JURNAL ARĂDEAN: Domnule primar Daniel Tomuţa, sunt aproape patru ani de când conduceţi destinele oraşului Sântana. Cum s-a împăcat politica cu administraţia?
DANIEL TOMUŢA: Politica înseamnă vorbe, iar administraţia, dacă e responsabilă, înseamnă cifre. La nivelul unui oraş, un bun gospodar valorează mai mult decât un politician. Când pleci de la 9 km de asfalt în tot oraşul şi după 4 ani ajungi la 30 km, înseamnă succes. Dacă adaug introducerea canalizării pe o lungime de 49 km, reabilitarea clădirilor şcolare, construcţia celor două terenuri sintetice, a celor două parcuri moderne şi a două mari parcări sau reabilitarea a peste 10 km de trotuare, atunci mă pot declara mulţumit.
Se putea face mai mult?
D.T.: Sigur că da. S-au plătit în aceşti patru ani 2,5 milioane lei datorie la bancă. Asta ar fi însemnat încă 8 km de străzi asfaltate. Au fost răscumpărate peste 40 ha terenuri vândute de fosta administraţie, bani cu care se mai puteau asfalta câteva drumuri. Marile probleme ale oraşului au fost canalizarea şi drumurile. Nu a fost uşor. Tot oraşul a fost un şantier. E deranj acasă, când zugrăveşti două camere, dar când în oraş sunt săpaţi 100 km de şanţuri, unele de 6 m adâncime. Mai avem nevoie de înţelegerea cetăţenilor pentru lucrările ce au mai rămas: extindere canalizare, definitivare asfaltări, modernizare podeţe şi şanţuri etc. Pe de altă parte nu a fost uşor nici să facem rost de bani pentru toate acestea. Dacă era uşor le făceau alţii înainte.
Aveţi un secret anume?
D.T.: Nu este un secret. Am redus la maxim cheltuielile şi am încercat să ne auto-gospodărim. În anul 2013 a demarat un amplu proces de dotare a primăriei cu echipamente şi utilaje. Au fost achiziţionate: un buldoexcavator, un tractor cu remorcă şi lamă de zăpadă, un microbuz, o platformă ridicător-basculantă (PRB), o autoutilitară Duster, generator de curent pentru sudură, freză de zăpadă şi s-au primit prin donaţie două maşini de pompieri. În plus, a fost reparată şi vechea Dacie combi ce zăcea în subsolul primăriei şi care a devenit utilă pentru transportul uneltelor şi muncitorilor în diferite locaţii. Toate acestea cu scopul de a putea asigura micile intervenţii şi reparaţii de întreţinere rapid şi la preţuri mici.
Perspective?
D.T.: Să continuăm. Vom asfalta în următorii 4 ani toate străzile din oraş şi din Caporal Alexa. Nu sunt vorbe. Am demonstrat că se poate. Vom extinde canalizarea în toată localitatea. Vom introduce apa în Caporal Alexa. Proiectele există şi finanţarea este asigurată pentru o mare parte dintre acestea.
Sunteţi inginer, vorbiţi foarte tehnic: canalizare, asfaltare, apă… Sântana are şi alte nevoi?
D.T.: Sigur că da. Vă spuneam că sunt pregătite 9-10 proiecte aplicabile imediat ce se deschid liniile de finanţare europeană. Oraşul are nevoie de o casă de cultură, de drumuri agricole, de un parc pentru tineri în zona Boros, de o piaţă modernă, ne dorim să reabilităm gimnaziul latin, corp 3 de clădire de la liceu, să facem piste de biciclete, un ştrand şi altele… Deşi la nivel naţional, pentru o bună perioadă de timp, nu s-au putut accesa fonduri europene, primăria Sântana a acordat o atenţie deosebită acestor fonduri şi a reuşit să semneze două contracte de finanţare pentru reabilitarea liceului şi înfiinţarea fabricii de pavele. Deci se poate.
Citiți principiile noastre de moderare aici!