată nu se mai reduce. Înainte toate se reduceau la 45 de zile. Acum, nu se va mai reduce, indiferent care este motivul majorării. De obicei, majorarea este o pedeapsă suplimentară când nu ți-ai îndeplinit anumite prevederi sau obligații pe care le aveai în calitatea de conducător auto”.
Trimite articolul
Xcu referire la “Comportamentul agresiv, ca și orice constatare la regimul circulației, trebuie să fie constatat direct de către polițist, nu în urma unei sesizări”. Cum nu vedem politisti rutieri pe strada decat cu ocazia unor controale cand opresc la rand soferii sau cand dirijeaza circulatia…. soferii cu comportament agresiv isi vor face de cap in continuare! O lege facuta sa fie scrisa dar fara sa poata fi aplicata si ca urmare “turbatii” ne vor pune in continuare in pericol fie ca suntem soferi sau pietoni!
-
legea asta ( precum si cele anterioare…) NU SE APLICA celor tatuati, cefosi, smecheri,”pa steroizi”, a celor “cu bani”, a celor cu “pile”…etc. In practica se aplica doar cand “organul” binevoieste sa iasa in strada si atunci numai celor mai slabi de ingeri…
Amenzile si suspendarea permisului nu ne vor salva de accidente de tot felul. Mereu evitam sa umblam la cauza problemei: de ce nu faceti mai aspre examenele pentru permis? de ce nu reglementati mai serios ce fac scolile auto? sa nu mai spun de permisele luate pe bani! Astia scapa in strada si credeti ca le pasa de cateva sute sau mii de lei? De ce nu confiscati masina cu care se comit anumite infractiuni rutiere? Un permis suspendat se poate recupera, mai ales daca ai bani. La fel, amenzile se platesc. Sau se sterg. Nu in ultimul rand, unde e politia rutiera?! Ii vedem o data pe saptamana si apoi vin cu tot felul de comunicate in presa ca sa vedem ca si ei muncesc. Muncesc doua ore pe saptamana, dupa care e jungla in trafic.
-
poti inaspri conditiile de obtinere a permisului, dar ce facem cu cei care au deja ? si ei ar trebui testati anual macar pentru cunoasterea regulamentului si schimbarea testelor psihologice, ca dupa cum e acum, orice schizofren sau dezaxat ia testul .
Foarte util articolul,si cred ca dl.Borta a explicat pe intelesul tuturor unele prvederi mai importante din aceste modificari.Cred,personal,ca ar fi trebuit majorat si amenda,care e prea mica; despre suspendari,foarte bine,si asteptam dupa 1 martie 2022,primele semnalari in materie. Si inca ceva,se cere o prezenta mult mai mare a politistilor rutieri in trafic,de asemenea si ridicarea gradului de politete in comportamentul lor.
-
După cum și ce scrii e clar ca ești perpedes și habar nu ai ca în loc sa stai în spatele unui schizofrenic ce merge cu 20 km la ora treci dracu pe banda cealaltă și îl depășești și dacă mai dai de încă 1 îl depășești și pe ala și de aici condus agresiv și amenda plus permis suspendat.
Da pe aia care încurcă circulația de ce nu ii amendează nimeni?-
Atâta timp cat circuli cu viteza maxima legala schimbi banda de cate ori vrei. Si eu schimb banda ca nu am chef sa pierd vremea cu antitalenti care merg cu 30 si fac o coloană după ei. Devii agresiv din cauza lor. In codul rutier exista articol si pt circulatie lentă. De ce nu se dau amenzi ca este caz penal?
-
@Aradean, sunt coloane de tiruri, soferi care merg cu 80-90. Spune-mi cum reusesti sa-i depasesti fara a depasi viteza maxima legala? Pe national europene zic… Pai acolo-i dau cat incape, altfel stau o ora in depasire. Oricum, NU AI CUM sa circuli legal in romania decat daca stai in coada pana te ia foamea… Spune-mi, cum te simti cand pe contrasens se circula in draci si in fata ai un miserupist care vorbeste la telefon, merge cu 70 si cand ar fi loc de depasire o calca? Ai putea face concurs cu un popa la cati sfinti pomenesti? :))
-
-
In concluzie sefu străzi devine polițistul, el taie și spunzura după cum se scoala dimineața.
-
Macar de-ar fi politisti pe strada, dar ii vezi doar la cules de amenzi.
Încă prea mici amenzile , ar trebui confiscate mașinile celor care pun viata altor oameni în pericol la fel cum se face în tarile civilizate.
Mașina este o arma alba atunci când depășești viteza sau ești agresiv în trafic și produci accident, dacă tot vreți sa și faceți ceva altfel amenzile sunt mici aproape orice șofer își permite sa încalce legea când vrea el.
-
In care țară civilizată, ți se confiscă mașina?
Dă exemple concrete, nu generalizari dupa ureche.-
Elvetia, Olanda pt viteza si Italia pt alcool peste 1.5.In Slovenia au dreptul sa iti retina actele pina platesti amenda. Grecia pt alcool dac. a te prinde de doua ori in doi ani cu peste 1,10g/l ramai fara permis 5 ani 2000e amenda
-
Exemplele sunt scoase din context.
