Pasajele au devenit de-a lungul anilor subiectul preferat al politicienilor din Arad. Fie că au fost folosite pentru a critica adversarii politici, fie că au fost folosite pentru a mai câștiga capital electoral și atunci au fost supraîncărcate cu promisiuni, cele două pasaje arădene prind formă în funcție de visele și obsesiile fiecărui politician. Păcat, însă, pentru arădeni și pentru șoferii care tranzitează Aradul, care pot maxim să viseze la ziua în care nu vor mai sta la coadă la bariere. Dacă ziua aceea pare a fi ceva mai apropiată pentru pasajul din drumul Curticiului, pentru cel din Micălaca ziua inaugurării pare a fi la marginea oricărui vis.
Șantierul este blocat din 2012 de și este tot la SC Confort SA, firma care a câştigat licitaţia, dar care este în insolvență și care a reziliat contractul de un an de zile cu cei de la Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România. Totuşi, în acte, Confort SA are şantierul în administrare. Iar asta nu e tot. pe aceeaşi lucrare, pasajul nefinalizat, CNADNR a fost obligată să plătească sume mari de bani către firma din Timişoara.
Peste 4 milioane de lei are de achitat CNADNR către Confort SA în urma sentinței definitive date de către Tribunalul Timiș, și menținută de Curtea de Apel, pentru plata facturilor pentru materialele de construcţii, materiale care zac de ani buni pe şantier. Cea mai mare parte din această sumă, peste 3 milioane, reprezintă valoarea materialelor de construcții (grinzile de beton), iar diferența paza de șantier. Banii vor ajunge la firma de construcţii (deţinută de Georgică Cornu), iar materialele cumpărate vor mai sta luni bune, dacă nu ani, pe câmpul din Micălaca.
Lucrările la pasaj au fost oprite în 2012 de către CNADNR. O adresă către firma Confort o obliga pe aceasta să suspende lucrările până la „o dată ce va fi comunicată ulterior”, după cum se arată în documentul nr.110 din 25.09.2012. Data de reluare a lucrărilor nu fost anunţată nici până în ziua de astăzi. E drept că la data întreruperii lucrărilor existau deja întârzieri serioase și, cu siguranță, firma executantă nu ar fi terminat lucrarea conform contractului (în octombrie 2012), dar cine știe, poate s-ar mai fi avansat nițel. Executantul a fost obligat însă să stopeze lucrările și să aștepte ordinul de reluare.
Care nu a mai venit. Dar au venit facturile pentru materialele achiziționate. Între timp, a fost reziliat și contractul între cele două părți, iar Confort SA – reprezentată în instanță de către Societatea de avocați Hosszu, Ioniță, Gera, Pașca și asociații – a acționat în judecată CNADNR pentru a-și recupera investiția făcută. Sentința a fost dată în cursul săptămânii trecute și a fost în favoarea firmei de construcții: „Obligă pârâta să plătească reclamantei suma de 4.244.660,47 lei reprezentând contravaloarea facturilor nr. 34247/17.11.2013 şi 35260/18.08.2014. Obligă pârâta să plătească reclamantei suma de 1.889,28 lei cu titlu de cheltuieli de judecată”.
Al doilea proces
Pasajul de la Micălaca, cel denumit în actele oficiale „Pasaj denivelat pe centura de ocolire Arad (DN7, km 540+248) peste CF Arad-București”, mai apare într-un alt dosar în care firma Confort încearcă să scape de șantier și cere instanței să oblige CNADNR să-l preia. Deocamdată, nu există nici o sentință pentru că acest al doilea proces a fost suspendat pe durata derulării primului. Dar cum prima acţiune s-a încheiat deja cu o sentință definitivă, cu siguranță va fi reluat. Oricum, în condițiile în care se anunță de la toate microfoanele (primar, ministrul transportului) că se va relua licitația, ar fi logic și normal ca CNADNR să liciteze un șantier care îi aparține.
Solicitare
Am solicitat CNADNR, printr-o adresă, lămuriri legate de soarta pasajului din Micălaca. O soartă asemănătoare cu cea a șoferilor blocați pe centura Aradului, mereu în așteptare. O așteptare care pare să convină doar politicienilor, care uneori par să facă tot ce e posibil pentru a tergiversa povestea pasajelor arădene. Când vom avea poziţia CNADNR, o vom face publică.
Citiți principiile noastre de moderare aici!