ARAD. I s-a întâmplat, cu siguranţă, oricărei persoane care a fost internată într-un spital public. Deşi asigurarea de sănătate e achitată la zi, deci ar trebui să beneficiem de gratuitatea spitalizării şi a serviciilor medicale de care avem nevoie, ne trezim puşi în situaţia de a scoate bani din buzunar pentru a cumpăra diverse medicamente sau materiale sanitare pe care spitalul nu le are. Sau, poate, un dispozitiv medical „mai bun”, pe care îl recomandă medicul. Şi, chiar dacă nu ni se pare corect ce se întâmplă, facem rost de bani şi plătim pentru că sănătatea e mai importantă decât orice.
Cei mai mulţi dintre pacienţii care au trecut prin astfel de situaţii s-au externat fericiţi că au scăpat de probleme. Şi atât. Sunt însă şi câţiva oameni care ştiau că injusteţea situaţiilor în care au fost puşi poate fi îndreptată. Că în România există şi se aplică o lege – Legea 157/2008 – care prevede că pacienţii au dreptul la rambursarea cheltuielilor făcute în spital pentru medicamente şi materiale sanitare. „Anul trecut, nouă pacienţi au solicitat Spitalului Clinic Judeţean de Urgenţă Arad rambursarea de diverse sume totalizând 7.500,33 lei” – precizează dr. Adrian Wiener, director medical al unităţii.
Argumente
Toate solicitările primite din partea pacienţilor externaţi au fost onorate de Spitalul Judeţean, banii necesari acoperirii acestor cheltuieli fiind asiguraţi din bugetul spitalului. Nu e o sumă foarte mare, după cum nici solicitările nu au fost foarte multe. Şi nu sunt multe pentru că – potrivit dr. Adrian Wiener – „rar s-a întâmplat ca spitalul să nu asigure medicamentele şi materialele sanitare de care aveau nevoie pacienţii”.
Dar numărul scăzut al cererilor de rambursare poate fi explicat prin cel puţin alte două argumente: pacienţii fie nu au ştiut că au dreptul să-şi recupereze banii, fie nu au îndrăznit să solicite restituirea acestora. Au fost şi situaţii în care, dornici să li se facă dreptate, oamenii s-au adresat Casei de Asigurări de Sănătate (CAS). Dar nu acesta e locul potrivit…
Legea, de partea asiguratului
„Orice ban cheltuit de pacientul internat în spital pe medicamente, materiale sanitare sau dispozitive medicale trebuie recuperat de la spital. Pentru că, pe perioada spitalizării, pacientul trebuie să beneficieze gratuit de toate acestea. Dacă spitalul nu îi asigură aceste produse iar pacientul trebuie să şi le cumpere, atunci, imediat după externare, pacientul poate să solicite în scris spitalului rambursarea cheltuielilor. Conform legii, pacienţii au dreptul să-şi recupereze banii de la spital, iar spitalele au obligaţia să plătească” – subliniază dr. Gheorghe Domşa, preşedinte-director general al CAS Arad.
Mai trebuie menţionat că pacienţii care solicită rambursarea cheltuielilor trebuie să păstreze biletul de trimitere şi de ieşire din spital, precum şi facturile care arată cheltuielile făcute.
CITESTE SI:
Spitalul cumpara medicamente de milioane
Citiți principiile noastre de moderare aici!