Unul dintre cele mai controversate proiecte propuse aleşilor locali – cel privind licitarea locurilor de parcare dintre blocuri, nu a mai ajuns ieri la vot, în pofida faptului că se afla pe ordinea de zi a şedinţei CLM. Viceprimarul Geanina Pistru, singurul dintre cei trei şefi de la conducerea Primăriei prezent la şedinţă, a precizat din start că trei proiecte au fost scoase de pe ordinea de zi, printre acestea numărându-se şi proiectul parcărilor. Viceprimarul nu a motivat în plen eliminarea acestui proiect. La final, însă, Geanina Pistru a declarat pentru Jurnal arădean faptul că „mai mulţi consilieri locali au lipsit şi de la şedinţă, şi de la comisiile reunite. Am scos proiectul pentru că am dorit să avem o dezbatere cât mai amplă pe acest subiect”.
Dincolo de declaraţii, e clar că executivul s-a temut că nu vor fi suficienţi consilieri ai Puterii care să garanteze că un astfel de proiect, greu de digerat pentru foarte mulţi dintre arădeni şi destul de greu de pus în practică, fără a crea o serie de inconveniente şi nemulţumiri, va trece de consiliu.Ieri, pe masa aleşilor se putea vedea şi câteva dintre sugestiile arădenilor: unii visau deja la afaceri cu parcări, alţii subliniau neajunurile grave ale proiectului.
Executivul local nu s-a sfiit să pună pe masa consilierilor sugestiile şi nemulţumirile formulate în scris de arădeni, cât şi amendamentele deja expuse în comisii la proiectul “privind aprobarea Regulamentului de atribuire/licitare a locurilor de parcare în parcările de reşedinţă din municipiu”. Cât priveşte schimbările pe care aleşii le propun în acest caz, veştile nu sunt neapărat bune. Singurul amendament care pare să ţină cont de arădeni face referire la faptul că „posesorii de autovehicule, cu venituri pe familie (soţ, soţie) sub salariul minim pe economie, pot beneficia de o reducere cu 50% a chiriei”. Diferenţa dintre suma licitată de aceasta şi chiria de bază se va achita însă integral. Amendamentele mai fac referire, de pildă, la faptul că închirierea parcărilor poate fi făcută şi pe o perioadă de trei sau şase luni, nu neapărat pe un an (cu achitarea integrală a chiriei), la rolul crescut al asociaţiilor de propretari în procedurile de licitaţie, sau la faptul că „primăria nu răspunde de asigurarea locului de parcare în cazul ocupării abuzive a acestuia, de către alte persoane decât titularul contractului de închiriere în cazul în care dispozitivul de blocare nu este activat”.
Afacere pentru asociaţii?
Mai interesante sunt însă recomandările cetăţenilor. O societate comercială cu sediul la parterul unui bloc se arată nemulţumită de faptul că o astfel de firmă ar putea primi doar un loc de parcare prin licitaţie şi e nelămurită cu privire la câteva formulări din proiect legate de persoane fizice şi juridice. Alţi arădeni se grăbesc să îmbrăţişeze proiectul Primăriei şi vor să taie din drepturile şi aşa puţine ale arădenilor pe acest subiect, propunând ca „un apartament să nu beneficieze decât de un singur loc de parcare”. Alţii văd în proiectul Primăriei o posibilă afacere personală şi propun ca „locurile de parcare să fie concesionate Asociaţiilor de Proprietari, bineînţeles contra unui mic profit pentru respectiva asociaţie”, susţinând că astfel… taxa va fi mai uşor de strâns. Parcările din sectorul 3 din Municipiul Bucureşti sunt propuse şi ele ca model. Nu toţi arădenii care au scris Primăriei au luat deja în calcul că proiectul va fi aprobat.
Greşelile proiectului
Unii arădeni se întreabă pe bună dreptate ce oferă, în fapt, Primăria în schimbul chiriei percepute, unde îşi vor parca maşinile cei care vin în vizită la locatarii blocurilor respective, sau cei care doar lucrează la magazinele de la parterul blocurilor, ce vor face chiriaşii locurilor de parcare dacă se întorc de la lucru noaptea şi vor găsi locul plătit ocupat de alţii („pe cine să sunăm atunci să intervină?”), de ce se mai impune încă o taxă când se plăteşte deja impozit pe maşini, care sunt locurile amenajate de Primărie şi luate în calcul acum. Alţii propun Municipalităţii, fără echivoc, retragerea proiectului, considerând că o astfel de propunere este inadmisibilă. Una dintre concluziile arădenilor revoltaţi pare concludentă pentru această categorie: „Eu unde parchez? Vă spun eu: în acelaşi loc în care am parcat şi ieri, dar pe care nu am plătit nimic. Şi asta pentru că nu am primit nimic în schimb”.
A.B.
Citiți principiile noastre de moderare aici!