Pagini celebre din operetele cele mai îndrăgite ale repertoriului vienez, vor încheia cea de-a V-a ediţie a FestivaluluiArădean de Muzică Vieneză, eveniment care se bucură de înaltul patronaj al Ambasadei Austriei în România. Având în vedere faptul că ediţia din acest an s-a bucurat de publicul cel mai numeros de până acum, conducerea Filarmonicii de Stat din Arad oferă melomanilor săi o adevărată Gală de operetă. Concertul de închidere al Festivalului va avea loc luni, 15 noiembrie, în sala mare a Palatului Cultural, cu începere de la ora 19.00.
Corul Academic împreună cu Orchestra Simfonică a Filarmonicii de Stat din Arad vor fi conduse de dirijorul austriac, Wolfgang Gröhs. Pentru ca o adevărată Gală de operetă să beneficieze de toate ingredientele succesului, avea nevoie şi de o soprană şi un tenor. Astfel, soliştii de luni seara se numesc Jowita Sip şi Karl Michael Ebner, ambii din Austria.
Unele dintre cele mai încântătoare decupaje de operetă, dedicate lumii de maeştrii austrieci ai divertismentului încheie ediţia din acest an a Festivalului Arădean de Muzica Vieneză. Un „foc de artificii” sonor, alcătuit din autografe Franz von Suppé, Johann Strauss, Franz Lehar sau Emmerich Kalmann recompune alături de invitaţi lirici „în premieră”, atmosfera Vienei şi a marilor teatre de operetă.
De la culminaţiile din Liliacul, sau ariile „Reginei operetelor” - aşa cum a fost denumită prin tradiţie Văduva veselă, sau de la universala popularitate a uverturilor lui Franz von Suppé la numerele pline de vitalitate ale Silviei, cel mai mare succes din catalogul spectacolelor lui Emmerich Kalman, selecţia reaminteşte încă odată de creaţii pline de savoare, temperament şi imaginaţie. Acestora li se alătură minunatele dansuri ale familiei Strauss, miniaturile care au ştiut să anime decenii de-a rândul seratele şi petrecerile Vienei.
Soliştii Galei
Născută la Pila, în Polonia, Jowita Sip a început să studieze baletul şi apoi pianul, continuând să se specializeze după examenul de maturitate în domeniul artei vocale. A studiat canto şi teatru la Academia de Stat şi la Opera Naţională din Varşovia, iar din 1997 s-a aflat sub îndrumarea profesorilor Gerhard Kahry (canto) şi Charles Spencer (lied şi oratoriu) la Universitatea de Muzica şi Arte Plastice din Viena. Critica a apreciat constanţa şi claritatea vocală a sopranei, intonaţia precisă şi expresivitatea ei teatrală. Din timpul anilor de studii, a colaborat în diferite producţii de spectacole şi şi-a asumat roluri precum Frasquita din opera Carmen, Adela, din opereta Liliacul sau Bastienne în Bastien şi Bastienne de Wolfgang Amadeus Mozart.
Tenorul Karl-Michael Ebner şi-a început cariera muzicală în celebrul ansamblu Wiener Sängerknaben, a studiat oboiul, arta vocală şi dirijatul la Hochschule für Musik und darstellende Kunst din Viena şi începând din 1990 a continuat să îşi desăvârşească arta interpetativă sub îndrumarea profesoarei Gertrude Grob-Brandl urmând şi specializarea Lied şi oratoriu la Universitatea Bruckner din Linz.
Din 1995 este director artistic al Festivalului de la Steyr, din 1997 director general al Teatrului de operă şi musical de la Bad Hall, iar din 1990 este conducătorul ansamblului vocal USO.
În 1995 a debutat la Landestheater din Linz în cadrul Festivalului Internaţional Bruckner iar în 2001 la Staatsoper din Viena, în rolul Monostatos din Flautul fermecat. Conlucrări de prestigiu i-au confirmat succesele pe scene din SUA, Teatro Firenze (Italia), Germania, Franţa, Festivalul de la Macau, Opera din Hong Kong, Opera din Peking, Sevilla, Madrid si Bilbao, Festivalul Arge / Mauthausen sau Staatsoper din München.
Solistul a realizat numeroase înregistrări de disc şi radio, cu ansamblul USO, Wiener Sängerknaben, Florianer Sängerknaben, Wiener Kammerorchester, Wiener Akademie, Wiener Symphonikern. Cel mai recent proiect al tenorului a fost înregistrarea integrală a operetei Silvia, cu Richard Boning.
V.F.
Citiți principiile noastre de moderare aici!