-
-
sa inteleg ca daca cineva tureaza motoarele pe bulevard putem sesiza la112 si vine politia si il amendeaza doar daca ea constata fapta.
bun. Si intre timp soferul in cauza paraseste bulevardul plecand intr-o directie necunoscuta, apare masina de politie nu poate constata nimic si eu pot fi amendat ca am alarmat organele de politie degeaba.
La fel cu sicanarea in trafic care desi e filmata de unul din participantii in trafic nu e luata in considerare de politie .
Ce lege mai e si asta?
sa inteleg ca daca cineva tureaza motoarele pe bulevard putem sesiza la112 si vine politia si il amendeaza doar daca ea constata fapta.
bun. Si intre timp soferul in cauza paraseste bulevardul plecand intr-o directie necunoscuta, apare masina de politie nu poate constata nimic si eu pot fi amendat ca am alarmat organele de politie degeaba.
La fel cu sicanarea in trafic care desi e filmata de unul din participantii in trafic nu e luata in considerare de politie .
Ce lege mai e si asta?
da acum e clar ca degeaba are omul camere de filmat la bord prin care isi poate arata nevinovatoa sau vinovatia celuilalt participant la trafic ca politia nu ia in considerare filmarea respectiva . Ca atare nu are rost sa le mai montam pe bordul masinii.
-
Poate va apucati si voi de ceva serios,nu de umblat aiurea cu camera de filmat pe bord…lasa dracului munca de detectiv….
Tocmai săptămâna trecută ,parlamentarii au respins un proiect de lege în care se stabilea că poți trimite poliției înregistrarea video ,cu o declarație că vei merge și în instanță dacă cel vinovat contestă amenda dată de polițist, dar aleșii noștrii ,,iubiți ” au ales partea celor agresivi și au spus că potitia nu poate stabilii dacă înregistrarea e sau nu modificată.Adică doar poliția va putea sancționa dacă observă contravențiile și infracțiunile,dacă vrea și dacă e prezentă acolo în persoană.Adică vrem schimbare dar să rămână așa cum era și până acum: să murim și să ne lovim în trafic din cauza unor șoferi duși cu capul care circulă cu foarte mare viteză,cu mașini bombă ,etc .
Pai sunt unii care habar nu au de reguli de circualtie (in saptamana aceasta o soferita nu-mi acorda prioritate in sens giratoriu, altul schimba banda si ma arunca spre o trecere de pieteni de pe o strada perpendiculara cu sensul meu de mers) si daca vor fi claxonati inseamna ca suntem agresivi? De multe ori te scoate din calm habarnisti de care trebuie sa te feresti, ei nestiind ca au gresit si pun pe altii in pericol.
”deplasarea succesivă de pe o bandă de circulație pe alta sau de pe un rând pe altul, alternând din stânga în dreapta, în scopul depășirii unui șir de vehicule care circulă în același sens” …adica, daca am in fata 20 de carute si pe contrasens este circulatie cat de cat nu mai depasesc? Pe toate odata, depasesc coloana, pe rand, sunt agresiv? Aiurea… Mai spun inca o data. Atata timp cat pentru examenul pentru obtinerea permisului trebuie sa inveti sa repari motorul sau sa acord primul ajutor in conditiile in care la alimentara trebuie sa stau la 2 metrii sa nu ma infectez si nu sunt invatat sa circul in sensul giratoriu cu mai multe benizi, nu o sa se schimbe nimic.
“Se suspenda permisul… pt depasirea viteza legala cu 70 km/ora” !!! Cel care circula cu 69 km/ora peste viteza legala nu prezinta nici un fel de pericol!!!??? CAUZA NR 1 LA ACCIDENTE ESTE VITEZA PREA MARE!!! Ce ar fi ca sa se suspende permisul pt depasirea vitezei legala cu 20 km/ora??? Acum sunt speriati conducatorii auto si nu mai depasesc viteza legala cu 70 km/ora. Ce autoritati incompetente, mizerabile!!!
nu ne e frica de baubau
Opriți bătăile!!!
Bai frate mi se opreste mintea …… Gyuri Pascu de mai sus nu vorbesde fluidizare traffic stai la bariera de te doare capu cate 25-30 de minute , prinzi un semafor pe verde celalat e sigur rosu , drumuriile sunt cu sunt facute semnalizare proasta dar da toti suntem agresivi in traffic .
Si am uitat si treceriile de pietoni pe care trec ca boii uniiii nu se uita sau sa se asigure sa intoarca capu daca vine vreun agresiv si sare in fata lui ca prostu nu se zice in articolul de mai sus , de exemplu sa avem educatie in scoli cu sa traversam strada ,cred ca sar evita multe accidente . Dar noi ne ocupam cum sa le luam permisul daca greseste odata .
Agresivii in trafic si alte incalcari ale codului rutier sunt facute cand nu exista politie de fata ….deci pana nu se pot lua mqsuri de sanctionare pe filmari cu telefon sau camera de bord etc . Modificarile astea legislative exact ca precedentele nu ajuta cu nimc cetateanul. Ce poti sa constati cu 3 -4 echipaje la un municipiu ca aradul