Asociaţia Pro Infrastructură, entitatea care, de ani de zile, supraveghează marile proiecte de infrastructură din ţara noastră, lansează ideea că anul 2025 va fi unul bun în ceea ce priveşte şosele din România, referindu-se la inaugurarea de noi autostrăzi. Totuşi, când e vorba de Drumul Expres Arad-Oradea, cei de la API ridică din umeri. Începem cu partea optimistă: „Va fi un an bun în infrastructura rutieră chiar dacă va fi unul rău cu instabilitate politică, buget de stat găunos și tăieri de investiții. În 2025, prima dată în istoria sa, România are 157 kilometri de autostradă și drum expres care cu siguranță vor fi dați în trafic. În condiții normale, sunt șanse mari să ne apropiem pentru al doilea an consecutiv, ba chiar să trecem de borna 200 de kilometri. Dacă toate planetele se vor alinia neverosimil la fel ca în 2024, scenariul super-optimist ne duce la 243 de kilometri și minunile la 280 de kilometri, cu antreprenori care să se autodepășească (din nou), să lucreze cu toată forța pe sute de milioane de euro fără să fie plătiți cu lunile, cu birocrație rezolvată rapid de stat și vreme foarte secetoasă minim jumătate de an”, prognozează cei de la Pro Infrastructură. Aceştia detaliază: „Începem cu bucățile certe și clare, în total 157,74 kilometri, al căror calendar optimist de inaugurare arată cam așa. Dacă vremea va permite, în februarie-martie avem A7 Buzău-Focșani lot 1 (UMB): 4,6 kilometri, între nodurile Buzău Est și Buzău Nord. Tot cam atunci, tot pe A7, 28,35 kilometri Mizil-Spătaru (Coni-Trace). În aprilie-mai restul de 12,315 kilometri pe DEx12 Albota-A1 (UMB). Primăvara se încheie cu restul de 15,35 kilometri din A1 Pitești-Curtea de Argeș (WeBuild). Chinul Aktor și al nostru sperăm să fie gata în mai-iunie cu A0 Sud între A1 și DN6, 17,965 kilometri. În iunie avem ciotul DEx4 de la Tureni, 4,957 kilometri (Dimex-Con-A). Chiar dacă s-ar adeveri scenariul cel mai negru în țară, UMB tot va livra cel puțin 60,302 kilometri pe A7, adică loturile 2 și 3 ale A7 Focșani-Bacău între Adjud Sud și Bacău Sud, din care Centura Adjud (Domnești-Adjudu Vechi) poate și trebuie să fie deschisă în iunie-iulie, restul (până) la sfârșitul anului. În noiembrie-decembrie așteptăm și A7 Buzău Vest-Buzău Est, 13,9 kilometri (Nurol). Total certitudini: 157,74 kilometri.
Acum încep dezbaterile și calculele. Asul din mânecă îl are tot UMB. Întrebarea este câtă capacitate tehnică va avea (în special pe structuri), câți bani are guvernul, cât poate lucra constructorul pe caiet și care vor fi secțiunile unde se va concentra. Lotul 1 Focșani-Bacău are termen contractual septembrie 2025, iar celelalte 5 tronsoane până la Pașcani, noiembrie 2025. Împreună sunt 173,3 kilometri care, în opinia noastră, nu vor fi toți gata în 2025. Pe lângă segmentele sigure amintite în paragrafele anterioare, sunt şanse mari să primim una din variantele: 49,3 kilometri între Bacău Nord (Săucești) și Roman Nord (Săbăoani); 35,6 kilometri între Focșani Nord și Adjud Sud (Domnești), segment extra-dificil cu 4 poduri-monstru pe intervalul Garoafa-Tișița. Evident, e posibilă și o combinație între cele două, fiind multe noduri pe traseul Focșani-Pașcani.
În opinia noastră, varianta optimă pentru cetățeni (oferă mai mulți kilometri, elimină traversarea orașelor Adjud și Roman, dopurile majore de pe traseu), relativ mai ușoară din punct de vedere tehnic și implicit mai sigură ca inaugurare este prima: autostradă continuă între Adjud Sud (Domnești) și Săbăoani (Roman Nord), iar capetele dinspre Focșani, respectiv Pașcani, să fie împinse în 2026. În 2025 cei de la UMB au scadență și pe cei 10,77 kilometri pe DEx6 Galați-Brăila care pot fi gata în toamnă dacă se dorește asta. Așadar, în total, sunt şanse mari ca UMB să livreze încă 49,3 (A7) + 10,77 (DEx6) = 60,07 kilometri sau 35,6 (A7) + 10,77 (DEx6) = 46,37 kilometri.
