Bucureşti. Monumentul Marii Uniri e finalizat, doar că unele piese s-au distrus în aşteptarea transportului din China spre Arad şi a fost nevoie de refacerea lor. Vestea a fost făcută publică chiar de către artistul desemnat să realizeze opera de artă. Florin Codre a declarat, de curând, pentru Mediafax, că opera este finalizată, că responsabilii pentru întârzierea dezvelirii lui sunt chiar cei din Ministerul Culturii, care au comandat monumentul, dar care au uitat să plătească la timp lucrarea.
Tot artistul a fost cel care a precizat că procesul pe care i l-au intentat cei de la Miniser (plângerea penală făcute de oficialii de acolo pentru că nu a livrat monumentul la timp) nu a ajuns nici măcar pe fond, plângerea fiind considerată inadevcată. Şi tot pentru Mediafax, sculptorul a precizat că a terminat lucrarea la termen, doar că “o lege stupidă, care a făcut o gravă confuzie între artişti şi societăţile comerciale, m-a obligat, retroactiv, să plătesc TVA pentru un contract încheiat în baza Legii privind drepturile de autor. Ca urmare a acestei noi legi nefireşti, m-am ales şi cu conturile blocate. (…) Legea care m-a obligat la plata TVA mi-a adus grave prejudicii financiare, lăsându-mă fără bani pentru aducerea lucrării în ţară. Trec peste faptul că, în tot acest timp, o parte dintre componentele lucrării, aflate în atelierul din China, s-au degradat şi a trebuit să le refac”.
Florin Codre a mai precizat că a fost încurcat şi de o serie de contracte adiţionale la cel iniţial care prevedeau, “fără excepţie”, un singur lucru: “amânarea termenelor de plată”. Şi de aici, mai spune sculptorul, „din amânare în amânare, sumele pe care eram în drept să le încasez deveneau tot mai mici, asta deoarece contractul fusese încheiat în lei, iar eu aveam de efectuat plăţi în valută pentru execuţia lucrării. Am calculat că numai din diferenţa de curs am pierdut cca 25 – 30% din suma iniţială prevăzută în contract”.
În ceea ce priveşte procesul, sculptorul a declarat pentru Mediafax că cei direct responsabili de întârzierea dezvelirii Monumentului l-au dat în judecată pentru “propria lor culpă”, dar că “speranţa că se va face dreptate a renăscut în mine atunci când instanţa a decis că darea mea în judecată este neavenită. Procesul nu a ajuns nici măcar să se judece pe fond, acţiunea Ministerului fiind respinsă dintru început”.
Un lucru e sigur în viziunea sculptorului: după calcule şi calcule, a constatat că pentru realizarea Monumentului Marii Uniri de la Arad “nu a câştigat, de fapt, niciun ban”, sumele primite de la Ministerul Culturii (zece milioane de lei) fiind cheltuite pentru lucrare, transport şi pentru “obositoarele” procese cu autorităţile române.
Citiți principiile noastre de moderare aici!