Mult așteptata lansare a Scooterson, despre care s-a scris că este un vehicul inovativ conceput la Arad, nu a mai avut loc, iar creatorii n-au contorizat nici cele 300 de precomenzi pe care și le-au propus.
Peste câteva luni se împlinesc doi ani de când scuterul inteligent, conceput în birourile de pe strada Voinicilor din Arad, a fost prezentat ca o inovație, la Timișoara, la Salonul Internațional de Invenții și Inovații „Traian Vuia”. Scooterson a făcut impresie foarte bună, iar toată presa din România a scris despre „invenția” de la Arad, despre cel mai inteligent scuter existent în lume la acel moment. Timp de un an, pe acest subiect s-a scris foarte mult în presa națională și s-a anunțat inclusiv începerea producției în Singapore.
În ultimul an, nicio noutate nu a mai venit dinspre inițiatorii ambițiosului proiect. Pe pagina de Facebook „Scooterson”, ultima postare este din 12 august 2016, iar pe pagina de web a proiectului perioada de precomenzi pentru primele 300 de scutere încă nu s-a încheiat. Până acum ar fi fost rezervate aproximativ 250 de vehicule inteligente, pentru care se oferă un discount de 500 de dolari. Surpriza este că pe site apare încă anunțul potrivit căruia primul scuter va fi livrat în martie 2017, adică luna viitoare, iar cele 300 vor ajunge la clienți până în iunie. În realitate, producția e departe să fie lansată.
Scuter american
Fondatorii români ai companiei sunt Mihnea de Vries și Flavius Balaj, cărora li se adaugă doi americani. Din România, la proiect au mai lucrat câțiva arădeni și timișoreni, între care Ionuț Predescu, designer industrial, și George Poenaru, programator.
Pentru a afla care mai sunt intențiile creatorilor Scooterson, am luat legătura cu fondatorii. Liderul de proiect, Mihnea de Vries, cel care de altfel a avut ideea conceperii unui scuter inteligent și cu un consum energetic foarte mic, a acceptat să vorbească despre proiect în exclusivitate cu Jurnal Arădean și Aradon. Informațiile pe care ni le-a dezvăluit îi vor dezamăgi, însă, pe mulți arădeni și români, care se mândreau cu „invenția” de pe plaiurile mioritice.
Ei bine, „invenția” nu este o invenție și nu este nici măcar românească. O spune răspicat Mihnea de Vries, care de altfel s-a arătat supărat că presa „a exagerat” mult pe acest subiect: „Scooterson este dezvoltat de o firmă înregistrată în USA, în Silicon Valey, și toată proprietatea intelectuală aparține acestei firme americane, deci nu se poate afirma că e un produs made in România. Chiar dacă o parte dintre fondatori sunt români, compania noastră este americană și nu ar fi corect față de noii co-fondatori americani să susținem că e produs românesc”.
De altfel, liderul de proiect afirmă că Scooterson nici măcar nu se adresează prea mult pieței românești, fiind un produs poziționat premium, destul de scump pentru puterea de cumpărare a românilor, care cu aceiași bani își pot cumpăra o mașină folosită dar bună.
Lansarea, în SUA
Dacă în interviurile date în 2015, Mihnea de Vries spunea că și-a propus să vândă, în primă fază, 1.000 de scutere, iar investiția să fie recuperată până în 2017, lucrurile stau cu totul diferit în acest moment. Scooterson nici măcar nu a fost lansat vreodată, ci doar prezentat public un concept, un prototip. Prima dată la Timișoara, iar a doua oară la Arad, în toamna anului 2015, în cadrul unui eveniment desfășurat la fabrica de tramvaie Astra. Au urmat și alte prezentări, inclusiv într-un mare centru comercial din București. „Nu am lansat niciodată acest produs. Lansarea, când va avea loc, va fi în SUA. Toate aparițiile din România au fost neprogramate, niște prezentări de concept”, a spus fondatorul.
Versiune îmbunătățită
Mihnea de Vries nu poate spune când va lansa scuterul. El afirmă că produsul nici nu a fost adus la un stadiu final, ci încă se lucrează la design. Ba mai mult, ce va apărea pe piață va fi diferit de ce a fost prezentat până acum, pentru că între timp au apărut numeroase modele similare, multe fabricate în China. Practic, piața a fost inundată de scutere inteligente, astfel că arădenii trebuie să vină cu ceva nou.
„Produsul final va fi diferit, ca design, pentru că vrem să ne ferim de acuzații că am copiat vreun model existent deja. Fac referire și la acel model din Germania, despre care s-a scris că seamănă foarte mult cu Scooterson și ne-ar fi inspirat. De aceea, detaliile despre noul model rămân secrete până în ziua lansării, pentru că avem concurență, care poate e mult mai bine finanțată decât noi. Pot să vă spun că produsul final va arăta mult mai bine decât conceptul inițial și va avea multe funcționalități noi, despre care nu pot vorbi acum”, ne-a spus Mihnea de Vries.
Legat de acuzațiile lansate de unii ziariști potrivit cărora scuterul inteligent nu era o noutate la momentul prezentării Scooterson, liderul de proiect spune că nu și-a asumat niciodată acest produs ca pe o invenție: „Noi nu am inventat nimic, ci doar am folosit tehnologii existente pe piață pentru a crea un vehicul inteligent”.
Asamblat în Arad și Mexic
Fondatorii companiei au cheltuit până acum aproximativ 300.000 de dolari, din care 50.000 de dolari au fost banii personali, iar diferența a fost asigurată de mici investitori. Este nevoie însă de o sumă mult mai mare pentru a se ajunge pe linia de fabricație, de ordinul milioanelor de dolari. Creatorii scuterului inteligent sunt însă optimiști, dar nu vor să-și dezvăluie planurile de finanțare.
În momentul de față, pe lângă munca la design și funcționalități, compania se ocupă și de birocrația care trebuie parcursă pentru lansarea produsului, cum ar fi obținerea unor certificate. „Mergem mai încet decât ne-am fi dorit, pentru că sunt multe probleme de rezolvat”, a spus Mihnea de Vries. El aunță că asamblarea scuterelor (pentru că toate componentele vor fi cumpărate de la producători diferiți) va avea loc în Arad, pentru piața europeană, și undeva în Mexic, pentru piața americană. În Arad, asamblarea se va face într-o hală proprie, iar prețul de vânzare va fi de aproximativ 2500 de dolari.
Un scuter conectat la telefon
La prezentările precedente, creatorii anunțau că Rolley Scooterson va avea o autonomie a bateriei de 50 de kilometri și o viteză maximă de rulare de 25 de kilometri pe oră. Se va încărca la orice priză și va avea costuri mici de exploatare, sub un leu la 100 de kilometri parcurși. Vehiculul nu are accelerație, ajustând viteza în funcție de poziția corpului. În plus, toate obiceiurile de conducere ale proprietarului sunt memorate, pentru că scuterul se conectează la orice smartphone sau smartwatch, prin bluetooth și cu ajutorul unei aplicații. Vehiculul pornește automat când proprietarul se apropie de el, astfel că nu are cheie de contact. Și blocarea se face automat, când proprietarul se îndepărtează. Motorul poate fi deblocat de la distanță, prin internet, în caz că proprietarul vrea să împrumute cuiva scuterul, iar sistemul antifurt este, de asemenea, unul ingenios: roțile se blochează dacă vehiculul este mișcat în mod neautorizat, iar alarma pornește imediat, transmițând semnale și pe telefonul proprietarului.
Citiți principiile noastre de moderare aici!