Șanse 50/50 avem pe 25,31 kilometri unde e nevoie de mobilizare serioasă, utilaje și oameni. Ciotul de 4,47 kilometri pe A0 Nord între A2 și DN3 este posibil în decembrie doar dacă se va lucra tot anul, iar restricțiile de mediu pe Lacul Cernica teoretic nu vor permite asta. Pe 8,6 kilometri între DN3 și DN2, chinezii de la CCECC au termen noiembrie 2025. Pot să-l respecte numai dacă va fi presiune din partea autorităților și a vecinului UMB fără de care tronsonul va fi muzeu. Tot UMB este și pe cei 12,24 kilometri ai A3 Zimbor-Poarta Sălajului aflați în mare întârziere. Teoretic, pot fi deschiși cel mai devreme în septembrie, dacă stă dealul Zimbor și doar dacă antreprenorul mai găsește niște forță să trimită și aici. La categoria <Minuni> îi avem pe cei de la Erbașu de pe A3 Suplacu de Barcău-Chiribiș. Termenul de execuție pe cei 26,35 kilometri este de 18 luni și încă nu au autorizație de construire. Un efort excepțional este posibil, dar improbabil pe un sector cu multe necunoscute și complicații care a văzut prima lopată dată de Bechtel în urmă cu, atenție, 20 de ani și jumătate. Tot o minune ar fi și cei 9,861 kilometri de pe A1 Curtea de Argeș și Tigveni. Austriecii de la Porr dau semnale că încearcă un record nemaivăzut, având termen martie 2027. În 3 luni finalizează săpătura la tunel și vor să accelereze cămășuirea, dotările și finisajele. O variantă ar fi concentrarea pe un fir, dar greu de crezut că vor reuși și că IGSU/DSU vor fi de acord cu inaugurarea unei singuri galerii, cu riscuri majore în caz de accident ori incendiu care necesită evacuare. Pe lângă zestrea consistentă în numărul de kilometri dați în folosință, indiferent de scenariu, marea știre rutieră din 2025 este închiderea certă a unor verigi lipsă cheie: DEx12 și A0 Sud, plus A7 în zona Buzăului. Deci rute complete pe Craiova-București-Constanța, Curtea de Argeș-București-Constanța, București-Buzău-Focșani. Și, dacă se dorește și se reușește, A7 completă până la Bacău. Starturi de lucrări? Avem, avem, așteptate încă din 2024, dar aflate doar în pregătire până acum: ultimul tronson al A0 între A1 și DN1, A1 Sibiu-Pitești secțiunile 2 și 3, A3 Suplacu de Barcău-Chiribiș, A13 Boița-Făgăraș”.
Semne de întrebare
Mai departe, cei de la Pro Infrastructură vorbesc despre lucrările asupra cărora planează semne de întrebare. Iar două dintre acestea vizează direct şi Aradul. „Adăugăm șantierele nou-nouțe în 2025: A3 Chiribiș-Biharia, dacă se finalizează la timp disputele din instanță dintre Selina/Trameco și CNAIR. Plus capetele din PNRR ale A8 dinspre Târgu Mureș, respectiv Moțca. Dacă se rezolvă la timp contestațiile și semnarea contractelor, in-extremis am putea vedea ceva în teren măcar pe unul din cele trei sectoare ale DEx16 Arad-Oradea. Acest an ar trebui să ne aducă și centurile rutiere de la Biharia, Făgăraș, Zalău, Mizil și Comarnic. Și drumul de legătură A1-DN69 la nord de Timișoara”, spun cei de la API. Aşadar, contestaţiile licitaţiilor ar putea face ca niciunul dintre cele trei loturi ale Drumului Expres Arad-Oradea să nu fie începute, fizic, în acest an. Totuşi, dacă privim optimist, iar contestaţiile vor fi finalizate rapid, cu tot cu procesele din instanţe, poate că toate cele trei loturi vor fi începute. Rămâne, însă, ca timpul să răspundă la aceste întrebări.
Citiți principiile noastre de moderare aici!