ARAD. Răsfoim împreună un nou capitol de literatură muzicală rusă, seara dirijorului Jozsef Horvath şi a invitatului său, baritonul Florin Estefan fiind o seară cu partituri spectaculoase de Alexandr Borodin, Modest Musorgski şi Piotr Ilici Ceaikovski.
Programate în primă audiţie la Arad, Cântecele şi dansurile morţii de Modest Musorgsky constituie momentul central al celui de al treilea concert al lunii – de joi 21 noiembrie – , înlocuind tradiţionala partitură instrumentală cu una dintre creaţiile cheie ale istoriei muzicii ruse. Senzaţionalele cântece pentru bariton, pe textele lui Arseny Golenishchev – Kutuzov sunt însoţite în prima parte a concertului de la ora 19, de uvertura la opera Cneazul Igor de Alexandr Borodin, iar după pauză, de Simfonia a IV-a de Ceaikovski, prima din tripticul simfonic final, adevărata regie a universului interior al muzicianului.
Portret – Horváth József
Horváth József a început să studieze vioara şi pianul de la vârsta de şase ani. În anul 1999 a absolvit dirijatul coral iar în 2001 dirijatul de orchestră la Academia de Muzică „Gh. Dima” din Cluj, unde a fost îndrumat de Petru Sbârcea, Florentin Mihăiescu, Cornel Groza şi Gheorghe Victor Dumănescu. A participat la cursurile de măiestrie susţinute de Christfried Brödel, János Fürst, George Pehlivanian, Ghennady Rojdestvensky şi Kurt Masur.
Evoluţia profesională i-a fost influenţată în mod semnificativ şi prin participarea sistematică la repetiţiile şi concertele marilor dirijori Claudio Abbado, Rudolf Barshai, Sir Colin Davis, Adam Fischer, Gianluigi Gelmetti, Valery Gergiev, Philipe Herreweghe, Leonard Slatkin, Pinchas Steinberg, Jesús López-Cobos, Miguel Angel Gomez Martinez şi George Pretre.
Începând din 1999 este dirijor al Operei Maghiare şi în paralel, din anul 2006 şi al Operei Naţionale Române din Cluj. Dintre cele 30 de titluri asumate în repertoriul de operă amintim: Flautul fermecat, Don Giovanni, Elixirul dragostei, Lucia di Lammermoor, Bărbierul din Sevilla, Nabucco, Macbeth, Traviata, Rigoletto, Trubadurul, Simone Boccanegra, Forţa destinului, Bal mascat, Don Carlos, Aida, Otello, Boema, Madama Butterfly, Tosca, Turandot, Carmen, Cavalleria Rusticana, Paiaţe şi Candide.
Ca dirijor invitat a condus orchestrele Filarmonice din Arad, Bacău, Braşov, Cluj-Napoca, Satu-Mare, Sibiu, Timişoara, Târgu-Mureş, Orchestra Naţională Radio din Bucureşti, Orchestra de Cameră Radio din Bucureşti, Opera Naţională Bucureşti, Opera Naţională Română Timişoara, Corul Radiodifuziunii din Budapesta şi Orchestra Simfonică RTVE din Madrid.
A fost iniţiatorul şi directorul artistic al festivalului comemorativ Liszt 200, organizat la Opera Maghiară din Cluj în Octombrie 2011, în cadrul căruia au fost invitaţi printre altele Corul Radio din Budapesta, Corul Academic Radio din Bucureşti, Orchestra de Cameră Liszt Ferenc din Budapesta, organistul Fassang Laszlo, pianiştii Imre Rohmann, Daniel Goiţi şi Csiky Boldizsar. Pe lângă concerte, recitaluri şi un simpozion muzicologic, cu ocazia evenimentului s-a dezvelit o placă memorială pe clădirea fostei Redute unde marele pianist a concertat în anii 1846 şi 1879.
Portret – Florin Estefan
Baritonul Florin Estefan a absolvit în 2004 Facultatea de Muzică din cadrul Universităţii din Oradea, unde a studiat cu Maestrul Alexandru Fărcaş şi Gheorghe Mogoşan. Din anul al doilea de studenţie, la vârsta de 20 de ani i s-a oferit postul de solist al Operei Naţionale Române din Cluj Napoca, unde a fost angajat timp de patru ani.
A participat la competiţii şi i-au fost decernate numeroase premii, printre cele mai importante fiind Concursul internaţional de interpretare vocală Hariclea Darclée (Premiul I), Concursul Naţional Sabin Drăgoi (Premiul I) şi Festivalul Naţional al Liedului Românesc, unde a primit Premiul de Excelenţă.
În cariera sa, baritonul a apărut pe numeroase scene atât în Romania cât şi în străinătate (Grecia, Austria, Italia, Belgia, Cehia, Irlanda, Japonia, Statele Unite, Australia şi Marea Britanie )
Repertoriul său vocal simfonic cuprinde Simfonia a IX-a de Ludwig van Beethoven, Cäcilienmesse de Joseph Haydn, Recviemul de Wolfgang Amadeus Mozart, Petite Messe Solennelle de Gioacchino Rossini, Carmina Burana de Carl Orff, Recviemul de Gabriel Fauré, Cântecele şi dansurile morţii de Modest Mussorgsky sau Die Legende der Heiligen Elisabeth de Franz Liszt. Din repertoriul de operă, baritonul a asimilat rolurile principale din spectacolele Don Giovanni (Don Giovanni), Cosi fan tutte (Guglielmo) şi Nunta lui Figaro (Figaro şi Contele Almaviva) de Wolfgang Amadeus Mozart, Căsătoria secretă (Contele Robinson) de Domenico Cimarosa, Ifigenia în Aulida (Agamemnon) de Christoph Willibald Gluck, Lucia di Lammermoor (Enrico), Don Pasquale (Malatesta) şi Elixirul dragostei (Belcore) de Gaetano Donizetti, Bărbierul din Sevilla (Figaro) de Gioacchino Rossini, Boema (Marcello) şi Madama Butterfly (Sharpless) de Giacommo Puccini, Traviata (Germont), Trubadurul (Contele de Luna) şi Bal mascat (Renato) de Giuseppe Verdi, The Rake’s Progress (Nick Shadow) de Igor Stravinsky, etc.
În 2006 a interpretat rolul principal în versiunea filmată a operei Şeful de A. Sienberger şi a jucat unul din rolurile secundare din filmul Transilvania regizat de regizorul francez Tony Gatlif (film nominalizat la Festivalul Internaţional al Filmului de la Cannes)
Florin Estefan a absolvit în Decembrie 2007 cursurile de Masterat la Cardiff International Academy of Voice, avându-l ca profesor de canto pe celebrul tenor Dennis O`Neill şi a participat la numeroase cursuri de măiestrie artistică cu personalităţi renumite în domeniul muzicii de operă, precum Dennis O’Neill, Sherrill Miles, Ileana Cotrubaş, Dame Ann Murray, Jane Eaglen, Bernd Weikl, Elizabeth Connell, Carol Vaness şi nu în ulimul rând, Kiri Te Kanawa.
Citiți principiile noastre de moderare aici!