Aproximativ 1.200 de copii care au cel puţin un părinte plecat la muncă în străinătate se aflau, anul trecut, în evidenţele Direcţiei de Asistenţă Socială (DAS) din Arad. Vorbim doar despre cazuri din municipiu. „Este un fenomen care, practic, aş putea spune că a scăpat de sub control în ultimii ani” – opinează Oana Pârvulescu, director al DAS Arad.
Tocmai pentru a ţine pasul cu dinamica situaţiei oamenilor cu probleme, instituţia şi-a propus ca în viitorul apropiat să înfiinţeze un compartiment destinat monitorizării copiilor ai căror părinți sunt plecați la muncă în străinătate. „Prin acest compartiment dorim să venim atât în sprijinul copiilor, să le oferim suport, cât şi în sprijinul familiei extinse, care rămâne cu ei acasă şi – de ce nu? – şi în sprijinul părinţilor care aleg să lucreze în străinătate, în detrimentul de a fi acasă împreună cu copiii lor, de a le oferi căldura şi apropierea de care fiecare are nevoie” – explică Oana Pârvulescu. Practic, DAS ar urma să asigure instrumentarea situațiilor acestor copii, respectiv: luarea în evidență, completarea fișelor de observație și de identificare a riscurilor, consiliere, monitorizare și îndrumarea părinților sau a reprezentanților legali în îndeplinirea obligațiilor ce le revin.
În trei – patru luni
Când ar putea deveni funcţional un astfel de serviciu sau compartiment pentru monitorizarea copiilor cu părinţi plecaţi în străinătate? „Mai avem de parcurs procedura: să anunţăm ANFP pentru schimbarea organigramei, să pregătim un proiect de hotărâre către Consiliul Local pentru posturi, pentru angajarea de personal… Asta înseamnă aproximativ trei-patru luni” – crede directorul DAS Arad.
Responsabilităţi limitate
Chiar dacă a identificat dimensiunea socială a problemei copiilor cu părinţi plecaţi în străinătate, Direcţia de Asistenţă Socială Arad are deocamdată doar responsabilităţi de natură procedurală în această chestiune.
„Părintele care doreşte să plece în străinătate trebuie să se adreseze autorităţii publice locale – respectiv Direcţiei de Asistenţă Socială, la nivel de municipiu – cu o notificare, urmând ca noi să facem o anchetă ca să monitorizăm situaţia familială pe perioada cât părintele este plecat. Ulterior, părintele trebuie să se adreseze instanţei şi să facă delegarea atribuţiilor părinteşti – de obicei în sarcina celuilalt părinte sau a familiei extinse” – spune Sorin Mocuţa, şef Serviciu Protecţia Copilului şi Familiei din cadrul DAS Arad.
Acesta a mai precizat că, din informaţiile pe care le are la dispoziţie, „nu au fost situaţii grave în care copiii să sufere de depresie sau să aibă diverse traume din cauza faptului că unul dintre părinţi e plecat şi că a rămas cu celălalt”. Dar, desigur, nimeni nu ştie ce se ascunde cu adevărat în sufletul fiecărui copil, cât de mult îl afectează absenţa părintelui sau în ce măsură reuşeşte „părintele substitut” să facă faţă nevoilor afectiv-emoţionale ale copilului. Sunt greutăţi sufleteşti pe care copilul le trăieşte fără a le conştientiza şi care, poate, îşi vor face simţite efectele peste ani de zile… De aceea este esenţial ca specialiştii – psihologi, pedagogi sau asistenţi sociali – să le fie aproape acestor copii pentru a interveni atunci când consideră că e nevoie.
Prioritate maximă
„Un serviciu de monitorizare pentru copiii cu părinţi plecaţi în străinătate – alături de un compartiment/serviciu pentru victimele violenţei domestice – reprezintă prioritate maximă în acest moment în municipiul nostru” – conchide directorul DAS Arad, Oana Pârvulescu.
Citiți principiile noastre de moderare aici!