JURNAL ARĂDEAN: Vă salutăm domnule doctor. Candidați pentru poziția de primar al municipiului. Chiar dacă poate suna banal, pentru început vă întrebăm: care este viziunea dumneavoastră pentru Arad?
ADRIAN WIENER: Aveți dreptate, este important! Dincolo de multele și diversele probleme ale Aradului, o administrație responsabilă trebuie să aibă o viziune, astfel ca preocupările, investițiile, angajamentele să aibă coerență și să transforme ansamblul urbei. Eu văd un Arad care să fie o destinație nu doar pentru turiștii de weekend ci și pentru proprii cetățeni, un oraș în care copiii și tinerii să aibă oportunități, în care să își dorească să rămână. Un oraș mai verde, mai prietenos, cu transport public și alternativ eficient și sigur; cu servicii publice de calitate. Un Arad centrat pe comunitate, care să își regăsească identitatea și prosperitatea.
JA: Sună bine ceea ce spuneți. Întrebarea de 100 de puncte este cum ajungem acolo?
A.W.: Astăzi aș dori să vă vorbesc despre mobilitate. E o parte esențială a unui oraș sănătos. Pierdem multe ore în trafic, în Arad. Ne sufocăm în centru și pe arterele principale, la orele de vârf. În fața Primăriei avem un tranzit de 3.000 de mașini pe oră. Podgoria e la fel. Și există soluții.
JA: Puteți să ne spuneți la ce v-ați gândit?
A.W: Problemele trebuie abordate pas cu pas. Fiecare zonă necesită intervenții specifice, unele chiar foarte simple și ieftine. Piatra cubică montată de Gheorghe Falcă în fața Primăriei este un coșmar pentru șoferi. O voi înlocui cu cel mai silențios asfalt, pentru a economisi timp, bani și a reduce poluarea în centrul orașului.O altă măsură este retrasarea benzilor în fața Primăriei. Este evident nevoie de două benzi pentru virare la stânga dinspre Podgoria spre Prefectură și Bulevardul Decebal. Și două spre teatru; e loc de 4 benzi acolo. Tot bulevardul Decebal are 2 benzi. Circulația ar fi mult mai fluidă. Mai mult, renunțarea la cele 10-12 locuri de parcare din spatele Primăriei și reconfigurarea intersecției Xenopol/Decebal/Dragalina ar face ca să avem 2 benzi continue și pe sensul de la Boul Roșu până la Podgoria. Un pas înainte s-ar face prin devierea în subteran a traficului pietonal, printr-o subtraversare, unde am putea construi o toaletă publică.
Pe Dragalina și Decebal avem concentrate 5 licee spre care se îndreaptă multe, multe mașini; dinspre Micălaca, pe pod, dinspre Vlaicu și restul cartierelor, prin centru. Este evident că pentru acea zonă, spre care converg atâtea mașini, uneori cu singurul scop de a lăsa copiii la școală, e nevoie de transport școlar dedicat, poate chiar cu bandă prioritară pe intervalul orar critic 7:30- 8:30. Autobuze școlare care ar scoate din trafic zeci sau chiar sute de mașini; chiar cu polițist local care să asigure coborârea și traversarea în siguranță a copiilor. Pentru început pilotat în Micălaca, să vedem acceptarea publică a sistemului; să clădim încrederea părinților în sistem. De asemenea, complementar, începutul cursurilor poate fi decalat cu câte 5-10 minute astfel încât tot traficul să se întindă pe o perioadă mai lungă. Spre exemplu, să începem la 8 la Pedagogic, la 8:5 la Moise Nicoară, la 8:10 la Ghiba Birta etc. De asemenea, o zonă strict de drop-off în jurul liceelor la orele critice. Fără parcare, doar staționare în jumătatea de oră din apropierea orei 8.
JA: Ați menționat Podgoria, un alt nod gordian al traficului din Arad…
A.W.: Da, este esențială fluidizarea circulației în Podgoria. Cel mai simplu și natural de poate obține aceasta dacă intersecția devine un sens giratoriu nesemaforizat. Pentru a separa traficul auto de cel pietonal este nevoie de o supra-traversare pietonală, o construcție estetică, adecvată urbanistic și renunțarea la trecerile de pietoni. Pasarela acoperită, parțial transparentă, ar oferi perspectivă și ar pune și mai mult în valoare Catedrala și lacul de la Pădurice. O asemenea soluție este mult mai ieftină și durează mult mai puțin, cu mult mai puțin disconfort decât o subtraversare pentru mașini. Evident, pasarela va trebui conectată cu stațiile de tramvai și autobuz.
Tot aici este nevoie de o clădire multifuncțională pe 3-4 nivele pentru parcarea a 4-500 de mașini – pe amplasamentul actualei stații de autobuz din lateralul Catedralei. Această facilitate, combinată cu altele, precum gratuitatea călătoriei cu tramvaiul pe segmentul Podgoria – Teatru, ar stimula și mai mult lăsarea mașinii în parcare și accesarea centrului cu transportul în comun, pas necesar pentru pietonalizarea și revitalizarea sa.
JA: Dar nu toți arădenii sunt șoferi sau au mașină. Pentru ceilalți, ce soluții aveți?
A.W: Aradul poate deveni un oraș prietenos cu bicicliștii și mă refer la acoperirea nevoii de transport, nu de agrement. Însă pentru asta trebuie oferite condiții care acum lipsesc și descurajează chiar și deținerea unei biciclete. Ca primar, voi amplasa hangare pentru biciclete în cartierele de blocuri. Este o soluție simplă, care poate face să dispară nevoia de a urca bicicleta la etaj. În paralel, mă voi asigura că există rastele pentru biciclete în zonele de destinație, lângă instituții, școli, etc.