Una caldă, alta rece pe centura municipiului Arad. Dacă pe pasajul de la CET se lucrează, iar constructorul anunţă că lucrările sunt în grafic, promiţând că pasajul va fi dat circulaţiei în februarie-martie 2018, pasajul din Micălaca este tot în aşteptare. Asta pentru că două societăţi interesate de licitaţia organizată de Direcţia Regională Drumuri şi Poduri Timişoara nu sunt mulţumite de cerinţele caietului de sarcini şi au contestat, pe rând, procedura de achiziţie. Şocant, prima dintre ele nu dorea să acorde garanţie lucrării. Şi asta pentru că lucrarea era… începută deja. „Vă rugăm să ne comunicaţi dacă garanţia de 24 de luni acordată se referă doar la lucrările executate de ofertant, lucrările privind restul de executat, sau acoperă toată investiţia”, au întrebat reprezentanţii firmei pe cei de la DRDP Timişoara.
„Având în vedere că în cadrul obiectivului <Pasaj denivelat de pe centura de ocolire peste CF Arad-Bucureşti – finalizare lucrări, rest de executat> sunt cuprinse lucrări de remediere constatate în expertiza tehnică comandată de beneficiar pentru lucrările deja executate, garanţia de 24 de luni se acordă pentru întreg obiectivul”, au răspuns, logic, cei de la DRDP.
De ce logic? Pentru că, în caietul de sarcini, cei de la regionala de drumuri au specificat faptul că lucrarea este începută încă din anul 2010 şi abandonată ulterior, şi chiar a fost realizată o expertiză tehnică ce indica remedierile necesare la lucrările realizate deja. La lucrările care au fost executate anii trecuţi este nevoie de „curăţarea armăturilor de rugină, tăierea şi înnădirea armăturilor îndoite, curăţenie în şantier, buciardarea şi curăţarea suprafeţelor de beton”, după cum spun chiar cei de la DRDP. Practic, societatea contestatoare a dorit să acorde garanţie numai pe lucrările ce urmează a fi executate, „rupând” din proiect lucrările ce au fost făcute deja. Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor nu a putut da curs unei asemenea inepţii, dar a apreciat, totuşi, că firma contestatoare are dreptatea ei. Şi asta pentru că DRDP nu a publicat şi documentele care confirmă calitatea lucrărilor care au fost realizate deja. Aşa că s-a decis că „autoritatea contractantă va pune la dispoziţia ofertantului desemnat câştigător toate documentele întocmite pe parcursul executării lucrărilor care confirmă calitatea tehnică a execuţiei acestora (procesele verbale de lucrări ascunse, încercări, calitatea betoanelor şi a armăturii etc.)”. Totodată, firma care va câştiga licitaţia va putea efectua propriile teste de calitate după semnarea contractului.
Trei zile, nu una
Nici bine nu s-a încheiat problema primei contestaţii, că a urmat un nou „atac” din partea unei alte societăţi care este interesată de licitaţie. De această dată, firma a atacat termenele stabilite de către DRDP. „În calitate de operator economic interesat de această procedură, am procedat la studierea documentaţiei şi am depus ofertă la această procedură. În data de 13.09.2017 autoritatea contractantă (n.r. DRDP Timişoara) a solicitat clarificări cu oferta depusă de noi în data de 11.09.2017. (…) Termenul de răspuns trecut în solicitarea de clarificări este de o zi, comisia de evaluare încălcând art. 134, alin. 3 din HG 395/2016 actualizată care spune <comisia de evaluare va stabili termenul limită în funcţie de volumul şi complexitatea clarificărilor şi completărilor formale sau de confirmare necesare pentru evaluarea fiecărei solicitări de participare. Termenul astfel stabilit va fi, de regulă, de minimum trei zile lucrătoare>”, susţine societatea în contestaţia depusă la CNSC. Această contestaţie nu a primit încă o soluţionare, aşa că licitaţia pentru pasaj a fost „îngheţată” din nou.
Speranţa noastră este aceea ca, după ce toate nelămuririle vor fi clarificate, să se semneze un contract şi să fie demarate lucrările la pasajul din Micălaca. Pentru că, din momentul semnării contractului, firma care va câştiga licitaţia va avea la dispoziţie un an de zile să finalizeze proiectul. Aşadar, şansele să avem un al doilea pasaj pe centură până prin 2019 sunt tot mai mici.
Doar 17 la sută
Potrivit DRDP, lucrările la pasajul din Micălaca sunt executate în proporţie de 27 la sută. Doar că mare parte dintre aceste lucrări au fost realizate la joncţiunea cu DJ 709 şi în zona căii ferate. Aşadar, din totalul lucrărilor executate, numai 17 la sută sunt lucrări realizate efectiv la pasaj. Ţinând cont că parte dintre acestea au nevoie de lucrări de remediere, procentajul ar putea scădea chiar şi mai mult de atât.
Citiți principiile noastre de moderare aici!