Întâlnirea culturală din Sala Regele Ferdinand a început la ora 18, cu expunerea „Europa miturilor antice” a lui Paleologu. Pornind de la autorii și povestitorii antichității, Theodor Paleologu și-a propus să verifice relevanța miturilor antice în prezent, în contextul actual al Uniunii Europene. Iată ce spune el: „Iliada e, după părerea mea, un manual de leadership. (…) Nu cred că e o carte mai bună scrisă despre asta vreodată. Homer, nu degeaba era văzut de greci ca educatorul lor, profesorul de virtute, profesorul de curaj, de înțelepciune, de modele umane pe care le livrează în poemele lui. Pe de altă parte, Odiseea, care prin figura lui Ulise prezintă un model de umanitate deplină. Homer mereu îl califică pe Ulise drept anir politropos (cel cu multe fațete). Multele fațete se referă și la multele calități, la adaptabilitatea lui, la înțelepciunea lui practică, la curajul lui, la rezistență lui, reziliența lui, faptul că nu se dă bătut când își pierde toți companionii, la temperanța lui, autocontrolul de care da dovadă și nu în ultimul rând la patriotismul lui. (…) În viziunea mea, Homer e părintele Europei, el este marele lider pe care ceilalți l-au imitat. Homer e cel care l-a inspirat pe Pericle, pe Filip l II-lea al Macedoniei și apoi pe Alexandru cel Mare, Homer e cel care a continuat să inspire pe greci și mai deprte să fie un model entru Virgiliu.
Virgiliu este la rândul lui unul dintre marile repere ale conștiinței europene. Poate că am putea spune că Virgiliu e părintele occidentului. Eneas e un erou alternativ. Virgiliu vrea să impună prin figura lui Eneas, lui Ulise și celorlalți eroi din Iliada, un alt tip de erou care se caracterizează în primul rând prin pietate. (…)
După mine, Ovidiu e prototipul intelectualului român, persecutat, deprimat și disperat că a ajuns sau a rămas unde nu trebuia. Nu știu dacă ne dăm seama suficient că este cel mai important creator care a scris vreodată pe meleagurile patriei. (…)
Pavel e o figură genială, puțini intelectuali în istorie au avut un asemenea impact ca Pavel. (…) Cred că e unul și dintre cei mai geniali antreprenori- să identifici un grup marginal, un cerc al creștinismului, în sânul iudaismului, a identificat un start-up cu un potențial fabulos care între timp a devenit o corporație globală.”
În rândurile următoare vă prezentăm și un fragment din conferință lui Sever Voinescu, „Visul lui Pavel și Îngerul cel Nou – două Europe care nu pot să facă una ”, prin care încearcă să depisteze momentul precis al nașterii Europei: „Europa produce ca niciun alt spațiu istorie universală, nu pentru că a putut produce imperii mai eficiente decât altele, ci pentru că în originea ei a căpătat un spirit universal care a continuat conștiința acestor imperii, iar acest spirit universal este creștinismul, iar purtătorul acestui spirit spre Europa este chiar cel care a scos în evidență caracterul universal al creștinismului, Apostolul Pavel. (…)
Mi se pare că e important să putem visa momentul cât mai precis al nașterii Europei, precum și modul în care ea s-a născut, ca să înțelegem cum este ea și ce este ea în natura ei. Pentru mine, momentul nașterii Europei este foarte vag ca dată, loc și împrejurări. (…) Eu cred că nașterea Europei ca spațiu cultural, istoric, dar mai ales ca identitate și determinare spirituală a avut loc la o dată precisă într-un loc precis.(…) Europa a ieșit la iveală în secolul 8, dar a fost concepută în secolul 1 (…) când Apostolul Pavel a ajuns în acest loc. (…) În acest episod s-au însămânțat în istorie marile noastre calități și exasperantele noastre defecte. Acolo e harta genetică a Europei, când Pavel a pășit în Europa, a început big bang-ul european. Tot ce s-a întâmplat în istoria Europei de atunci și până acum este o consecință a acelui lucru.”
Vineri, 5 aprilie , tot în Sala Ferdinand din Primăria Arad, Mircea Vasilescu va pune întrebarea: Cultură națională sau cultură europeană? Despre ce vorbim atunci când nu ne înțelegem, iar Teodor Baconschi abordează un subiect deopotrivă cultural și geopolitic: Moștenirea lui Samuel P. Huntington. Este faptul religios cauza incoerenței europene în secolul 21? Conferințele încep la ora 18, respectiv 19:30, iar intrarea este liberă.
Conferințele Dilema veche, este un eveniment finanțat de Primăria Municipiului Arad prin Centrul Municipal de Cultură Arad, organizat în parteneriat cu GMMC și revista Dilema veche.
Citiți principiile noastre de moderare aici!