Fericiţi şi liniştiţi, cel puţin pentru un timp. Este vorba de patronii societăţii SC Alex Edilitare SRL, o societate din Arad, cu sediul pe strada Lipovei, singura firmă, în fapt, agreată de Primărie pentru refacerea la forma iniţială a carosabilului şi trotuarelor afectate de săpături. Nu vi se pare un motiv suficient de bucurie pentru cei vizaţi? Atunci vă spunem că, în urmă cu mai puţin de trei săptămâni, aleşii locali municipali au votat un proiect de hotărâre care stabileşte clar, printre altele, cum se reface carosabilul şi trotuarele în urma lucrărilor de intervenţie de tip edilitar, dar şi faptul că astfel de lucrări pot fi făcute de cei care au distrus străzile din Arad doar cu firme agreate de Municipalitate.
Iar, până în prezent, pentru acest an şi până în 13 iulie anul viitor, pe lista agreată a Primăriei se află doar firma menţionată mai sus. Aceasta nu înseamnă, însă, că doar această societate va astupa anul acesta şi anul viitor gropile din carosabilul oraşului, dar sigur înseamnă că în acest moment firme precum Compania de apă, E.On Gaz, Enel sau altele nu vor putea apela decât la Alex Edilitare pentru a acoperi lucrările pe care le fac pe străzile şi trotuarele din municipiu.
Pentru a ajunge pe „Lista cu societățile agreate, pentru refacerea la forma inițială a carosabilului și trotuarelor afectate de săpături, în Municipiul Arad, în conformitate cu HCLM nr.157/1998” trebuie mai întâi să te adresezi Primăriei Arad iar, mai apoi, trebuie să îndeplineşti condiţiile impuse de Municipalitate pentru a putea face parte din lista firmelor care astupă gropile. Apoi, companiile de utilităţi şi persoanele fizice care fac lucrări în carosabil vor putea alege între firmele aflate pe lista cu pricina. Pe moment, însă, aşa cum spuneam, pe listă se află o singură societate.
Prevederea privind obligaţia de a reface lucrările cu firme agreate nu este una nouă, deşi se regăseşte în noul regulament aprobat de CLM cu mici modificări faţă de prevderile din trecut. Şi în trecut firmele erau obligate să-şi aleagă societăţile cu care să astupe gropile, o astfel de obligaţie fiind stabilită de Primăria Arad încă din 1998. Numai că, în trecut, cei care introduceau utilităţile în oraş şi nu numai aveau la dispoziţie mai multe societăţi cu care să execute astfel de lucrări. Potrivit informaţiilor furnizate de purtătorul de cuvânt al Primăriei Arad, Corina Drăghici, anul trecut, de pildă, 4 firme erau pe lista celor agreate pentru refacerea la forma inițială a carosabilului și trotuarelor afectate de săpături, în Municipiul Arad. Tot Drăghici a precizat că lista de anul acesta poate fi completată cu firme care solicită să intre aici şi care îndeplinesc standardele tehnice şi de calitate impuse de hotărârea CLM din 1998. „Lista e una deschisă”, a încheiat purtătorul de cuvânt al Primăriei Arad.
Unul pentru toţi?
Cei interesaţi să intre pe lista în cauză trebuie să ştie că vor primi termen limită până la care vor putea astupa gropile din asfalt, dacă îndeplinesc toate condiţiile impuse. Acesta este şi unul dintre motivele pentru care pe lista agreată de Primărie a rămas doar o singură firmă. Ce rămâne de văzut este dacă firma amintită, în cazul în care alte companii nu-şi vor face loc pe listă, va avea capacitatea să acopere toate gropile din asfalt.
Regulamentul votat de curând de aleşii municipali vorbeşte de faptul că de acum nu se vor mai sparge străzile pentru diverse lucrări edilitare fără ca cei care fac acest lucru să refacă carosabilul sau trotuarul în forma iniţială cu firmele agrate de Primăria Arad…. în cel mult 72 de ore!
„Regulamentul privind avizarea, executarea, urmărirea şi recepţionarea calitativă a lucrărilor edilitar-gospodăreşti (carosabil, trotuare, platforme, alei şi zone verzi) din municipiul Arad”, căci despre acesta este vorba, vine să înlocuiască (prin completare şi clarificare) Hotărârea CLM Arad nr.230/2012, referitoare la avizarea, executarea, urmărirea şi recepţionarea calitativă a lucrărilor edilitar gospodăreşti. Câteva reguli noi sunt cuprinse în acest nou regulament, prezentat de Jurnal arădean şi www.aradon.ro la momentul la care actul a fost supus transparenţei decizionale şi mai apoi dezbaterii publice organizate de Municipalitate.
Care sunt obligaţiile celor care fac săpături
În cadrul Regulamentului s-a decis, printre altele, că cei care vor aviz de săpături vor avea nevoie de o cerere tip pentru autorizarea începerii lucrării, de autorizaţie de construire, de graficul de execuţie pe zile a lucrării, avizat de Serviciul Întreţinere şi Reparaţii Căi de Comunicaţii Terestre (şi nu cum era în trecut, cu termene largi), de planul de situaţie al lucrării, de avizul Poliţiei Rutiere pentru lucrările executate în carosabil, de taxa pentru săpături pe domeniul public etc. Şi, în plus, cei care vor să facă lucrări vor avea nevoie şi de contractul de refacere a spaţiului afectat în urma săpăturii, încheiat între solicitantul avizului de săpătură pentru lucrările edilitare şi unul dintre constructorii agreaţi de Primăria Arad pentru refacerea carosabilului iar, după caz şi de contractul pentru refacerea spaţiului verde. Totul pe cheltuiala solicitantului, în baza unui contract bine stabilit. Cu specificaţia clară că „refacerea la forma iniţială a spaţiilor afectate se realizează prin grija constructorului în maxim 72 de ore de la finalizarea lucrării avizate prin avizul de săpătură”.
Trei ani, de neatins
Poate ar trebui amintit aici, tot legat de săpăturile din asfalt, că o prevedere mai veche a fost reiterată şi în actualul regulament. Cea potrivit căreia „pe străzile pe care carosabilul a fost modernizat/reabilitat în totalitate, se interzice spargerea pentru execuţia de noi reţele, racorduri şi branşamente timp de 3 ani, de la data încheierii procesului verbal de recepţie pentru lucrările la carosabil”.
Citiți principiile noastre de moderare aici!